Neděle 5. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Firemaster Proteus

Představujeme vám velmi účinného pomocníka na hašení lesních požárů v nepřístupném terénu. Vyrábí ho americká firma WW Contracting, resp. její divize WW Fire pod obchodním názvem Timbco 820 Firemaster.

Vzhledem k tomu, že je v naší republice momentálně období velkých lesních požárů, tudíž je to téma velmi aktuální, rozhodl jsem se seznámit naše hasiče s unikátním vozidlem, které je určeno přímo na likvidaci těchto případů, jež používají hasiči v USA. Jedná se o speciál Timbco 820 Firemaster – Proteus.

Co to vlastně ten Proteus je? Jedná se osmikolový kloubový lesní stroj, který je uzpůsoben k jízdě v těžko přístupném terénu za pomoci pásů. Ty jsou na vozidle celkem čtyři, každé dvojkolí má svůj. Původem je tento podvozek, resp. automobil klasickým lesním traktorem na přepravu dřeva s názvem Timbco 820, proto má na sobě také hydraulickou ruku. Ta se však v případě zde představované požární verze používá na odklízení či přemisťování shořelých nebo popadaných stromů i z důvodů vytvoření průjezdu pro samotné vozidlo. V terénu má Proteus vskutku impozantní jízdní vlastnosti. Např. jízda po svahu s úhlem v extrému až 35° mu nečiní sebemenší problém, taktéž stoupání 45° (v rámci extrému je schopen vyjet stoupání až 55°) či jízda s kopce o neuvěřitelných 60° je opravdu nevídanou vlastností tohoto 27 t vážícího kolosu. A to vše zvládne s plným zásobníkem hasební látky. Avšak jeho skvostné terénní jízdní vlastnosti nejsou jeho jedinou předností.

Timbco 820 Firemaster dokáže k požářišti dopravit téměř 12 000 l (3 000 US gal) hasební látky, kterou může doplňovat jak z cisteren, tak i z místních zdrojů jako jsou potoky, rybníky apod. Co je unikátní, že hasební látku mu může dodávat i vrtulník pomocí bambi vaku. Ta je tedy do nádrže dodávána shora otvorem o průměru 214 cm. Protože Proteus operuje v mnoha případech na místě, kde nelze mít natažené dopravní vedení, je možnost doplnění vody z vrtulníku tou jedinou realizovatelnou. Firemaster si vždy udělá místo, kde k jeho doplnění může dojít. Toto je ve světě naprosto ojedinělá a unikátní vlastnost požárního automobilu. Díky tomu se podařilo ve Spojených Státech zlikvidovat za pár let existence Proteusu mnoho rozsáhlých požárů lesních porostů. Automobil se pomalu přemisťoval z místa na místo za neustálého doplňování vody flotilou vrtulníků. Samozřejmě je jasné, že by tato pomoc nebyla účinná bez spolupráce s pozemními jednotkami hasičů, předurčenými na likvidaci lesních požárů, kteří využívají Firemastera k hašení.

Ve výbavě vozu najdeme ženijní nářadí, hadicové příslušenství, naviják pro rychlý zásah, satelitní navigaci, malý monitor (lafetu), nádrž na pěnidlo 200 l, přiměšovaní systém, vysokotlaké čerpadlo Wildfire Pacific BB4 s výkonem 378 l/min, osvětlovací zařízení, ochranné skrápěcí trysky, osmimetrovou hydraulickou ruku s kleštěmi na stromy, systém podpůrných kamer pro obsluhu, satelitní navigační systém GPS atd.

Proteus pohání dieselový agregát Cummins o výkonu 260 koní, pohon je zajištěn na všechna kola. Nádrž PHM je o objemu 378 l, což vozidlu umožňuje nepřetržitě pracovat zhruba 10 – 12 hodin, než musí opět natankovat naftu. Ještě jsem zde neuvedl, jak se Firemaster dopravuje k místu požáru. Podobně jako vyprošťovací tank HZS Českých drah, tedy na podvalníku za nákladním vozem.

Jediná možná stinná stránka věci ohledně tohoto unikátního požárního vozidla je jeho relativně vysoká pořizovací cena. Ta je $ 350 000, vezmete si dnešní kurz cca 21 korun za dolar, vychází to na 7 350 000 našich peněz. Firemastera si je možné také jen pronajmout na určitý zásah, to stojí $ 6 000, tedy 120 000,– Kč na den. Díky velkým lesním požárům v USA za posledních několik let byl však navýšen rozpočet jednotlivých ministerstev lesnictví a ostatních odpovědných úřadů na posílení požární bezpečnosti o více jak $ 1.6 miliardy, takže se může zakoupit mnoho nové potřebné techniky (mimo jiné se z těchto peněz velkou měrou financoval i nákup vozidel ATC Wildland Ultra XT 6×6).

Tak co tomu říkáte? Myslíte si, že by se dalo něco obdobného vyrobit a užít i v našich podmínkách? Osobně si myslím, že pár kusů tohoto speciálního vozidla by se u nás uživilo bez problému, jeho největší přednost vidím ve skvělých jízdních vlastnostech/te­rénní prostupnosti a zejména ve snadném doplňování vody pomocí bambi vaku. V jednom komentáři zde na webu kdosi zmínil jakousi ruskou obdobu Firemastera, vyrobenou firmou OAO Požtechnika na podvozku nám velmi dobře známého lesního kolového traktoru LKT 81, přezdívaného Lakatoš, to je určitě skvělý stroj na likvidaci lesních požárů, ale je omezen jen na vlastní nádrž 2 200 l vody a hadice. Dle informací se podobný lesní traktor v požární úpravě nacházet i někde na Slovensku. Neví o něm někdo něco víc?

Foto a info: WW Fire, Bob Nichols, pa firefighters, pozhtechnika.ru, A.Govoruchin, web

-wap-
Sdílet