Pátek 17. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči z Davle měsíc testovali Dacii Duster, hledají tak náhradu za Felicii

Ve sboru dobrovolných hasičů Davle máme v současné době k dispozici vozidlo CAS 25 a jako výjezdové vozidlo používáme Škodu Felicii. Družstvo ve Sloupu využívá též CAS 25 a Ford Transit. Felicie nás však opouští. Na vině je stáří a činnost nepříjemného hosta naší garáže – kuny skalní. Kuna nám připravila i nevšední zážitek, kdy překousala palivové přívody a během jednoho výjezdu nám Felicia zahořela. Padla tak otázka, co si jako „nový“ vůz pořídíme. Zda své finanční prostředky vložíme do ojetého vozu, nebo můžeme pořídit na českém trhu i vůz nový. Hlavním požadavkem je, že to musí být čtyřkolka.

V našem hledáčku se objevil vůz Duster, který se svou cennou přibližuje našim finančním možnostem. Nový vůz s pohonem 4×4 se dá pořídit za cenu 320 tisíc.

Díky laskavosti ředitele značek Renault a Dacia pana Zdeňka Grunta jsme dostali do Davle k měsíčnímu testování nového Dustera 2014. Zapůjčený vůz byl Dacia Duster, Exception 1,5dCi 90k. Výbava obsahovala skoro vše, co Dacia nabízí, navíc byl vůz vybaven vyhřívanými sedačkami. Celková cena ležela lehce pod 430 tisíci.

Dusterovi to jako hasičskému autu sluší. Ale základní otázka je, zda se hodí tato čtyřkolka k hasičské práci. Auto jsme podrobili důkladnému testu, kdy jsme jezdili nejen v náročném terénu, ale i s rodinami a samozřejmě i v simulované přípravě jako hasičský vůz.

Musíme přiznat, že jsme si zprvu nevěděli rady. Duster 2014 je od pohledu pěkné auto, které vypadá větší, než ve skutečnosti je. Papírových 408 litrů zavazadlového prostoru a pohled do kufru nás malinko nahlodal, zda bychom chtěli utratit své peníze za vozidlo, které sice odveze 1+4 hasiče, ale nepobere celou naši výbavu, kterou vozíme k zásahům – technická pomoc (čerpání sklepů, kácení stromů a dopravní nehody).

Nenechali jsme se odradit. Otevřeli jsme zavazadlový prostor a začali ho plnit výbavou. Naložili jsme elektrocentrálu, velké kalové čerpadlo k tomu dvě hadice „C“ a proudnici, motorovou pilu, lano, těžký opasek, velký hasicí přístroj a záchranářský batoh, vše jsme tam jen tak položili. Pořád tam byl prostor pro další vybavení – třeba kužely, halogenová světla a sypký sorbent. Pokud by se udělala zástavba kufru, vešlo by se tam toho mnohem více a bylo by vše „po ruce“. Střešní lišty (hagusy) mají nosnost 80 kg. Po instalaci zahrádky by byla možnost vozit i krumpáč, lopaty, bourací sekyru, koště, krátký žebřík, atd.

Ukázalo se, že Duster 2014 zvládne vozit výbavu, kterou bychom chtěli mít „na místě“ co nejdřív, nebo při situacích, kdy není nutné vyjíždět velkým zásahovým vozem.

Kolik se do vozu vejde hasičů v zásahových oblecích? Pokud nejste jednotkou z Davle, kde nejmenší člen měří 175 cm a váží 80 kg, tak pět. U nás se pohodlně usadí pouze čtyři hasiči, ale vznikne tak další využitelný prostor, třeba na dýchací přístroje.

Jak Duster 2014 jezdí?

Hned na začátku řekneme, že jezdí výborně. Na silnici zvládá vše s přehledem, zejména plném obsazení se Duster chová příkladně. Auto následuje volant, citlivost na boční vítr je malá, dynamika motoru velmi slušná. Spotřebu lze v kombinaci město, dálnice a vesnice udržet pod sedm litrů nafty na 100 km. Při rychlostech do 90 km za hodinu se dá jezdit i za 5 l, ale to už je spíš otázka EKO závodů.

Na dálnici překvapí ochota zrychlovat i ve vysokých rychlostech. Škoda šestého rychlostního stupně, který točí zbytečně vysoké otáčky. 3000 otáček při 130 km/hod. nám připadá zbytečně moc. Pokud vůz řídíte sami a prázdní, zadní náprava nepatrně odskakuje.

V terénu byl Duster ještě větším překvapením. Auto se v terénu chovalo jistě a kupodivu i pohodlně. Další a další překážka, kterou jsme si vymysleli a následně zdolali, nám nejen vyčarovala úsměv na tváři, ale postupně se nám z hlavy vytrácela věta „tohle už nedokáže“. Co napsat – polní/lesní cesty (roviny i kopce) – v podstatě nuda. Duster se zde chová jako na silnici. Na uzavřené lesní cestě plné nevelkých výmolu bylo pohodlné a bezpečné jet 90 km/hod. Projeli jsme celý rajón a nenašli místo, kam bychom se nedostali. Mezi stromy, chatovou osadou i údolím potoka projel rychle a bezpečně.

Řidič má dobrý přehled o dění kolem vozu, ovladatelnost v terénu dobrá, plastové krytování je otěru-oděru-odolné. Slabinou se může jevit jen omezení na 35 cm hluboký brod, což je škoda. Problém bude nejspíš zapříčiněný zatékání vody do interiéru, protože důležité zařízení pro činnost motoru jsou umístěny výše než 35 cm nad vozovkou.

Může Duster sloužit jako výjezdové vozidlo pro sbory dobrovolných hasičů?

Pokud se dobře vymyslí zástava kufru a zahrádka na střechu, tak není žádný problém využívat Dustera jako plnohodnotné vozidlo. Pak již pouze polepy, vysílačku a majáky. Snad vám náš test pomůže s výběrem, zda si pořídit auto nové nebo ojeté. Na základě našich zkušeností tahle Dacia za úvahu stojí. Zvládla vše a vlastně ještě víc, než jsme čekali.

Co se líbilo

  • Motor a převodovka
  • Průchodnost v terénu
  • Plynová vzpěra kapoty
  • Umístění autobaterie
  • Plnohodnotná rezerva

Co se nelíbilo

  • Slabé závěsy dveří
  • Volné uchycení ruční brzdy
  • Krátký šestý rychlostní stupeň

Hasiči Davle

Sdílet