Sobota 20. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ameriky v evropském provedení

Představujeme vám požární automobily – cisternové automobilové stříkačky na americkém podvozku HME s nástavbou od firmy Rosenbauer ve službách belgických dobrovolných hasičů města Herve.

Představujeme vám dvě téměř identická vozidla na americkém podvozku HME s evropskou nástavbou od belgické pobočky firmy Rosenbauer. Jsou zařazena ve výjezdu u dobrovolného městského hasičského sboru Herve v Belgii. Tento sbor je zařazen do kategorie Z, což znamená, že jeho členové jsou výhradně dobrovolníci. Kategorie jsou v Belgii tři – profesionální, smíšené a dobrovolné jednotky + čtvrtá, tedy tzv. okresní. Ale zpět k tématu článku. Vozidla klasifikace středních cisteren s označením PH 3 a PH 4 pocházejí z roku 1998, resp. 1999. Liší se od sebe jen v několika detailech. Cisterna PH 3 má pohon 4×4, cisterna PH 4 má pohon 4×2. Oba vozy, které jsou vybaveny ABS, pohání motor Cummins o síle 300 koní. Dále jsou vozidla vybavena automatickou převodovkou Allison.

Nástavba je vyrobena z ocelového skeletu, skříně a rolety jsou z hliníku. U obou vozidel je použito čerpadlo Rosenbauer o jmenovitém výkonu 4 300 l/min. Ovládání a samotné čerpadlo je umístěno v prostoru mezi kabinou a nástavbou. Tedy stejně, jako tomu je u klasických amerických vozů. Nádrž na vodu je o objemu 3 000 l, pěnidlo je v kanystrech. Dále jsou vozidla vybavena vysokotlakým plnoprůtokovým navijákem o délce 60 m, který je umístěn na obou stranách nástavby. Další hadice o průměru 45 a 70 mm a o celkové délce 1 500 a 2 000 m jsou složené do harmoniky a připravené k okamžitému použití na nástavbě vozu. Tam se dále nachází monitor s průtokem 2 400 l/min. Ostatní požární vybavení je téměř shodné s klasickou „caskou“. Elektrocentrála 4.2 kW a světlomet 500 W se stativem, ženijní nářadí, hadicové příslušenství, JMP+RA, hasící přístroje, žebříky, kalové čerpadlo atd. Největší rozdíl mezi vozidly je ve vnitřním uspořádání kabiny. U vozu PH 3 je standardní osádka 1+5, zatím co u PH 4 je osádka 1+6. V sedadlech jsou integrovány dýchací přístroje Dräger PA 94 plus s kompozitní lahví 6.8 l. Další IDP jsou umístěny v nástavbě. Co bych však velmi ocenil, jsou otvory pro náhradní lahve k IDP. Ty se nacházejí v blatnících nástavby.

Závěrem lze jen říct, že i přes poměrnou evropskou konzervativnost, která je velmi zřetelná, se už v několika státech nacházejí požární automobily stavěné na amerických podvozcích. A nezřídka i s americkou nástavbou.

Stručné shrnutí TTD

Podvozek : HME, Sioux falls, South Dakota, U.S.A.
Nástavba : Rosenbauer, Oostende Belgie
Délka : 7 620 mm
Šířka : 2 500 mm
Výška : 3 070 mm
Max. hmotnost : 13 500 kg
Motor : Cummins
Výkon : 300 koní
Vodní nádrž : 3 000 l
Čerpadlo : Rosenbauer
Výkon : 4 300 l/min
Pěnový přiměšovač : FLOWMIX, pěna třídy A
VRZ : Wheelen
Cena vozu : 211 000 € (PH 3)

Foto a info: hasiči Herve

-wap-
Sdílet