Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

2002: Mezi stanicemi Vojkovice a Stráž nad Ohří se srazily dva vlaky, zásah hlídali ozbrojení američtí vojáci

Dne 10. května roku 2002, kolem páté hodiny ráno, byla operačnímu středisku územního odboru Karlovy Vary ohlášena událost – srážka vlaků mezi stanicemi Vojkovice a Stráž nad Ohří. Na místo vyjely jednotky HZS Karlovy Vary, JSDH Ostrov a HZSp České dráhy Cheb, popisuje událost Josef Č. z jedné ze zasahujících jednotek.

Srážka se odehrála v nesnadno přístupném místě

Železniční trať mezi těmito stanicemi lemuje řeku Ohři a nesousedí s žádnou přilehlou komunikací. Najít místo události bylo tudíž obtížné a zdlouhavé. V té době byl navíc zcela uzavřen jediný silniční most přes řeku Ohři v obci Vojkovice, kde tedy některá vozidla přijíždějící od Karlových Varů nemohla pokračovat.

Jedno terénní vozidlo projelo přes Jakubov, lesem se dostalo na dohled železniční trati a spatřilo místo události. Toto místo bylo za železničním mostem přes řeku Ohři, za chatovou oblastí Damice. Jedinou příjezdovou komunikací byla odbočka ze silnice č. 13 za obcí Damice před odbočkou na Horní Hrad.

Komunikace je úzká, v prudkém klesání prochází chatovou oblastí a končí u železničního mostu. Dále se muselo pokračovat pěšky, k místu události to bylo zhruba 300 metrů.

Na místo se dostavila jako první jednotka HZS Karlovy Vary a část jednotky Ostrov. Než došlo k nalezení místa události, HZSp České dráhy Cheb informoval přes radiostanici, že se jedná o vlaky nákladní.

Jaké bylo překvapení, když se první záchranáři dostali na místo a zjistili, že se jedná o transport vojenské techniky a vojáků americké armády, to si zřejmě dovedete představit. V první řadě bylo nutno zjistit, kolik je zraněných a kolik osob zůstalo ve dvou osobních vagónech.

Bylo zjištěno, že před dostavením se jednotek na místo vojáci americké armády všechny zraněné soustředili na jedno místo a poskytli jim v rámci možností základní ošetření. Záchranná služba společně s hasiči provedla ošetření vojáků a jejich roztřídění dle vážnosti zranění.

Piloty LZS obdivovali i přítomní vojáci

V té době na místo přiletěly dva vrtulníky LZS Plzeň Líně, které po krátkém průzkumu ze vzduchu piloti posadili na kolejiště – co nejblíže k události. Do těchto vrtulníků byli naloženi tři vážně zranění vojáci.

Před samotným startem bylo nutno odstranit vzrostlý porost v okolí vrtulníků pro bezpečný start, neboť při přistání proud vzduchu od rotoru vrtulníku odklonil porost do stran, po vypnutí motorů se však vrátil zpět. LZS v Plzni zajišťuje Armáda ČR. LZS patří velké díky za skvělé přistání, jejich výkon obdivovali i američtí vojáci.

V této době se na místo události dostavovaly další jednotky hasičů, pracovníci ČD, státní policie, vojenské policie a kriminální služby.

Šel jsem se podívat na příjezdovou komunikaci z důvodu řešení odvozu zbylých zraněných. Když jsem došel za most, kde stál policista, řekl jsem mu, že je potřeba co nejdříve odstranit odstavená, zamčená vozidla státní, vojenské, kriminální policie a ČD. Policista začal jednat a zhruba za 20 minut se podařilo automobily přemístit na vzdálenou louku.

Jakmile se cesta uvolnila, přijela kolona amerických vojenských aut s vojáky, celé místo události uzavřela a hlídala se zbraněmi. Bylo rozhodnuto, že poškozené vagóny se odpojí, zranění se usadí a souprava odjede zpět do Vojkovic, kde si zraněné převezme ZZS. K odstranění soupravy posloužila lokomotiva, která byla na konci transportu. Ostatní vojáci šli za nimi po kolejišti s veškerou výzbrojí pěšky.

Práce pod dohledem amerických vojáků

Nevěděli jsme, proč pracujeme pod neustálým dohledem amerických vojáků, ale věc se brzy vyjasnila. Během nehody se ztratilo nějaké tajné zařízení. Bylo zjištěno, že poblíž přistál americký vrtulník, který toto zařízení naložil a odletěl s ním.

Jinak se stále pracovalo – odpojovaly se baterie z lokomotiv a osobních vagónů a jímaly se provozní kapaliny. Na místo se dostavily dva nehodové vlaky z Chebu a Ústí nad Labem. To již práce pro civilní hasiče skončila a místo si převzali hasiči ČD.

Několikrát jsme se byli na místě podívat, když se pokoušeli lokomotivy od sebe odtrhnout. Hasiči ČD museli pomocí rozbrušovací pily konstrukci lokomotivy rozřezat. Ve večerních hodinách byl zjištěn únik ropných látek do řeky Ohře.

Nové stanoviště požární techniky bylo vybudováno v chatové oblasti Stráž nad Ohří, přímo naproti místu události a potřebné prostředky byly převáženy na člunech přes řeku. Byly postaveny norné stěny, které společně s drážními hasiči stavěli hasiči z Karlových Varů.

Jak k události došlo?

Železniční most přes řeku Ohři se skládá ze dvou ocelových mostovek. Jedna je stará – původní – a jedna nová.

Těžkotonážní vlaky se pouštějí po nové mostovce. Vlak s vojenskou technikou byl ve stanici Vojkovice přesměrován na kolej vedoucí k nové mostovce. Pro tento vlak to byla jízda po nesprávné koleji. Na trati se od světové války jezdilo vlevo.

Výpravčí Vojkovice oznámil výpravčímu do Stráže nad Ohří, že mu poslal vlak po nesprávné koleji, avšak výpravčí ve Stráži už měl postaveno pro nákladní vlak směr Vojkovice, který mu během telefonického hovoru projel. Trať nebyla elektrifikována, lokomotivy byly diselelekrické a ne všechny měli vysílačky. V tu dobu už nešlo srážce zabránit.

Jel jsem po nesprávné koleji a mezi stromy jsem zahlédl světla. Věděl jsem, že je zle. Následovala jedna ruka na houkačku a druhá na rychlobrzdu.

Když jsem vyskakoval, moje souprava již skoro stála, zahlédl jsem kolegu protijedoucího vlaku, jak se v mašině postavil a pak už byla rána, syčení vzduchu a ticho…

strojvedoucí vojenského vlaku

Pak mi ještě vysvětlil, že když jel po nesprávné koleji, tak neměl jet nikdo proti ani po té volné koleji.

Vojenský vlak se skládal z lokomotivy, tzv. brejlovce, dvou osobních vozů pro vojáky, několika nákladních vozů s vojenskou technikou a tlačné lokomotivy zvané Bardotka. Spěšný nákladní vlak se skládal z lokomotivy Bardotka, nákladních vozů se svitkem plechu a jednoho cisternového vozu.

Po nárazu se svitek plechu utrhl a čelo vagónu vletělo do druhého stanoviště strojvedoucího. Cisternový vůz zůstal neporušen. U druhého osobního vozu se utrhl podvozek a vůz se vysunul na plošinu nákladního vozu, kde ještě posunul tank, u kterého přetrhl pojezdový pás.

Lokomotivy se do sebe zaklínily tak, že se jedna zlomila a trčela do vzduchu. Strojvedoucí spěšného vlaku zůstal zaklíněn v řídící kabině. Z tohoto prostoru se postiženého podařilo vyprostit až po odtržení lokomotiv od sebe.

Podceněná reakce ČD a poděkování zasahujícím

ČD zareagovaly neadekvátně. Měli na místo ihned vypravit nějaký motorový vůz nebo drezínu. Nedovedu si představit, kdyby bylo vážně zraněných vojáků více a měli by se ručně transportovat k sanitním vozům.

Policie, jak již jsem jednou zmiňoval, nechala ucpat jedinou příjezdovou komunikaci. Poděkování patří všem zdravotníkům, hasičům a pilotům LZS, kteří zde odvedli náročnou práci pod dohledem samopalů.

Za srážku armádní soupravy s nákladním vlakem dostali v roce 2005 dva výpravčí podmíněné tresty. Obžalovanou signalistku soud zprostil viny. Soudkyně dospěla k názoru, že obžalovaní porušili drážní předpisy a nehodě nezabránili.

Výpravčí dostala dva a půl roku za to, že ve stanici Stráž nad Ohří nezabránila jízdě nákladního vlaku Českých drah. Ten se potom na dvojkolejné trati mezi Vojkovicemi a Stáží srazil s americkým vojenským transportem.

Tehdejšímu vojkovickému výpravčímu přiřkl soud o šest měsíců více. „Dal ve Vojkovicích pokyn strojvedoucímu vojenského transportu, aby jel do Stráže, přestože tam vlak nebyl přijat,“ řekla soudkyně.

Oběma viníkům také soud nařídil na zkušební dobu čtyř let dohled. Od potrestání signalistky soudkyně upustila, dospěla k názoru, že srážce nemohla zabránit.

„Celý případ byl krajně nešťastný. Při práci obžalovaných došlo k droboučkým pochybením, které ve svém důsledku znamenaly tragickou nehodu,“ uvedla předsedkyně trestního senátu.

„Dospěla jsem k názoru, že není třeba vyslovit trest vězením,“ zdůvodnila soudkyně své rozhodnutí.

zpravy.idnes.cz

Josef Č.
Sdílet