Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Zlínský kombiňák zpět ve výjezdu

Dne 19. 11. 2007 byl znovu po osmi měsících odstávky a třech měsících oprav vyzkoušen zásahový speciál hasičů ze Zlína. Vůz, který je svou výjimečností předurčen k řešení nejsložitějších požárů – ropné tanky, benzinové stanice, chemické provozy.

Kombinovaný hasicí automobil na podvozku Tatra a s nadstavbou od předního experta – firmy Rosenbauer – byl uveden ve Zlíně do provozu v roce 1985. Hned druhý týden ve výjezdu byl speciál vyslán k řešení mimořádně těžké chemické havárie v Kyjově, Boršově, kde nakonec jeho výjimečných vlastností nebylo využito. Od těch dnů vyjížděl řadu let na mnoho požárů, kde hasiči využívali především jeho extrémního výkonu vysokotlakého vodního hašení, které činilo tehdy neuvěřitelných 40 atm. S postupem let a obměnou další zásahové techniky se do výjezdu začaly dostávat modernější vozy a technický náskok kombinovaného speciálu se zmenšoval.

Přes dvacet let starý speciál však i v dnešní době velmi účinně pomáhá, přestože jeho kvalit a technických možností hašení se využívá jen zřídka. Je nasazován k řešení mimořádně závažných havárií a požárů, jako např. rozsáhlý zásah na likvidaci požáru autovrakoviště v Tlumačově nebo zásah po výbuchu tavicí pece slévárny ve Zlíně.

Z vozidla je možné kombinovat vodní hašení pomocí dvou vysokotlakých vedení s nádrží na 2 tis. litrů vody, dále možnost velmi enormního zásahu pomocí 2,5 tis. litrů pěnidla, a bezpochyby nejzajímavější možnost využití extrémního množství 3,5 t hasicího prášku. Prášek je umístěn ve speciální přetlakové komoře, která má tvar koule a prášek je vyháněn do hadic pomocí přetlaku z osmi velkoobjemových tlakových nádob na dusík.

Právě poslední velký požár v malenovické slévárně dne 8. 3. 2007 odhalil závadu na práškovém zařízení hasicího vozu. Od tohoto momentu byl vůz vyřazen z výjezdu a hledala se možnost jeho opravy. Nakonec byla repase svěřena do firmy THT Polička, kde během tří měsíců prošla celá prášková část opravou, výměnou tlakových ventilů, bylo zlepšeno umístění ovládání a byla provedena tlaková zkouška. Repase stála HZS Zlínského kraje 510 tis. Kč a za dalších 100 tis. korun byla pořízena nová výbava hadic, proudnic a dalších nezbytností.

Po dodání vozu zpět do Zlína bylo nutné celé nové technické zařízení odzkoušet. Toho využili hasiči současně k výcviku obsluhy zařízení. Celá sloužící směna hasičů vyjela na městskou skládku, kde bylo zařízení bez závad prověřeno. Pro řadu sloužících hasičů to bylo vůbec poprvé, co si mohli vyzkoušet útok se speciálním práškovým hasicím zařízením tohoto automobilu.

mjr. Mgr. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje

-wap-
Sdílet