Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V šedesátých letech jej chtěli sešrotovat, dnes je po kompletní a náročné rekonstrukci pýchou Bojkovic

Mercedes patří mezi symboly Bojkovic, za sebou má totiž výjimečnou historii. Auto, které by plnilo funkci cisterny i kropícího vozu kvůli prašnosti v ulicích chtěli jak hasiči, tak tamní zbrojovka, která se za války rozvíjela a hasičskou ochranu bylo potřeba zajistit lépe a kvalitněji, než do té doby. A tak se bojkovičtí chopili šance, když do tuzemska putovaly hasičské vozy z Německa a v roce 1942 získali tři roky starý Mercedes označený jako L-1500.

„Z pátrání v historii našeho vozu se zdá, že v Německu se na konci třicátých let snažili vyrobit požární vůz, který by byl použitelný pro přepravu stříkačky i hasičů“, vypráví historii bojkovického Mercedesu Vlastimil Hela, člen sboru dobrovolných hasičů a předseda Muzejního spolku v Bojkovicích.

Na podvozku Mercedes vyráběli v německé firmě Hermann Koebe sanitky a hasičský vůz byl jen zkušebním výrobkem. „Pravděpodobně tento typ vůbec nezačali vyrábět sériově, protože podvozek nebyl na takové využití vhodný a motor výkonný,“ pokračuje Hela. Bojkovický mercedes je tak zřejmě jedním ze dvou vyrobených aut tohoto typu.

Dlouhou dobu pak v Bojkovicích sloužil kromě požárních zásahů také jako sanitka či převozní auto. „Lidé se na hasiče obraceli, když potřebovali rychle odvézt do nemocnice. A taky, když bylo třeba odvézt svatbu či děti na tábor, vozil je Mercedes, který doprovázel na poslední cestě při pohřbech členy sboru.“ vzpomíná bojkovický patriot.

Toto hasičské auto zůstalo v Bojkovicích taky díky Rudolfu Helovi st.. V 60. letech bylo totiž v okolních zbrojnicích spousta podobných aut, ale při modernizaci techniky se dostaly do šrotu. Ne tak bojkovický mercedes. „Naše auto chtěli taky vyřadit, protože už nebylo tak praktické a moderní, ale otec s ostatními hasiči jej ubránili. Udržoval jej stále provozuschopné a nikdo tím pádem nemohl říct, že musí do šrotu,“ říká Vlastimil Hela.

Před lety firma Mercedes-Benz chtěla s hasiči vyměnit starý mercedes za nový. Ti svůj poklad ale nedali. „Ale myslím, že až ho uvidí teď, tak ho budou chtít zase,“ směje se Hela. Mercedes sloužil jako zásahové vozidlo ještě v osmdesátých letech.

Před pár lety se bojkovičtí dobrovolní hasiči rozhodli, že veškeré peníze, které si vlastním úsilím vydělají, budou šetřit na renovaci svého veterána. S podporou města Bojkovice a především jeho starosty Mgr. Petra Viceníka se do ní pustili na podzim roku 2013. Byl jmenovaný tým pro řízení opravy ve složení: Pavel Groschaft, Jaroslav Hanke ml., Jan Křižka, Radek Uchytil a zmíněný Vlastimil Hela.

Po prvních úvahách o dílčí rekonstrukci nakonec našli firmu v Uherském Ostrohu, kde se do oprav motoru a částí karoserie pustili s velkou vášní. Její majitel, Vladimír Konečný, je totiž sám sběratel historických vozů a bojkovický Mercedes jej ihned zaujal. „Práce dobrovolných hasičů je pro mě obecně úctyhodná činnost, a tak jsme se do díla pustili rádi,“ říká Vladimír Konečný. Jenomže jak vůz začali rozebírat, zjistili, na kolik je sešlý a zrezivělý. A tak se musel spravit celý.

„Když jsme tam jednou přijeli, viděli jsme jen hromadu věcí. Zeptali jsme se: „Kde je Mercedes?“ a oni odpověděli „Tady, tady a taky tady.“ To jsem si říkal, panebože, tohle je konec, doma nás proklejí, protože to auto už nebude nikdy existovat. Ale jsou to skutečně šikovní lidé. Mercedes není fungl nový, je ještě lepší, než když byl nový,“ nadšeně dodává další z iniciátorů opravy Jaroslav Hanke.

Technický popis

  • Mercedes-Benz L 1500, rok výroby 1939 
  • Lehký automobil pro potřeby hasičů a zvláštní výbavu, pohon zadní nápravou. 
  • Motor Daimler-Benz, řadový zážehový šestiválec SV, kapalinou chlazený, objem 2 214 ccm, výkon 45 HP
  • Zapalování Bosch 12 Volt, 
  • Spojka jednolamelová, mechanicky ovládaná
  • Převodovka 4 + zpátečka
  • Přední náprava je pevná, zavěšena na dvojici podélných půleliptických listových per.
  • Zadní hnací náprava je pevná, zavěšena na dvojici podélných půleliptických listových per
  • Brzdy jsou hydraulické na všechna kola, ruční mechanická na zadní kola
  • Pneumatiky o rozměrech 6,00 × 20"
  • Rám je z ocelových plechů zpracovaných do profilovaných podélníků, spojených profilovanými příč­kami  
  • Rozměry: délka 5 450 mm, šířka 1 900 mm, výška 2 300 mm

Začátky hasičů v Bojkovicích

V roce 1881 se konal v Brně – Králově Poli v pořadí již III. sjezd českého hasičstva. A tak v květnu následujícího roku byl založen  hasičský sbor i v Bojkovicích na základě stanov schválených výnosem Moravského místodržitelství. V počátcích byla dobrovolnými hasiči k zásahům koňským zápřahem přepravovaná mechanicky ovládaná stříkačka stará kolem padesáti let. Ještě další mechanická stříkačka, také do koňského zápřahu, byla v Bojkovicích používána do roku 1929, kdy byla zakoupena jednonápravová motorová stříkačka a 500 metrů hadic.

Suma potřebná na nákup ve výši 51 800 Kč  pocházela z organizované sbírky a doplatku z městské pokladny. Při nahlédnutí do dějin tehdejšího městyse je v druhé polovině třicátých let minulého století patrný zvýšený provoz nákladních automobilů. Což souviselo s rozšiřováním místní průmyslové výroby a s polohou Bojkovic na důležitém tahu mezi Uherským Brodem a Valašskými Klobouky. Silnice s prašným povrchem byly podnětem k úvahám vedení obce o zakoupení kropicího cisternového automobilu, který by v případě potřeby používali hasiči k zásahům. 


Z Luckenwalde až do Bojovic

Po realizaci Mnichovských dohod a zabrání zbytku republiky došlo k podstatným změnám i ve vedení a pravomocích nad hasičskými sbory. V prosinci 1941 a prvním čtvrtletí roku následujícího byla zaváděna normalizace výzbroje a nářadí podle norem DIN a FEN, používaných v Německu.

Automobily byly dodávány v jednotném zeleném odstínu vrchního laku. Až do té doby měla města hasičská vozidla v různých odstínech. Hasičské sbory byly začleněny pod protektorátní bezpečnostní službu, která převzala jejich vedení. Vše bylo začleněno pod ministerstvo vnitra. Bojkovičtí dobrovolní hasiči společně s Obecním úřadem projevili zájem o nákup hasičského automobilu.

V květnu 1942 je zaujala nabídka Svazu českého hasičstva, kde byl k prodeji starší hasičský automobil vyrobený v Německu. Ještě tentýž měsíc byl obecním úřadem za 33 873, 90 Kč zakoupen výrobek firmy Daimler-Benz, vyrobený v roce 1939. Na dlouhé roky byl mercedes s výbavou vydatným pomocníkem bojkovických hasičů i občanů. Byl využíván při požárech, živelných katastrofách, ale i k převozu raněných při náletu v roce 1945, při svatbách a pohřbech.

Mercedes-Benz L 1500 S

Unifikovaná řada lehkých vozidel v kategorii do 1,5 tuny tvořila základ pro různé nástavby používané Wehrmachtem a dalšími pozemními složkami v období německé válečné expanze. Karosárna Hermanna Koebe ve městě Luckenwalde nedaleko Berlína stavěla ambulance a na jeden z podvozků od Daimlerů postavila karoserii vhodnou pro potřeby hasičů.

Už v těsně poválečných letech nebyl možný nákup dílů, které bylo nutné nahradit z důvodů běžného opotřebení. A protože se při používání automobilu zařazeného do vozového parku bojkovických dobrovolných hasičů v průběhu roků vystřídalo několik generací, speciál potřeboval opravu. Koncem šedesátých let byl mercedes převezen do Zlína na generální opravu, ale mechanici neznalí specifik nadělali více škod nežli užitku.

Později byl původní zelený odstín vrchního laku nahrazen červeným odstínem.  Další opravy se prováděly svépomocí, ale automobil postupně ztrácel potřebnou spolehlivost. Zde už nestačila nekonečná obětavost a nadšení. V roce 2013 rozhodlo vedení dobrovolných hasičů v Bojkovicích ve shodě s Městským úřadem o provedení celkové opravy historického automobilu Mercedes-Benz. Oprava byla dohodnuta  ve firmě MAKO 2000 v Uherském Ostrohu, kam byl automobil v září téhož roku převezen. Demontáž motoru a posouzení stavu opotřebení jednotlivých dílů byl začátek rozsáhlých prací. Následovaly opravy dalších mechanických skupin.

Některé díly bylo možné použít, stav opotřebení dalších bylo možné opravit, část musela být vyrobena. Karosérie byla značně poškozená – některé části dřevěné kostry byly prohnilé a popraskané, plechové díly značně zkorodované. Právě výroba dřevěných dílů podkladové kostry prodloužila celkovou rekonstrukci a nevýšila předchozí finanční odhad. Byly vyrobeny lavice bez čalounění pro mužstvo, s odpovídající tvarem. Nově byla vyrobena podlaha z protiskluzového plechu, nový je kožený potah střechy. Že pneumatiky potřebných rozměrů nebylo možné nakoupit u renomovaných výrobců v Evropě je jedna z mnoha kuriozit, které vytváří gloriolu hasičského automobilu v Bojkovicích.

Až od výrobce v Indii byly přivezeny pneumatiky, které byly důvodem mnoha bezesných nocí několika odpovědných. V dubnu začaly lakýrnické práce až v Hradci Králové, aby v červnu letošního roku byl mercedes převezen do Uherského Ostrohu k závěrečnému dokončení. Před hasičskou zbrojnicí na bojkovickém Nábřeží Svobody, v odpoledne poslední soboty měsíce července, mohli všichni shromážděni vidět výsledek práce  početného kolektivu. Díky finanční pomoci Městského úřadu, sponzorství firem, osobním darům, velikému nadšení, mnoha osobním obětem a nasazení byl Mercedes předveden veřejnosti. V lesku nového laku, plně funkční a pohyblivý vlastní silou byl až do pozdních nočních hodin středem zájmu, obdivu a uznání. 

Na dřevěné kostře jsou tvarované díly z ocelového plachu. Kabina je čtyřdveřová pro přepravu mužstva v počtu 9 lidí, v zadní části karoserie jsou další dveře pro vložení motorové stříkačky, boční prostory nad zadní nápravou jsou dokonale využity pro další výbavu zasahující jednotky. Na vrchlíku střechy jsou konzole pro žebříky a háky.

Text: SDH Bojkovice
Sdílet