Pondělí 20. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatra Terrno nahradí v Žandově na Českolipsku starou Liazku, nové vozidlo dodala firma THT

Díky dotačnímu programu pro přeshraniční spolupráci mezi Českou republikou a Svobodným státem Sasko 2014–2020 získali hasiči v Žandově na Českolipsku novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku Tatra Terrno.

Vyvrcholením projektu „Naši dobrovolní hasiči – zodpovědnost pro budoucnost ve společném domově Evropa“ byla pro žandovské hasiče sobota 30. září roku 2017. V rámci oslav 150. výročí od založení místního sboru dobrovolných hasičů kromě vozidla Tatra převzali i prapor.

Smyslem investiční části projektu na české straně není pouhé pořízení nové hasičské techniky, ale vytvoření takových technických podmínek, které reálně umožní, aby se dobrovolní hasiči z Nového Oldřichova, Žandova a Zákup mohli v souladu se zpracovanou Koncepcí podílet na společném nácviku spolupráce se saskými partnery.

A také aby v případě potřeby mohli pomáhat na německé straně hranice při odstraňování následků živelných pohrom a dalších krizových situací.

Na akci dorazili kromě členů místní jednotky také zástupci Hasičského záchranného sboru, Libereckého kraje i dodavatelské firmy THT. Nechyběli ani členové okolních jednotek, s novou technikou dorazili hasiči z Kravař, Benešova nad Ploučnicí, Nového Oldřichova a Zákup. Právě v posledních dvou jednotkách jezdí nová technika díky stejnému projektu.

Po slavnostním předání klíčků od vozidla a krátké přestávce byl předán do rukou starosty místního sboru nový prapor. Praporová stráž následně všem přítomným novou chloubu předvedla.

Vozidlo Liaz 101.860 CAS 24, kterým členové jednotky vyráželi k zásahům až do současnosti, bylo v rámci projektu bezúplatně darováno hasičům z dvacet kilometrů vzdálených Holan.

Na popud Antona Miksche došlo 13. července 1867 v Žandově k založení hasičského sboru. Stal se také prvním velitelem jednotky, která v roce založení čítala 80 členů. Roku 1907, tedy v době 40. výročí spolku, sbor sdružoval dnes těžko uvěřitelných 101 aktivních hasičů.

Žandovská jednotka je nyní zařazena do kategorie JPO III/1. Do revíru hasičů spadají Valteřice, Heřmanice, Radeč, Novosedlo či Kravařsko.

Tatra Terrno

O pohon nové technicky vybavené Tatry za 7 861 370 Kč včetně DPH se stará osvědčený tatrovácký osmiválec, který se svými 325 kW patří k nejvýkonnějším agregátům na tuzemském trhu, je však spřažen jen s manuálně řazenou převodovkou.

Všechny diferenciály jsou vybaveny uzávěrkou, na zadní nápravě jsou namontovány podmetací řetězy. Pohon přední nápravy je připojitelný.

Čtyřdveřová kabina s centrálním zamykáním je vybavena šesti sedadly, v zorném poli řidiče je 7" displej couvací kamery. Ta je vyhřívaná a odolná proti prachu a vodě.

V kabině je jedna zásuvka na 230 V o výkonu 600 W napájená z měniče.

V opěradlech sedadel posádky a velitele jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů. Přístroj pro strojníka je umístěn v jeho dosahu.

Tatra je vybavena dvěma vozidlovými radiostanicemi – analogovou i digitální. Samozřejmostí je výstup do reproduktoru u obslužného panelu čerpadla v zadní části vozu.

V šesti dobíjecích úchytech jsou ruční analogové radiostanice, v jednom digitální a dalších šest držáků se stará o akumulátory v LED svítilnách.

V kabině nechybí kamera pro nahrávání silničního provozu.

O dobíjení a konzervaci akumulátorů, stejně jako o doplňování tlakového vzduchu, se stará sdružená zásuvka Rettbox-Air, která se po nastartování vozu samočinně odpojí.

CAS je vybavena přídavnými zpětnými reflektory pro couvání na obou stranách. Ty se rozsvítí při zařazení zpětného chodu společně s účelovým osvětlením zadních kol.

Na podélnících rámu v přední části je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN s jištěním proti přetížení a 25 metrů dlouhým lanem.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů jako jeden celek a oplechována hliníkovým plechem. Úložné prostory jsou uzpůsobeny pro samovolný odtok vody.

Nádrž na hasivo je vyrobena z nerezavějící oceli a do svých temných útrob pojme 4 000 litrů vody a 540 litrů pěnidla. Veškeré rozvody vody jsou rovněž z nerezavějící o­celi.

Čerpací zařízení o jmenovitém průtoku 2 000 litrů za minutu při tlaku 10 barů umožňuje i provoz ve vysokotlakém režimu, popřípadě kombinaci obojího. Přiměšovací zařízení je řízeno elektronicky, pro rychlou volbu lze do paměti uložit dvě hodnoty.

Vozidlo je vybaveno systémem řízení požárních nástaveb THTronic s využitím CAN sběrnice. To umožňuje z jediného místa (například z panelu u řidiče či panelu u čerpadla) zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího.

O prvotní hygienu hasičů je postaráno výsuvným platem s 10litrovým barelem na pitnou vodu s ohřevem, zásobníky na tekuté mýdlo, desinfekci a papírové ručníky a taky vzduchovou hadicí s ofukovací pistolí.

Odnímatelná lafetová proudnice má své přípojné místo na střeše nástavby, její průtok je 2 000 litrů za minutu při tlaku 8 barů a dostřik 50 metrů při tlaku 10 barů.

Mezi kabinou osádky a nástavbou je umístěn pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár se čtyřmi LED světlomety o celkovém světelném toku 20 000 lumenů. Stožár se do parkovací polohy zasouvá automaticky.

Sdílet