Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cisterny CAS 20 Tatra 815 Terrno dodal nástavbář Wawrzaszek ISS, spolufinancovala je Evropská unie

Koncem srpna zahájil polský nástavbář Wawrzaszek, jakožto vítěz výběrového řízení, dodávku celkem 34 kusů CAS 20 na podvozcích Tatra 815 Terrno jednotlivým hasičským záchranným sborům krajů. My se dnes v naší technice podíváme na konkrétní automobil.

Podvozek, motor a převodovka

Cisterna je postavena na speciálním hasičském podvozku Tatra T815 –231R55 18 325 4×4.2 s prodlou­ženou kabinou pro posádku 1+5.

Šasi zvládá průjezd vodou do výšky 1025 mm. V zadní části cisterny je umístěno tažné zařízení určené pro brzděný přívěs o hmotnosti 10 tun. V přední části je umístěn lanový naviják o tažné síle 35 kN.

Podvozek R55 je poháněn přeplňovaným vzduchem chlazeným osmiválcem Tatra T3D-925–31 o výkonu 325 kW a krouticím momentu 2100 Nm, který splňuje emisní normu Euro 5. Jako standard je použita čtrnáctistupňová převodovka Tatra 14TS210T. Z ní je pak vyveden pomocný pohon pro požární čerpadlo.

Samozřejmostí je u hasičských podvozků Tatra absence omezovače v případě nedostatku močoviny v systému katalytické redukce SCR, stejně tak omezovače rychlosti. Pro R55 je také v místech možného vystavení účinkům sálavého tepla, popř. plamenného hoření podrostu, rozvod vzduchu pro brzdy proveden ocelovými trubkami.

Devět CAS je vybavených zásuvkou pro dobíjení akumulátorů sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu, která se při spuštění motoru samočinně odpojí.

Dvacet pět CAS je vybavených samostatnou zásuvkou pro dobíjení a samostatným místem pro doplňování tlakového vzduchu.

Kabina osádky

Kabina osádky je čtyřdveřová, prostorová, nedělená. V dosahu velitele je vytvořen prostor pro bezpečné uložení dokumentace velikosti A4. V kabině jsou umístěny čtyři dobíjecí úchyty pro svítilny a šestice dobíječů pro ruční radiostanice. Samozřejmostí je nezávislé naftové topení, zde byl použit typ Webasto AIR TOP EVO 3900/5500.

V rámci Integrovaného operačního programu Evropské Unie Pořízení moderní techniky a technologií HZS ČR pro zvýšení kvality řešení mimořádných událostí nakoupil Hasičský záchranný sbor České republiky celkem 67 nových cisternových automobilových stříkaček.

V opěradlech zadních sedadel jsou uloženy dýchací přístroje a mezi nimi tři náhradní láhve. Zbývající dva úchyty pro přístroje jsou vytvořeny na krytu motoru. Pod druhou řadou sedadel je vytvořen úložný prostor určený pro drobné požární příslušenství otvíraný z vrchu. Nechybí ani úchyty pro 6 kusů PET lahví o objemu 1,5 l.

Každý, tedy i hasiči sedící vzadu, má možnost připoutat se.

Kabina osádky je u třiceti jedné CAS vybavena vozidlovou analogovou radiostanicí kompatibilní s typem Motorola GM 360 a u tří CAS vybavena analogovou radiostanicí kompatibilní s typem s typem GM 380. Dále je ve všech případech vybavena digitálním vozidlovým terminálem Matra TPM 700 nebo kompatibilním.

Světelnou část zvláštního výstražného zařízení tvoří na kabině dva modré LED majáky o výšce 60 mm a dvě zábleskové LED svítilny modré barvy umístěné na přední straně kabiny osádky. Ty je v případě potřeby možné vypnout samostatným vypínačem. Ovládání zvláštního výstražného zařízení je umístěno tak, aby bylo dosažitelné z místa strojníka a z místa velitele.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z nerezových profilů svařováním a lepením hliníkových plechů. Nástavba je doplněna o kompozitové prvky.

Prostory pro uložení požárního příslušenství po stranách účelové nástavby jsou vybaveny roletkami z lehkého kovu s průběžnými madly v celé šířce roletky. Prostor pro uložení požárního příslušenství a čerpací jednotky v zadní části účelové nástavby je vybaven dveřmi, které se otevírají nahoru.

Z Integrovaných operačních programů bylo v poslední době nakoupeno více než 150 kusů nové, moderní zásahové techniky, kterou jsme vám představili v našem speciálním seriálu Technika HZS z peněz Evropské unie.

Požární příslušenství je u Tater běžně možno vkládat a vyjímat bez použití stupaček nebo jiných prvků, které by jako stupačka šlo použít.

V prostoru obslužného místa čerpací jednotky je příprava pro umístění mikrofonu a reproduktoru jako druhé obslužní místo vozidlové radiostanice. Zadní část účelové nástavby je osazena jedním modrým LED majákem vysokým 100 mm a oranžovou sváděcí alejí.

Nádrž na vodu a pěnidlo

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo a je vyrobena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny – tedy kompozitu. Nádrž na pěnidlo je opatřena plnicím otvorem se záchytným prostorem o objemu 3 l pro zachycení nalévaného pěnidla. Objem nádrže na vodu je 4 000 litrů, na pěnidlo pak 240 litrů.

Čerpací zařízení, rozvody a ovládání

Pro cisterny bylo použito dvouplášťové bronzové čerpadlo RUBERG R30/2,5e s automatickou membránovou vývěvou. Výkon je 2 000 l/min. při 10 barech a sací výšce 3 m. Vysokotlaká část požárního čerpadla pracuje se jmenovitým tlakem 4,0 MPa a jmenovitým průtokem 200 l/min.

Přiměšovací zařízení RUBERG se sestává z proudového přiměšovače, regulační klapky, a propojovacího potrubí. Je vybaveno ručně nastavitelnou regulací. Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla

Veškeré rozvody vody jsou vyrobeny z nerezavějící oceli. Sací hrdlo čerpadla je vyvedeno dozadu. Potrubí je opatřeno vřetenovými ventily.

CAS má některé ovládací prvky k dispozici rovněž v kabině vozidla. Ovládací panel v kabině signalizuje např. stav vody a pěny v nádrži, vysunutí stožáru nebo otevření rolet a víka boxu.

Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s hadicí v délce 60 m, pevně připojenou k vysokotlaké části požárního čerpadla a k vysokotlaké proudnici pro hašení vodou i pěnou. Průtokový naviják vysokotlaké části požárního čerpadla je vybaven elektrickým pohonem pro zpětné navíjení hadice s možností nouzového ručního navíjení.

V přední část CAS v prostoru rámu podvozku je umístěna asanační lišta ovládaná z kabiny osádky. Na střeše nástavby je umístěna snímatelná lafetová proudnice se jmenovitým výkonem 2 000 l.min-1 a délkou účinného dostřiku kompaktním proudem 50 m.

Osvětlení nástavby a okolí

Nástavba je vybavena osvětlovacím stožárem o výšce 6,5 m (od země), s pneumatickým vysouváním a elektrickým naklápěním s halogenovými světlomety v provedení 4×500 W. Zdrojem elektrického proudu je 6kW elektrocentrála, umístěná na výsuvném platu v levé přední roletě.

Vnitřní prostor nástavby je v okamžiku otevření osvětlen LED osvětlením. Okolí nástavby je osvětleno neoslňujícími světly zapuštěnými do nástavby na zádi, pravém i levém boku.


Jak jsme již jednou psali, hodnota zakázky je 168 796 400,– Kč bez DPH, cena jednoho vozu se tak pohybuje na úrovni zhruba 6 milionů vč. DPH.

Rozdělení techniky do krajů:

  • HZS Jihočeského kraje, 3 ks (stanice Dačice, Týn nad Vltavou, Blatná)
  • HZS Jihomoravského kraje, 3 ks (stanice Vyškov, Tišnov, Pozořice)
  • HZS Karlovarského kraje, 2 ks (stanice Toužim, Aš)
  • HZS Královéhradeckého kraje, 2 ks
  • HZS Libereckého kraje, 2 ks (stanice Tanvald, Raspenava)
  • HZS Moravskoslezského kraje, 3 ks (stanice Bruntál, Rýmařov, Krnov)
  • HZS Olomouckého kraje, 2 ks (stanice Přerov, Jeseník)
  • HZS Pardubického kraje, 2 ks (stanice Králíky, Svitavy)
  • HZS Plzeňského kraje, 2 ks (stanice Klatovy)
  • HZS Středočeského kraje, 6 ks (stanice Čáslav, Nymburk, Neratovice, Benátky n. J., Kolín, Řevnice)
  • HZS Ústeckého kraje, 3 ks (stanice Litoměřice, Most, Teplice)
  • HZS kraje Vysočina, 2 ks
  • HZS Zlínského kraje, 2 ks (stanice Otrokovice, Bystřice pod Hostýnem)
Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů