Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Do Libereckého kraje zamířila nová Scania od firmy Kobit, zářivě červená cisterna je vybavena i podmetacími ře­tězy

Profesionální hasiči v Libereckém kraji se svezou novou cisternovou automobilovou stříkačkou Scania P440. Zářivě červený vůz v odstínu RAL 3024 jim dodala společnost Kobit, sloužit bude na krajské centrální stanici právě v Liberci, kde během pár dní nahradí stávajícího MANa na „druhém výjezdu“.

Podvozek cisterny

Podvozek Scania P440 CB4×4 s kabinou pro mužstvo CrewCab CP28 je osazen řadovým přeplňovaným šestiválcem o výkonu 323 kW a automatizovanou převodovkou Opticruise. Součástí převodovky je rovněž retardér.

Standardně jsou poháněna kola zadní nápravy, pohon přední je připojitelný.

S ohledem na nasazení v komplikovaných terénních podmínkách HZS Libereckého kraje v zimním období je CAS vybavena automatickými podmetacími řetězy s možností jejích přiřazení za jízdy do rychlosti 50 km/h. Ovládání je umístěno v prostoru řidiče.

Přečtěte siPodmetací řetězy jsou automatickým pomocníkem na těžko sjízdných komunikacích

Vůz je konstruován pro průjezd klidnou vodou o hloubce až 800 milimetrů, při brodění může zůstat ve vodě stát po dobu nejméně 10 minut i s vypnutým motorem.

CAS je v místě nástupu řidiče vybavena zásuvkou 230 V se systémem inteligentního dobíjecího zařízení akumulátorových baterií sdruženou s přípojným místem pro doplňování tlakového vzduchu. Přípojka se samočinně odpojí při spuštění motoru.

Kabina osádky je čtyřdveřová, jednoprostorová a nedělená, je vybavena sedadly pro šest osob ve dvou řadách, orientovanými po směru jízdy a vybavena topením nezávislým na chodu motoru a jízdě.

V kabině je šestice dobíjecích úchytů pro ruční svítilny a je upravena pro dodatečnou montáž šesti dobíjecích úchytů pro ruční radiostanice.

V dosahu sedadla velitele jsou dvě samostatné automobilové zásuvky s napětím 12 V, dále dvě zásuvky USB a tablet.

Kabina osádky je v druhé řadě sedadel vybavena opěradly s úchyty pro čtyři dýchací přístroje včetně tlakových lahví a pro tři náhradní tlakové láhve. Pátý úchyt pro dýchací přístroj včetně tlakové lahve je umístěn v opěradle sedadla velitele.

Přední část CAS v prostoru rámu podvozku je vybavena elektrickým lanovým navijákem s tažnou sílou ve vodorovné rovině 51 kN.

Nástavba

Nástavba je vyrobena z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu. Nádrž na hasivo z nerezavějící oceli tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů, na pěnidlo 240 litrů.

V pravé zadní schráně je na vertikálním výsuvném prvku umístěno zařízení pro provedení hygieny rukou po zásahu.

Zařízení tvoří dávkovač tekutého mýdla na 500 ml, voděodolný držák na papírové ubrousky zajišťující jejich snadné odebírání a zdroj vody v kanystru o objemu 5 litrů se systémem ohřevu a kohoutem.

V levé přední schráně poblíž umístění motorových pil je instalován vývod tlakového vzduchu ze vzduchové soustavy CAS. Součástí schrány je vzduchová pistole s hadicí délky 3 metry, kterou lze připojit na instalovaný vývod pomocí rychlospojky.

Zařízení prvotního zásahu tvoří průtokový naviják s elektrickým pohonem pro zpětné navíjení vybavený hadicí o délce 60 metrů s připojenou turboproudnicí, umístěný v pravé zadní části účelové nástavby. Použitá hadice je v celé své délce tvarově stálá a plně průtočná.

CAS je vybavena lafetovou proudnicí pro plný a roztříštěný proud se jmenovitým výkonem 2 000 litrů za minutu a délkou účinného dostřiku plným proudem 50 metrů. Lafetová proudnice je řešena jako odnímatelná s napojením na příslušný propojovací prvek umístěný na horní pochůzné ploše účelové nástavby. Konstruována je současně jako přenosná.

Obslužné místo čerpacího zařízení je vybaveno komunikační jednotkou s mikrofonem a reproduktorem pro druhé ovládání vozidlového digitálního terminálu, která je připojena k převodníku A/D v kabině osádky CAS.

Zařízení pro výrobu pěny umožňuje automatické přimísení v rozsahu od 0 do 6 % plynule. Procento přimísení je nezávislé na okamžitém tlaku a průtoku na výstupu z čerpadla.

Pro osvětlení bezprostředního okolí účelové nástavby je na obou bocích nad všemi roletami i na zádi umístěn zdroj souvislého bílého neoslňujícího světla.

V prostoru mezi kabinou a nástavbou je CAS vybavena pneumaticky vysouvaným osvětlovacím stožárem se čtyřmi světlomety LED s celkovým světelným tokem 20 000 lumenů a krytím IP 55. Světlomety jsou orientovány do jednoho směru.

Naklápění světlometů podle vodorovné osy a otáčení osvětlovacího stožáru podle svislé osy v rozsahu nejméně 0° až 360° je možné pomocí bezdrátového dálkového ovládání. Osvětlovací stožár je napájen z elektrické soustavy podvozku.

Zadní část účelové nástavby CAS je vybavena kamerou pro sledování prostoru za vozidlem z místa řidiče. Kamera je vyhřívaná, odolná proti prachu a vodě a displej o velikosti 5“ je umístěn v zorném poli řidiče.

Foto: Kobit – www.kobit-thz.cz & POŽÁRY.cz v Liberci
Sdílet