Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Varley Firepac Commander

Moderní cisterna australských hasičů.

Na počátku devadesátých let minulého století byl firmou Austral Specialized Vehicles, dále jen ASV postaven požární automobil nové koncepce. Dostal název Firepac 4000. Tento automobil znamenal přelom ve vývoji a stavbě australské požární techniky. Firma ASV poté začala vyrábět jeho zmenšenou verzi Firepac 3000. V průběhu několika let se začal vyrábět další model vozu Firepac, tentokrát s označením 3500 a to hned ve dvou verzích. Krátká a prodloužená kabina. Firma ASV dnes de facto zanikla a ve výrobě vozidel Firepac s prodlouženou kabinou, dnes s označením Firepac Commander, které vychází z originálního Firepac 3500 pokračuje její nástupce, firma Varley Specialized Vehicles. Vozidla značek Varley a ASV se krom malých detailů od sebe rozliší na první pohled jen jiným předním nárazníkem a odlišnou barvou ohraničení oken na kabině.
Nyní firma Varley představila novou verzi vozu Commander s názvem 4 Door Firepac, vycházející z předchozích modelů. Vůz je určen k zásahům v městských a příměstských aglomeracích. Vyrábí se v několika provedeních – CAS, TA či chemický vůz. Jeho osádka v počtu 1+5 je přepravována v designově skvěle řešené sklopné klimatizované kabině, integrované DP v sedadlech jsou dnes samozřejmostí. Velký důraz byl také kladen na bezpečný nástup a výstup osádky, schody jsou potaženy protiskluzovým povrchem. Požární nástavba, nejčastěji jako CAS je vyrobena pomocí moderních technologií. Skelet je vyroben z hliníkových profilů a skříně na příslušenství jsou zakryty hliníkovými roletkami. Ve skříních je umístěné standardní požární příslušenství vozidel CAS. Čerpadla se dodávají alternativně od firem Rosenbauer a Godiva. Konkrétně Rosenbauer NH 40 a Godiva WT 3010/300 a Godiva GMB 5300. Objem vodní nádrže je také dle typu a to buď 1800, nebo 2000 litrů. Pěnidlo je stejné u všech modelů a to 200+40 litrů. Vysokotlaký plnoprůtokový naviják je standardní délky 75 m o průměrů 25 mm. Je zakončen Turbo proudnicí. U čerpadla je také umístěno 6 ks hadic DIN 38 mm(obdoba našich céček)pro prvotní zásah. Na nástavbě se vozí savice a je tam také umístěn výsuvný žebřík o celkové délce 12 m.

TTD typů Varley Commander Mk2 a Mk3


Podvozek : VSV Commander
Výrobce : Varley Specialised Vehicles Ltd.
Délka : 7.800/8.040 mm
Výška : 3.050/3.200 mm
Šířka : 2.500 mm
Rozvor : 4.050 mm
Celková hmotnost : 12.670/13.850/14­.150 kg
Motor : šestiválec Cummins ISC 275 8.3 l Turbodiesel 205 kW/275 koní
Max.točivý moment : 1085 Nm při 1200–1500 ot/min
Převodovka : automat.ZF Ecomat HP500–5 rychlostí
Osádka : 1+5
Čerpadlo :
Godiva WT3010/300
Výkon : 3.600 l/min při 10 barech,400 l/min při 40 barech
Godiva GMB 5300
Výkon : 5.300 l/min při 10 barech,400 l/min při 40 barech
Rosenbauer NH 40
Výkon : 3.600 l/min při 10 barech,400 l/min při 40 barech
Nádrž na vodu : 1.800/2.000 l
Nádrž na pěnidlo : 200 + 40 l
Vysokotlak : 1× naviják 75 m/25 mm
Sdílet