Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MACK versus MAN

Dva kandidáti na novou těžkou cisternu u australské CFA.

Na konci roku 2003 při schůzi vedení australského venkovského požárního sboru CFA (Country Fire Authority) bylo rozhodnuto, že se vypíše výběrové řízení na nákup nových těžkých cisteren. Počátkem následujícího roku byla hasiči vypracována specifikace tohoto nového vozu. Ta obsahovala mimo jiné, že cisterna musí mít vodní nádrž větší než 3.500 l, dálkově ovladatelný monitor a ochranný vodní rám, efektivní rozmístění požárních hadic a savic, kombinované čerpadlo, pěnový systém, satelitní navigaci, přístup do kabiny i z nástavby vozu, samočinnou převodovku, vysokou průchodnost terénem atd.

Vývoj a výroba tohoto vozidla byla zadána dvěma renomovaným australským firmám, které se zabývají požární technikou. Konkrétně Varley Group a Skilled Equipment Manufacturing. Ke konci roku 2004 byla vozidla vyrobena a předána ke zkouškám hasičům CFA. V současnosti je již testování téměř ukončeno a bude se rozhodovat, který z kandidátů uspěl v tendru lépe. Zda to bude Heavy Tanker na podvozku MAN od Varley Group se sídlem Newcastle, NSW, či Heavy Tanker na podvozku MACK od firmy Skilled Equipment Manufacturing, která má sídlo ve městě Ballarat, stát Victoria. Obě vozidla nyní představujeme. Jedná se o prototypy, které jsou v tuto chvíli ve finální části porovnávacího testování. CFA mimo jiné vozy vlastní více jak 1.200 cisteren.

SEM Heavy Tanker MACK

Jedná se o těžkou automobilovou cisternu na i u našich hasičů známém podvozku MACK(u nás Renault) MIDLUM v provedení 4×4 s prodlouženou kabinou. Označení ,,těžká cisterna,, asi u českých hasičů vzbudí mírné rozpaky, ale uvědomme si, že v Austrálii se u venkovských sborů jako běžné casky používají relativně malé terénní podvozky převážně od japonských výrobců. Vozy jako je naše CAS 32 – Tatra 815 tam téměř nepoužívají.

Podvozek MACK MIDLUM v provedení 4×4 s automatickou převodovkou Allison splňuje všechny požadavky na průchodnost obtížným terénem australských buší. Osádka vozu je 1+4. Prostor kabiny je velmi komfortní a hasičům poskytuje dostatek místa.

Požární nástavba je vyrobena z galvanizované oceli s oplechováním a speciální tepelnou izolací. Z horní části nástavby, kde je umístěn dálkově ovladatelný výsuvný monitor a druhý ovládací pult čerpadla + další příslušenství, vedou dveře do kabiny osádky, což zlepšuje použitelnost vozidla. Požární příslušenství je dále umístěno v regálech z boku a v zadní části nástavby, je jich celkem 8. Jako zařízení pro první zásah slouží vysokotlaký naviják 40m/25mm s elektrickým navíjením a klasický hadicový naviják 40m/45mm. Hlavní ovládací pult čerpadla je v zadní části vozidla, tam se nacházejí i armatury. Za zmínku stojí uložení spojených savic, ty jsou v regálu na rámu vozu v jeho zadní části.

Vodní nádrž z nerezu je o objemu 4.000 l, z toho je 750 l jako záloha pro hasící ochranný rám vozidla. Čerpadlo GAMM dává 3.000 l/min při tlaku 12 barů a 250 l/min při tlaku 40 barů.

TTD

Podvozek : MACK MIDLUM 4×4 CREW CAB
Motor : Turbodiesel RENAULT DCI 6 270, 6.18 LITRU, 6 válců
Výkon : 270 koní
Převodovka : automat ALLISON MD3060R
Max.celková hmotnost : 15.000 kg
Čerpadlo : GAAM MK 325
Vodní nádrž : 4.000 l / 750 rezerva
Pěnový systém : ROBWEN HF500 CLASS A FOAM SYSTEM
Vysokotlak : naviják 40m/25mm s elektrickým navíjením

VARLEY Heavy Tanker MAN

Jedná se o těžkou automobilovou cisternu na opět i u našich hasičů známém podvozku MAN v provedení 4×4 s prodlouženou kabinou. Také tento podvozek od německého výrobce s automatickou převodovkou Allison a ABS splňuje všechny požadavky na průchodnost obtížným terénem australských buší. Osádka vozu je větší než u konkurenčního MACKu, a to 1+5. Uvnitř najdou hasiči krom klasického uspořádání také joystick monitoru, GPS, klimatizační jednotku atd. Je to stejné jako u konkurence.

Požární nástavba je vyrobena také z galvanizované oceli s oplechováním a speciální tepelnou izolací. Z horní části nástavby, kde je umístěn výsuvný monitor a druhý ovládací pult čerpadla + další příslušenství, však nevedou dveře do kabiny osádky, což u MACKa zlepšuje oproti tomuto vozidlu jeho použitelnost. Vozidlo MAN má na rozdíl od konkurenčního MACKa ještě jeden monitor, ten je umístěn v přední části na nárazníku. Požární příslušenství je dále umístěno v celkem 10-ti regálech z boku nástavby. Jako zařízení pro první zásah slouží vysokotlaký naviják 40m/25mm s elektrickým navíjením, který je umístěn v levé horní části zádi vozidla, klasický hadicový naviják 40m/45mm se nachází pod ním. Hlavní ovládací pult čerpadla je v zadní části vozidla, tam se nacházejí i armatury. I zde stojí za zmínku uložení spojených savic, ty jsou vyrobeny z poměrně měkkého materiálu a jsou namotány na velký buben v zadní části napravo u ovládání čerpadla.

Vodní nádrž z nerezu je menší než na voze MACK, má objem 3.750 l, z toho je 750 l jako záloha pro hasící ochranný rám vozidla. Čerpadlo je stejné, typ GAMM, který dává 3.000 l/min při tlaku 12 barů a 250 l/min při tlaku 40 barů.

TTD

Podvozek : MAN 18.285 LARC 4×4 CREW CAB
Motor : Turbodiesel MAN D 0836 LFL 03, 6 válců
Výkon : 280 koní
Převodovka : automat ALLISON MD3060R
Max.celková hmotnost : 15.000 kg
Čerpadlo : GAAM MK 325
Vodní nádrž : 3.750 l / 750 rezerva
Pěnový systém : VARLEY ELP 50 CLASS B FOAM SYSTEM s 50-ti litrovým zásobníkem
Vysokotlak : naviják 40m/25mm s elektrickým navíjením

Závěrem lze konstatovat, že dle dostupných informací si obě vozidla v náročných zkouškách vedla velmi dobře, a tak nezbývá nic jiného, než jen čekat na konečný verdikt vedení CFA, kdo z nich tedy v tendru zvítězí. Co se podvozků týče, ty mají téměř shodné jízdní vlastnosti, jen MAN má o 10 koní větší sílu motoru. Oproti MACKu má i větší osádku a navíc přední monitor. Co však nemá, a to v požadavcích na nový vůz bylo, to jsou dveře z kabiny na nástavbu, dále má menší objem vodní nádrže. Každé vozidlo má prostě své malé pro a proti. Rozhodování hasičů CFA nebude jistě jednoduché a určitě ani jednoznačné, jedná se o dva skvělé automobily nové generace, které mají de facto stejné hlavní rysy požárních nástaveb a i jízdní vlastnosti se příliš neliší. Tyto prototypy jsou vyrobeny u renomovaných australských firem a jsou skutečně velkým krokem vpřed.
Sdílet