Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nový automobil v pražské Zentivě

Podnikový profesionální sbor hasičů Zentiva, a.s. slavnostně převzal dnes, 11. 9. 2007 za účasti představitele vedení společnosti a také zástupců našeho serveru Požáry.cz od firmy KEB-EGE k užívání zcela nové zásahové vozidlo s označením RZA, tedy rychlý zásahový automobil.

Před několika měsíci zde byl představen automobil RZA od firmy KEB-EGE z jihočeského Kájova. Jednalo se o prototyp, článek o něm naleznete zde. Dnes představované ,,erzetáčko“ , přesněji RZA – L1R je již plnohodnotným požárním automobilem, postaveným opět na kvalitním podvozku německého výrobce Volkswagen, typ Transporter T5, vycházejícím ze zmíněného prototypu. Podobnost je zřetelná na první pohled, jen u toho nového vozu je odlišný a nesrovnatelně kvalitněji provedený celkový design bez ostrých úhlů a hran, jak tomu bylo u prvního automobilu. Celá nástavba je vyrobena z hliníku (hliníkové profily a hliníkové sendvičové stěny). Rovněž odlišná je některá část vnitřního uspořádání nástavby a samotných plat na požární vybavení. Na starém voze najdeme plata výsuvná výklopná, na automobilu pro hasiče ,,práškárny“ Zentiva, a.s. je již jen čtveřice vertikálních (stojatých) výsuvných plat. Na nich najdeme přetlakové izolační dýchací přístroje Pluto, tři kusy náhradních lahví k IDP, elektrocentrálu Kipor o výkonu 2.6 kW, hadicové příslušenství, bedny na další výbavu atd. Na přední stěně najdeme ženijní nářadí. V podlaze je zabudována nádrž na 200 l vody pro vysokotlaký hasící agregát Kranzle Profi JET 16 220 upravený na výkon 20 l/min s 30m hadice na výklopném navijáku. Čerpadlo se nachází na výsuvném horizontálním (ležatém) platu v zadní části vozu. Vedle něho je druhé výsuvné plato s držáky na vyprošťovací zařízení, HZS podniku Zentiva, a.s. tam však umístil motorovou pilu a rozbrus. Nad tím je další police na vybavení, v její spodní straně je úložná plocha pro zvedací pneumatické vaky. Ve stropním prostoru je umístěna (schována…) sada nastavovacích žebříku a pod ní je držák na scad nosítka. Přístup k vybavení vozu je perfektní, vnitřní skříně kryjí z boku hliníkové rolety AS Fire s podélným madlem, zadní část uzavírají nahoru výklopné dveře, které mohou posloužit i jako ochrana proti povětrnostním vlivům pro osádku. V nástavbě je také osvětlovací stožár. Abych nezapomněl, veškeré vybavení je uchyceno pomocí držáků PAC.

Přední část vozu je stejná, jako tomu je u prototypu. Pod maskou je umístěný elektrický lanový naviják Ramsey REP 8000 o tažné síle 3,5 t. Kabina volkswagenu je větší a vejde se do ní osádka o stavu 1+4. Najdeme v ní protichemické obleky a např. ovládání navijáku Ramsey. O podvozku nemá cenu nic psát, neb je naprosto totožný, jako prototyp. Několik základních informací přesto najdete na konci článku. Co je další odlišností na novém automobilu, je namontování nového palubního počítače KEB-EGE s dotykovým displayem. Ten posádce resp. obsluze hlásí stav uzavření nástavby, zapojení konzervace, zatažení ruční brzdy, ovládání osvětlení nástavby, osvětlovacího stožáru a oranžových zadních výstražných světel. Zároveň počítač slouží k ovládaní navijáku. V kabině dále najdeme radiostanici Motorola GM 360 a ovládání výstražného zařízení AZJ 530. Zde bych zmínil samotné provedení VRZu. Na střeše najdeme novou LED rampu Tesla Holomý, typ VNL 012L, na zadní části vozu pak dvojici modrých LED světel od stejného výrobce. Musím říct, že takto perfektní výstražné zařízení jsem dlouho neviděl! Jeho viditelnost je opravdu skvěla. O to více člověka těší, že je to produkt české firmy. Jinak na přední masce je ještě dvojice malých modrých LED světel Hella a na zádi jsou stejné, avšak oranžové. Když už mluvím o světlech, nemohu nezmínit LEDkové osvětlení prostor rolet a zadních dveří. Jinak barevné provedení automobilu je standardní a vyzdvihl bych polepení reflexní folií včetně hran výsuvných plat. Ta velmi zvyšuje jeho celkovou viditelnost.

Oproti prototypu je na tomto voze viditelný celkový pokrok. Řemeslné zpracování je opět na vysoké úrovni. Abych to nějak závěrečně shrnul, tak musím říct, že je to perfektní výrobek na poli požární techniky a je z českých rukou. Na tom se shodla celá naše redakční výprava.

Podvozek: Volkswagen T5 – dvojkabina pro osádku 1+4
Objem motoru: 2,5 TDI Výkon kw(k): 96 (130)
Převodovka: 6stupňová , manuální
Rozvor: 3400mm
Celková hmotnost: 3500 kg
Užitná hmotnost: zvýšená nosnost pomocí pneumatických měchů na 1700 kg
Délka: 5290 mm
Šířka: 1904 mm
Výška: 2350 mm
Čerpací zařízení: Kranzle Profi JET 16 220
Zásoba vody: 200 l
Cena vozu s VRZem a čerpadlem bez ostatní výbavy: 1 550 000,–Kč bez DPH

Automobil bude u profesionálních hasičů podniku Zentiva, a.s.využíván zejména k technickým zásahům a na menší požáry. Nový Volkswagen RZA – L1R byl k vidění i s prototypem na víkendové akci Pyrocar 2007, která se konala na přibyslavském letišti. Techniku od KEB-EGE na hasičský trh dodává Výzbrojna požární ochrany (VPO). Nový automobil HZS Zentiva, a.s. si budete moci prohlédnout také na letošním ročníku soutěže Iron Fireman, pořádané naším serverem Požáry.cz, která se koná již příští víkend opětovně na pražské Pankráci.

-wap-
Sdílet