Úterý 1. prosince 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

V Ostravě hořel kamion s vodíkem

Vysoce rizikový zásah hasičů u dnešní mimořádně nebezpečné dopravní nehody s následným požárem kamionu s vodíkem v Ostravě trval více než deset hodin, z toho asi 2,5 hodiny hašení požáru a ochlazování propojených tlakových lahví s vodíkem.

Více než deset hodin trval v sobotu 12. 4. 2008 hasičům z Ostravy a okolí zásah u mimořádně nebezpečné dopravní nehody kamionu s následným požárem několika ze čtyř stovek vodíkových lahví na korbě. Vzhledem k vysokému riziku výbuchu zde zasahovalo až 15 jednotek hasičů profesionálních, dobrovolných a podnikových. Po tragické nehodě dvou tramvají u Vřesiny to již byla druhá mimořádná událost v Ostravě během 24 hodin.

Kamion naložený 25 tunami propojených tlakových lahví s vodíkem se převrátil koly nahoru v sobotu před sedmou hodinou ranní na frekventované křižovatce ve tvaru „ypsilon“ mezi ostravskými čtvrtěmi Zábřeh a Hrabůvka vedle radnice městského obvodu Ostrava-Jih (Plzeňská a Horní ulice).

Svědkové z okolních domů slyšeli velkou ránu. Celý průběh nehody zachytily kamery na křižovatce. Příčinu nehody vyšetřuje Policie ČR. Řidič kamionu s pražskou registrační značkou (ročník 1948) byl odvezen se zraněními sanitkou do nemocnice, nebyla však takového rázu, aby jej ohrožovala na životě.

Centrum tísňového volání v Ostravě (krajské operační středisko hasičů) ihned povolalo na místo 15 jednotek hasičů z Ostravy a okolí, což znamenalo více než dvě desítky cisternových stříkaček, vyprošťovacích aut a dalších hasičských vozidel a kontejnerů, včetně jeřábu.

Už po příjezdu prvních jednotek hasičů šlehaly z poškozeného místa mezi vodíkovými lahvemi více než metrové plameny. Hasiči nevěděli, kolik vodíku tlakové lahve obsahují. Hrozilo velké nebezpečí výbuchu, nebyly vyloučeny ani velké následky na životech lidí a majetku. Zasahující jednotky proto hasily místo v poloze co nejvíce při zemi, pokud možno schovány za pevnými překážkami a obrubníky.

Další hasiči evakuovali zhruba 70 obyvatel tří desítek bytů v sousedním čtyřpodlažním domě a ze dvou vilek. Obyvatelé vzdálenějších rodinných domků byli na nehodu upozorněni.

Uhašení ohně a ochlazení tlakových lahví, uspořádaných na korbě do pěti pětitunových baterií za sebou po osmdesáti kusech, trvalo hasičům dvě a půl hodiny. Až dodatečně se dozvěděli, že lahve obsahovaly „pouze“ zbytkový vodík, to je zhruba desetinu plného nákladu. Ale i toto množství by mohlo znamenat velký výbuch s tragickými následky.

Frekventovanou křižovatku od začátku neprodyšně uzavřela Policie ČR, doprava byla okamžitě zastavena také na tramvajových kolejích. Tramvaje se zde znovu rozjely až kolem 17. hodiny, automobily ještě o více než hodinu později po úklidu komunikace hasiči.

Zpět k samotnému zásahu. Po ochlazení lahví, kdy se riziko výbuchu snížilo na minimum, se hasičům po podrobné poradě se zástupcem plynařské firmy podařilo pomocí dvou jeřábů (jeden hasičský, druhý firemní) a dvou hasičských vyprošťovacích speciálů (Tatra 815 a Mercedes Benz Bizon) položit kamion i s upevněným nákladem velmi rychle na bok.

Jako svízelný se ukázal druhý záměr – postavit svižně kamion i s poměrně vysokým těžištěm v podobě 400 tlakových lahví na kola. Nepomohlo ani zapojení dvou dalších (soukromých) odtahových vozidel.

Hasiči proto museli sáhnout k radikálnímu kroku – postupně odmontovali z návěsu všech pět pětitunových baterií s lahvemi v rámech, dobře připevněných. Navíc vzhledem k určitému riziku výbuchu nesměly být používány rozbrušovačky a další nářadí, kde vznikají jiskry. Aby hasiči náklad postupně uvolnili, museli se plazit i do malých škvír pod pravým bokem kamionu.

Po odstranění těžkého nákladu již bylo postavení očesaného kamionu záležitostí několika minut. I tak ale již hodinky ukazovaly téměř půl páté odpoledne. Někteří z hasičů toho měli určitě dost, protože měli na kontě i páteční noční zásah na druhé straně Ostravy, kde se na jednokolejce srazily dvě tramvaje číslo 5. A všichni si přáli klidný zbytek víkendu…



Účast JPO
Na místo nehody kamionu s následným požárem byly CTV OV v 06:49 hod. vyslány jednotky HZS MSK z HS Ostrava-Hrabůvka s technikou CAS 27 DENNIS, CAS 32 a HS Ostrava-Zábřeh s technikou 2× CAS 27 DENNIS, PPA a CAS 32. Dále byla na místo povolána další technika z HS Ostrava-Zábřeh, jednotka HS Ostrava-Fifejdy, jednotky podnikových profesionálních hasičů z HZSP ArcelorMittal Ostrava a.s., České dráhy a jednotky SDH Zábřeh, Vratimov, Kunčičky, Stará Bělá, Radvanice, Bartovice, Plesná, Krásné Pole a Hošťálkovice.



por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje


-wap-
Sdílet