Sobota 28. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velké cvičení složek IZS v dálničním tunelu Klimkovice

Deset jednotek profesionálních a dobrovolných hasičů, Zdravotnická záchranná služby, dálniční oddělení Policie ČR v Ostravě a Městská policie Ostrava se zapojily v pátek 18. 4. 2008 dopoledne do taktického cvičení složek integrovaného záchranného systému v dálničním tunelu v Klimkovicích (okres Ostrava).

Více než hodinové cvičení si „vyžádalo“ dva mrtvé, deset zraněných a 22 evakuovaných řidičů a spolucestujících z vozidel.

Tunel na úseku rozestavěné dálnice D1 (během stavby se jmenuje D47) mezi Ostravou-Svinovem a Bílovcem se dvěma zhruba kilometrovými troubami má být otevřen 6. května 2008. Díky častým připomínkám hasičů při jeho výstavbě je zřejmě nejmodernější z hlediska bezpečnostních opatření v rámci ČR. Je také jediným silničním tunelem v Moravskoslezském kraji.

V levé tunelové troubě byla v pátek dopoledne simulována dopravní nehoda dvou osobních vozidel s následným požárem jednoho z nich a poškození nadzemního hydrantu. Řidič osobního automobilu jedoucího z Bohumína do Olomouce usnul za volantem a jeho automobil se střetl s druhým vozidlem. Řidič byl vymrštěn z auta. Auto začalo hořet.

Druhé osobní auto se převrátilo na střechu a zatarasilo třetí (prostřední) z pěti bezpečnostních propojek mezi oběma tunelovými troubami. Uvnitř zůstal řidič, který nehodu nepřežil. Další přijíždějící vozidla směr z Ostravy zatarasila a zranili se v nich další lidé.

Dopravní nehodu zachytil kamerový systém na tunelovém dispečinku SSÚD (Ředitelství silnic a dálnic, Správa silnic a údržba dálnic) a jeho dispečeři informovali krajské operační středisko hasičů. Tunelový dispečink pak komunikoval se zasahujícími hasiči.

Zásah byl veden ze tří úseků – z Ostravského portálu, Brněnského portálu a tunelovými propojkami z nezasažené tunelové trouby (pravé). Protože systém hydrantů byl v levé troubě zastaven, hasiči museli použít k dopravě vody suchovod (trubka, na níž z obou stran připevnili hadice) propojky.

Cvičení přímo v tunelové troubě sledovali představitelé Moravskoslezského kraje, Statutárního měst Ostravy a radní z dalších obcí, pracovníci generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR, policejní představitelé a odborníci na silniční dopravu. Zapojeny byly tři desítky figurantů z Odborného učiliště Požární ochrany ve Frýdku-Místku.

Hasiči předvedli rychlé uhašení hořícího auta (k odvětrání zplodin hoření pomohly výkonné ventilátory u stropu trouby, pomoc zraněným lidem, včetně jejich vyprošťování z havarovaných aut, a evakuaci ostatních nezraněných. Ty nejvážněji raněné přenášeli na nosítkách čtvrtou bezpečnostní propojkou do nezasažené trouby, kde čekaly týmy Zdravotnické záchranné služby, nebo přímo ven za jejich kolegy k Ostravskému portálu.

Cvičení se zúčastnily tři jednotky HZS MSK ze stanic Ostrava-Zábřeh, Ostrava-Přívoz a Bílovec a sedm jednotek dobrovolných hasičů: Klimkovice, Vřesina, Ostrava-Polanka, Bílovec, Studénka, Ostrava-Krásné Pole a Ostrava-Pustkovec, celkem šest desítek hasičů. Komunikaci zajišťovalo na místě mobilní operační středisko HZS MSK. Byl zřízen štáb velitele zásahu. Zkušenosti z cvičení ovlivní postupy při skutečných zásazích u požárů v klimkovickém tunelu.

por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje



-swo-
Sdílet