Čtvrtek 3. prosince 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Řidiči z Ostravy a okolí se budou učit jezdit v dálničním tunelu

Již zítra, tedy v úterý 6. května 2008, bude otevřena další část tolik očekávané dálnice D1 na území Moravskoslezského kraje, a to v úseku mezi Ostravou-Svinovem a Bílovcem. Vedle úspory času a pohonných hmot to bude pro projíždějící řidiče znamenat také nutnost být velmi opatrný při projíždění zhruba kilometr dlouhého dálničního tunelu u Klimkovic.

Tento tunel je (také díky mnoha připomínkám HZS Moravskoslezského kraje k jeho technickému vybavení) z hlediska bezpečnosti nejmodernější v rámci celé ČR. Má nejrůznější bezpečnostní prvky, například SOS výklenky s bezpečnostními hlásiči a hasicími přístroji, kvalitní ventilaci či osvětlení a sledování pomocí videokamer. Především pro případy dopravních nehod či požárů vozidel, je mezi oběma tunelovými troubami (tubusy) pět propojek – nouzových průchodů.

Nedávná cvičení složek integrovaného záchranného systému (IZS) uvnitř tohoto tunelu potvrdila, že zásah u jakékoliv nehody či požáru zde bude mnohem náročnější a nebezpečnější než na „přehledné“ otevřené silnici.

Hasiči z našeho kraje a další složky IZS mají v prvních dnech, týdnech i měsících po otevření tohoto tunelu vážné obavy z několika „očekávaných“ nešvarů, přestože při odhalování „hříšníků“ pomůže systém videokamer.


1. Řidiči a jejich spolucestující si zřejmě budou chtít bezprostředně po otevření tunel prohlédnout „zevnitř“ a ještě se zde zvěčnit pomocí digitálního fotoaparátu či mobilního telefonu. Už samotné zastavení na okraji silnice v tunelu ale může znamenat nebezpečí naražení dalšího vozidla a vážné nehody. Okraje vozovky uvnitř tunelové trouby by měly sloužit veřejnosti jen výjimečně – výhradně při záchraně před mimořádnou událostí, dopravní nehodou či požárem.

2. Dalším vážným nešvarem může být přecházení vozovky v tunelu, i když se může zdát dopravní situace v tunelu jako velmi klidná. Řidiči zde totiž mohou přecházejícího zaregistrovat na poslední chvíli. (v tunelu samozřejmě nebudou žádné přechody pro chodce…).

3. Pokud už dojde k dopravní nehodě, dotčení řidiči a další lidé musí být velmi obezřetní, aby nepřivodili dopravní nehody další. Znamená to například ihned zapnout výstražná světla, odstavit vozidlo na okraj vozovky, pokud to lze, a zavolat pomoc nouzovým hlásičem z SOS výklenku.

4. Pokud by se z vozidla začalo kouřit či dokonce hořet, jeho řidič s ním musí co nejdříve z tunelu vyjet! A kdyby to nešlo, s autem odjet na okraj vozovky a pokusit se jej uhasit hasicím přístrojem. Pokud by to nebylo možné, nejlepším řešením je rychle pryč z tunelu!. Samozřejmě bez zachraňování majetku. Řešením rozhodně není se schovat v SOS výklenku.

5. A v tunelu ani jinde na dálnici samozřejmě není dovoleno se otáčet a couvat.

Ředitelství silnic a dálnic ve spolupráci se složkami IZS distribuuje na nejrůznějších místech, kde se vyskytují řidiči, jednoduchý barevný leták ve velikosti A4, který upozorňuje na všechny dostupné bezpečnostní prvky v klimkovickém tunelu i případná nebezpečí a přináší pravidla, jak se chovat při dlouhé koloně, nehodě a požáru v tunelu. Ke stáhnutí a vytištění je na webové stránce profesionálních hasičů www.hzsmsk.cz (odkaz vpravo nahoře ve čtverečku „Silniční tunel“).

Všem řidičům přejeme počtení v letáku a hlavně bezpečné projetí tunelem…

Článek o cvičení v tunelu naleznete zde


por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezského kraje




-swo-
Sdílet