Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Univerzita vyprošťování – úvod

Začínáme nový seriál. Chtěli bychom Vás seznámit s postupy vyprošťování osob z havarovaných vozidel, protože mnoho hasičů, hlavně z dobrovolných sborů, nemá s touto činností téměř žádné zkušenosti. Přitom se s nehodou mohou setkat kdykoliv, při které každá znalost může zachránit život.

Samozřejmě se to netýká jen dobrovolných hasičů. Setkal jsem se se špatným postupem či zásadními chybami i u profesionálů. Ti ovšem málokdy chybu uznají. Většina z nich má např.soutěže v této disciplíně za divadlo, ovšem hlavním smyslem soutěží je výměna zkušeností. Přesné technologie totiž neexistují, pouze obecné postupy, a tak se vždy objeví nějaká novinka, či technické zařízení.

Zajištění místa nehody

V tomto úvodu se budeme věnovat počátku zásahu. Základem práce při nehodě je vlastní bezpečnost. Uvědomte si že kolem Vás stále projíždějí auta a zvědaví řidiči se moc volantu nevěnují. Tragický případ se stal nedávno ve Francii, kdy při označování místa nehody vjel další automobil do hasičů. Výsledkem bylo pět mrtvých hasičů. Proto je potřebné používat výstražné vesty a v co nejkratší době ohradit a označit místo zásahu. Na moderních hasičských vozech bývají namontovány tzv. sváděcí rampy, dají se použít i výstražné kužely a pokud je úplně nejhůř klidně vzít výstražnou pásku, natáhnout ji přes celou silnici a tím ji uzavřít. Je to sice provizorní řešení do příjezdu policie (málokdy je na místě dřív než záchranáři) ale lepší menší kolona než zranění zasahujících záchranářů.

Setkal jsem se i s tím že se hasiči pokoušeli řídit dopravu aby nevznikaly fronty vozidel. Podle mého názoru je to nesmysl. Tato činnost nám nepřísluší, ani k ní nemáme oprávnění. Pokud pak špatnou (řidiči špatně pochopenou) signalizací způsobí hasič nehodu je to jeho chyba. Je jednodušší silnici uzavřít např zastavením zásahového vozidla a ponechat to policii. Je bezpečnější když hasiči kteří vyprošťují, mají kolem sebe a havarovaného auta prostor, protože chodí pro nástroje a pracují okolo vozu, než když jim za zády projíždí jedno auto za druhým. Samozřejmě záleží i na situaci na místě nehody. Když je auto v poli nejsou tato opatření nutná, ovšem obecně platí.

V příštím dílu se budeme zabývat stabilizací a zajištěním havarovaného vozu. Pokud máte nějaké nápady či náměty napište mi na e-mail
Sdílet