Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičský vrtulník BO-105CB/ LIQUID 500

Představujeme

vám unikátní hasící speciál, vrtulník BO-105CB, který vznikl ve spolupráci českých firem HELIWORK CZ, s.r.o. a ZHT Group, a to vestavbou hasícího zařízení LIQUID 500 na palubu již citované řady užitého vrtulníku.

Představujeme vám unikátní hasící speciál, vrtulník BO-105CB, který vznikl ve spolupráci českých firem HELIWORK CZ, s.r.o. a ZHT Group, a to vestavbou hasícího zařízení LIQUID 500 na palubu již citované řady užitého vrtulníku.

Tento hasící vrtulník byl poprvé laické i odborné veřejnosti oficiálně představen na letošním ročníku veletrhu Pyros v Brně. Pro mnohé byl jeho způsob vedení hasebního zásahu opravdovou novinkou. Vrtulník totiž nevyužívá, jak je tomu u nás běžné, k hašení známý a konvenční bambi vak, ale má v sobě zabudovanou nádrž na 500 l hasební látky, která je spolu s čerpacím zařízením, výrobcem označena jako zařízení LIQUID 500. Hasí se z něj za pomoci směrové lafety či kombinované turboproudnice, která je umístěna před pilotní kabinou. Hasební látka je v obou případech dodávána za pomoci čerpadla Tohatsu potrubím ze zadní části nádrže. Tato metoda tak dovoluje přesný a účinný zásah na hořící cílový objekt, resp. požářiště. Stříkání je obdobně přesné, jako požární zásah za pomoci hadicového vedení a koncové turboproudnice kompaktním nebo roztříštěným proudem, avšak má samozřejmé časové omezení, a to 500 l hasící látky. Krom tohoto je samozřejmě možné vypustit celých 500 l hasební látky zadním otvorem v nádrži. Oproti bambi vaku je to však cílené plynulé vypuštění hasební látky v průběhu cca 4 vteřin a nikoliv neřízený shoz všeho naráz. Plnění nádrže je zajištěno armaturou B 75/C 52 v zadní horní části nádrže. O samotnou činnost zařízení LIQUID 500 se může starat pouze pilot a operátor v jedné osobě.

Hasící zařízení LIQUID 500 je do vrtulníku namontováno jako vyjímatelné. Celé se do jeho zadní části naloží velmi snadným způsobem na stabilní lyžiny, poté se upevní v bodech předepsaných přímo výrobcem BO-105CB. V případě nutného vyjmutí zařízení z vrtulníku to trvá opravdu jen pět minut. Do lyžin je tak možné v případě nutnosti upevnit např. nosítka.

LIQUID 500 je namontován do staršího německého vrtulníku typu BO-105CB. Vývoj tohoto typu vrtulníku začal již počátkem šedesátých let minulého století, vyráběn byl od roku 1967, kdy také vzlétl jeho první prototyp, zhruba do roku 2001. Za téměř čtyřicet let produkce si získal mnoho příznivců pro své perfektní manévrovací schopnosti, malou vzletovou hmotnost, ovladatelnost a mnoho dalších předností.

Jak uvádí firma HELIWORK CZ, s.r.o. na svém webu, hasící zařízení LIQUID 500 je možné použít např. při zásahu u hromadných havárií, zemědělských a lesních požárů, výškových budov a těžko dostupných chatových oblastí. Výhodou je již zmíněná přesnost hasebního zásahu. Ve výškové budově, když dojde k požáru místností, vrtulník přilétne přímo k ohnisku a zahájí hasební zásah pětisty litry vody, který je díky své přesnosti velmi efektivní. Vše bylo mnohokrát zkoušeno a nacvičováno při testování zařízení, kterého se zúčastnili pochopitelně i hasiči.Účinnost hasebního zásahu zařízením LIQUID 500 je dle zkoušek celých 95 %!

Zařízení je společnostmi HELIWORK CZ, s.r.o. a ZHT Group, koncipováno a vytvořeno, jako vysoce účinná vzdušná pomoc hasičských zásahů v hůř a těžko dostupných terénech a místech vzniklých požárů.

TTD vrtulníku BO-105CB a zařízení LIQUID 500

Vrtulník: BO-105CB
Osádka: pilot/operátor – 1+0
Hmotnost prázdného stroje: 1301 kg
Max. vzletová hmotnost: 2400 kg
Dolet: 555 km
Max. rychlost: 240 km/h
Cestovní rychlost: 215 km/h
Pohon: 2× agregát Allison 250-C20B
Výkon: 2× 313 kW
Vytrvalost: cca 135 min letu


Hasící zařízení: LIQUID 500
Nádrž hasebních látek: 500 l
Nádrž smáčedla: 20 l
Pěnový přiměšovač
Přední hasící hubice
Přední turboproudnice
Čerpadlo Tohatsu V20D2S
Výkon: 650 l/min při 0,4 MPa


Redakce serveru Požáry.cz děkuje panu Zábranskému ze ZHT Group, dále provozovateli stroje BO-105CB a zařízení na jeho palubě LIQUID 500, firmě HELIWORK CZ, za umožnění proletět se v tomto stroji nad výstavištěm a získat pro vás exkluzivní záběry. Toto nám umožnil sám pilot helikoptéry, charismatický pan Krestýn z HELIWORK CZ, s.r.o. za což mu jménem celého webu děkuji.

Jinak podobné hasící zařízení je možné vidět na amerických těžkých jeřábových helikoptérách Erickson S-64, které vám náš server Požáry.cz představil již v roce 2004, článek máte zde.

Firma HELIWORK CZ, má také v plánu do budoucna postavit hasící zařízení větších parametrů do těžkotonážních vrtulníků, tedy u nás používaných ruských strojů výrobce Mil – známá ,,em-íčka".

Video z prezentace vrtulníku na Pyrosu je zde, fotogalerie z letu našeho redaktroa se skrývá pod tímto odkazem.



Foto a info: Požáry.cz, HELIWORK CZ, ZHT Group a Michal Hylas



 -wap-

<o:p></o:p>

Sdílet