1990: Při železniční nehodě u Spálova na Semilsku zemřelo 14 osob, 11 z nich uhořelo. Vinu za střet osobního a nákladního vlaku nesli výpravčí
Padesátiletý Bohumil Dunajský z Velkých Hamrů byl mezi čtyřmi prvními, kteří se již druhý den po nehodě vrátili z nemocnice. Reportérovi Mladé fronty Miloši Libasovi ukázal ještě zkrvavený na zádech roztržený svetr a podlitiny na těle. Jen pochroumané zápěstí měl ještě zavázané.

„Jeli jsme s manželkou od babičky v Železné Brodě. Žena nastupovala do prvního vagónu a já jsem řekl, půjdeme do druhého, tam není takový randál. Povídali čemsi jak si uděláme králíka co nám dala babička a najednou přišel ohromný rachot a strašná rána. Utrhla se s námi sedačka a další nás přimáčkla.“
„Když jsme se probrali, byli už skoro všichni z vlaku venku. Jen pod našimi sedačkami zůstali zabarikádováni muž a žena. Pomohli jsme je vytáhnout ven. První vagón hořel, ven z něj se dostali jen ti co seděli vzadu. Jedna žena měla silonovou halenku přiškvařenou k tělu. Asi třináctiletý kluk měl zase shořelé vlasy. Náš druhý vagón začal hořet asi po čtvrt hodině, když v něm už nikdo nebyl. Lidé leželi na náspu, všude byla spousta krve. Asi za dvacet minut přejely první sanitky a jedna mi odvezla do semilské nemocnice, společně se zakrvácenou ženou, děvčetem a nějakým dědou, který měl otevřenou zlomeninu.“
Peklo začalo po třinácté hodině, aneb tragédie u Černého mostu
„Říká se tu u Černého mostu,“ uvádí Josef Sochor, zaměstnanec tamní elektrárny. „Seděl jsem u oběda, přiběhl soused a oba jsme slyšeli tu ránu. Za malou chvíli začal z údolí Kamenice nad Jizerou stoupat černý kouř. Běžel jsem dolu podívat se co se stalo. První vůz motoráku byl již celý v plamenech, druhý teprve začínal hořet.“
„Posledního člověka jsme odtud vytáhli mrtvého. Těm v prvním vagonu jsme už pomoc nemohli.“

Popis nehodového děje
V sobotu 25. srpna vyjel ze Železného Brodu na Tanvald osobní motorový vlak číslo 6302, který má pravidelný odjezd 12:55 hod. Za první stanicí Spálov (bez železniční služby), na kilometrovníku označeném číslicí 3,2 došlo k čelní srážce s manipulačním vlakem 86 543, který za sebou táhnul šest nákladních vagónů. Přitom nákladní vlak dotlačil motorák s jedním vagonem až na železniční most přes Kamenici
I když hornatý terén zde z důvodu bezpečnosti dovoluje maximální rychlost 50 km/hod., byly následky srážky katastrofální. Lokomotiva motorového vlaku se doslova vyšplhala na kapotu nákladního lokotraktoru, došlo k proražení třísetlitrové nádrže s naftou a celý motorový vagon osobního vlaku se ocitl v plamenech.
Jedenáct osob uhořelo na místě jeden, jeden muž byl vytažen mrtev. Dvaatřicet osob bylo ošetřeno v nemocnici v Semilech, Tanvaldě a v Jablonci nad Nisou. Osobní vlak byl zcela zničen.
Byla to jedna z největších a nejtragičtějších dopravních nehod, ke kterým došlo v severovýchodních Čechách za posledních více než třicet let.
Slovo velitele OÚ SBORU PO a jeho zástupce
„Tak my jsme se na místo nehody dostavili pozdě,“ říká kpt. PO Jaroslav Krakovský, velitel okresního útvaru Sboru požární ochrany v Jablonci nad Nisou.
„Ke srážce došlo několik vteřin po 13. hodině, vyrozuměni jsme byli operačním důstojníkem OO SNB ve 13:24 a za šestnáct minut jsme již byli na místě nehody, vzdálenost jedenadvacet kilometrů. Před námi zde již byli požárníci ze Semil.“
„Jako první od nás přijel technický automobil Tatra 613 s vyprošťovací technikou a vzápětí i zásahová jednotka. Společně s požárníky ze Semil, Velkých Hamrů a Železného Brodu jsme likvidovali požár druhého vagónu a následně prováděli ochlazování ohořelých zbytků vlakové soupravy. Současně jsme utvořili z příslušníků OÚ a členů DVPS skupinu, která pomáhala vynášet raněné k sanitním vozům.“
„Kdybychom dostali zprávu o nehodě současně v době, kdy byla nahlášena na OÚNZ, mohli jsme zachránit aspoň druhý vagón,“ říká zástupce velitele okresního útvaru Sboru PO v Jablonci Jan Šefr.
Opožděně dostali zprávu i požárníci ze Železného Brodu. Dokonce o jedenáct minut později než v Jablonci. Cesta k místu nehody trvala plných sedm minut. Nebylo divu, ze Železného Brodu do Spálova vede úzká vozovka, z místa nehody odvážely houkající sanitky raněné do nemocnic a černý kouř za bezvětří stoupal vysoko vzhůru, takže k mostu přes Kamenici přivolal stovky zvědavců – pěších i na kolech.
Přesto požárníci svůj úkol splnili.
„Když jsme ukončili záchranné a hasební práce na místě pověřili všechny členy DVPS ze Železného Brodu dohlídkou požářiště. Příslušníci OÚ a členové DVPS Velké Hamry utvořili rojnici, která třikrát za odpoledne hledala cestující, kteří nehodu přežili a v šoku bloudili v lesnatých stráních či údolím říčky. Dva z nich našli na kolejích a jednoho u řeky,“ říká podpraporčík PO Jan Šefr.
Ani potom práce požárníků – alespoň železnobrodských neskončila. Po provedené dokumentaci a vyfotografování místa činu bylo možno začít s vynášením spálených těl z vlaku.
Josef Hazdra, velitel železnobrodských požárníků, začal u hasičů v sedmatřicátém roce. Za tu dobu zažil při záchraně našeho majetku hodně. Ale něco podobného ještě neviděl. Pochvala patří řidiči Jaroslavu Matěchovi, ale i Zdeňku a Romanu Hazdrovým, Jindřichu Paldusovi, Rudolfu Šubrtovi a dalším, kteří odvedli kus poctivé práce.
Poučení z nehody
Tragedie u Černého mostu skončila. Skutečnost ukázala, že i v tomto případě selhal lidský činitel. Obvinění byli výpravčí vlaku v Jesenném i v Železném Brodě. Oba byli vzati do vyšetřovací vazby. Pro Železnobrodsko a vlastně i pro celý okresní útvar Sboru PO je tento případ také velkým poučením.
Příčinou neštěstí byla špatná a nepředpisová komunikace výpravčích obou stanic. Ti pustili na koleje proti sobě oba vlaky. Když výpravčí zjistili, že oba vlaky jedou proti sobě, pokusili se osobní vlak varovat a zastavit prostřednictvím obsluhy restaurace, která je u zastávky Spálov. Bohužel už bylo pozdě a osobní vlak těsně obsluze restaurace ujel.
Při neštěstí zemřelo čtrnáct lidí a třicet dva se jich zranilo. Oba výpravčí poslal soud na pět let do vězení. Ani jeden z nich v obci nežije. Přestěhovali se.
Titulní foto: archiv J. Berounského
Přiložené soubory | |||
---|---|---|---|
Druhá část | zobrazit online | 14 MB | |
První část | zobrazit online | 14 MB |






