Středa 25. listopadu 2020, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Cvičná evakuace z větrné elektrárny

Dne 9. 6. 2008 proběhl další ze společných výcviků příslušníků lezecké skupiny HZS Jmk z územního odboru Brno a posádky vrtulníku BELL 412 EP Policie České republiky – Letecké služby.

Dne 9. 6. 2008 proběhl další ze společných výcviků příslušníků lezecké skupiny HZS Jmk z územního odboru Brno a posádky vrtulníku BELL 412 EP Policie České republiky – Letecké služby.

Námět, jímž byla záchrana technika ze strojovny (tzv. gondoly) větrné elektrárny pomocí palubního jeřábu vrtulníku, navazoval na výcvik, který na tomtéž zařízení proběhl v režii brněnských hasičů před několika týdny. Článek o něm byl publikován na tomto webu, pokud by si chtěl někdo osvěžit paměť, může tak učinit zde:

https://www.pozary.cz/…y_10232.html

V článku jsou mimo jiné obsaženy popis a základní technické údaje elektrárny.
Společným cílem letové posádky a leteckých záchranářů bylo stanovit co nejrychlejší a zároveň bezpečnou cestu záchrany člověka v časové tísni. Celá akce byla realizována díky vstřícnému přístupu provozovatele zařízení, jímž je společnost WEB Větrná Energie Brno, a předcházela jí pečlivá příprava, jejíž součástí byla i konzultace s konstruktéry zařízení.
Vzhledem k faktu, že se jednalo o činnost v mnoha ohledech novou, účastnili se výcviku převážně instruktoři letecké záchrany a lezecké techniky.

Samotné přiblížení k cíli a spuštění záchranářů palubním jeřábem je komplikované především pro letovou posádku vzhledem k přítomnosti výškových překážek (listy rotoru elektrárny) a obtížné prostorové orientaci. Vysazování záchranáře probíhá z výšky cca. 30 m nad cílem, kterým je plošinka o půdorysu zhruba 1,5 × 4 m. Povrch gondoly je navíc osazen různými telekomunikačními a měřícími prvky, do nichž se může snadno zachytit lano jeřábu. Přes všechny tyto nástrahy se podařilo bezpečně a především rychle všechny „zraněné" z výšky 74 metrů snést na zem. Uskutečněný výcvik otevřel další cestu k účinné záchraně lidí ve specifických podmínkách a potvrdil předpoklad o její vysoké efektivitě zejména vzhledem ke značné rychlosti. Získané poznatky jednoznačně hovoří ve prospěch modelu stálé společné služby PČR – LS a leteckých záchranářů HZS, realizovaného dosud, žel, pouze na pražské základně.


Pro Požáry.cz nprap. Ňorek Milan, nprap.Buček Jiří/HZS JmK Brno PS Lidická

-wap-

Sdílet