Úterý 24. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Moravskoslezskou soutěž ve vyprošťování z vozidel vyhrál Třinec

Tým ze stanice Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje v Třinci – směna C – zvítězil ve čtvrtek 19. 6. 2008 v soutěži ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel „O pohár starostky města Třince". Stříbrnou příčku obsadil v premiéře hasičské soutěže další domácí tým, tentokrát ze směny A (také okres Frýdek-Místek). Třetí skončil zástupce okresu Ostrava – stanice Fifejdy, čtvrtý Krnov.

Soutěže s desítkami malých i velkých diváků (hlavně mateřské a základní školy) se zúčastnilo sedm týmů, vždy za každý okres jeden, pouze Frýdecko-Místecko (organizátor) mohlo nasadit dvě čtyřčlenná družstva. Místem soutěže bylo rozlehlé asfaltové parkoviště u sportovní haly STaRS.

V soutěži nezvítězil tým z třinecké směny A, který loni v říjnu vyhrál neoficiální český šampionát v Praze ve vyprošťování (Memoriál JUDr. Františka Kohouta), skončil „až" druhý, ale kolegové ze směny C. Ti také pojedou letos v září na první oficiální Mistrovství ČR ve vyprošťování osob z havarovaných vozidel do Mladé Boleslavi.

Soutěž byla ztížena hmotností figuranta a současně jednoho z šesti přísných rozhodčích, kterého musel každý tým vyprostit – zdravotnický záchranář se přiznal ke hmotnosti 123 kg.

Vznik soutěže byl reakcí na rostoucí automobilovou dopravu v Moravskoslezském kraji, otevření části dálnice D1 (při výstavbě D47) a dalších rychlostních komunikací. S tím souvisí růst počtu zásahů profesionálních hasičů u dopravních nehod s vyprošťováním zraněných pasažérů. Pro přítomné hasiče byly jednotlivé zásahy kolegů také zdrojem cenných zkušeností pro další záchranářskou­ práci.

Perfektní souhra se hasičům hodí právě při zásazích u dopravních nehod. Například třinecký tým vyjíždí ukazovat své umění a předávat praktické zkušenosti i kolegům na jiných stanicích. Hasiči ze všech stanic HZS MSK předvádějí vyprošťování osob i na nejrůznějších městských slavnostech, dnech NATO, dnech otevřených dveří, také třeba při otevírání nových úseků dálnic a silnic.

Soutěžní družstvo se skládá z velitele a tří hasičů. Úkolem soutěžního týmu je bezpečné a efektivní vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla za použití běžné zásahové techniky. Součástí vyproštění zraněné osoby je také poskytnutí první předlékařské pomoci odpovídající jejímu zranění a transport zraněné osoby k sanitce.

Každému týmu byla podle vylosovaného pořadí předem přiřazena konkrétní dopravní nehoda s jedním až dvěma vozidly a jedním zraněným zaklíněným pasažérem uvnitř. Na záchranu zraněného měli hasiči časový limit dvaceti minut, přičemž po 15 minutách dostali trestný bod po každých dvaceti sekundách. Protože tým čekal před startem v izolovaném stanu, o typu nehody se dozvěděl až na startu a doběhu připravené nehodě. Zásah ztěžovaly pevné překážky v podobě velkých plastových barelů.

Jejich práci hodnotilo celkem šest rozhodčích z HZS MSK, HZS Zlínského kraje, HZS Olomouckého kraje, Odborného učiliště požární ochrany ve Frýdku-Místku, lékař-záchranář a zevnitř zdravotnický záchranář. Každý měl k dispozici 140

základních bodů, za každou chybu v taktice, technice a první pomoci se strhávaly. Tým s nejvyšším počtem bodů zvítězil.

Týmy se zásahem přes 20 minut byly odsunuty na konec výsledkové listiny. Šlo o stanice Karviná, Opava a Bílovec. Rychlost jejich zásahu zřejmě notně ovlivnila neobvykle velká hmotnost figuranta, zaklíněného v malém autě, většinou Škodě 105 či 120.

Výsledky soutěže:

1. HZS MSK, Územní odbor Frýdek-Místek, stanice Třinec C, 420 bodů (čas 17:24 min.)
2. HZS MSK, Územní odbor Frýdek-Místek, stanice Třinec A, 383 bodů (18:51 min.)
3. HZS MSK, Územní odbor Ostrava, stanice Fifejdy, 354 bodů (16:22 min.)
4. HZS MSK, Územní odbor Bruntál, stanice Krnov, 335 bodů (17:34 min.)
5. HZS MSK, ÚO Karviná, stanice Karviná
6. HZS MSK, ÚO Opava, stanice Opava
7. HZS MSK, ÚO Nový Jičín, stanice Bílovec

por. Mgr. Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje

-wob-

Sdílet