Středa 25. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové Volvo JSDH města Nový Bor- ISS Wawrzaszek

V Novém Boru je již druhé Volvo na výjezdu. První bylo vytvořeno ve Slatiňanech a toto druhé v ISS Wawrzaszek v Polsku. Vozidlo bylo zakoupeno ze státní dotace 2000000 Kč a z prostředků města 4300 000 Kč z čehož bylo 650 000 za prodej Liaz a 2500 000 za prodej Tatry, tudíž celková cena vozidla byla 6300 000 Kč bez vybavení.

Toto vozidlo je náhrada za CAS 32 T 815 a proto jsme se zaměřili na to, aby vozidlo bylo co se týče vybavení a zásobou vody obdobné.

Technická specifikace vozidla Volvo FM 9: jedná se o CAS s dvounápravovým podvozkem, odstředivým vysokotlakým čerpadlem s vodní nádrží o objemu 5000 litrů a s nádrží na pěnidlo o objemu 400 litrů.

Podvozek: dvounápravové šasi s odpojitelným pohonem přední nápravy

Kabina: celokovová , sklopná,čtyřdveřová v provedení 1+5 se zabudovanými IDP Pluto komfort v opěradle zadní sedačky a se dvěma mezi řidičem a spolujezdcem. Do kabiny byla zabudována schrána z hliníkového plechu, která slouží pro uložení 4 ks chemických obleků Trellchem, 2 ks vyváděcích IDP Saturn, 1 ks Saturn oxy, svítilen s dobíječi, lezeckých lan, ručních radiostanic Motorola s dobíječi a opasků, záchranářský batoh atd.

Motor: vznětový, Typ D9A340, kapalinou chlazený 9-ti válec s výkonem 255 kW při 1900 ot/min, zdvihový objem 9 364 cm3 , EURO 4

Nástavba: je jako jedna celá upevněná část a dále dělená na: 6 bočních a 4 spodní schrány pro příslušenství a 1 zadní schrána pro uložení čerpacího zařízení. Je provedena z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny, nádrž na vodu a na pěnidlo vyrobena ze stejného materiálu, zadní skříň pro čerpací zařízení opatřena výklopnými dveřmi a nezávislým topením s ovládáním v kabině. Ostatní schrány opatřeny roletami a spodní schrány opatřeny výklopnými pochozími dveřmi. Ve skříních je uložen veškerý materiál z CAS 32 T 815 a k tomuto bylo ještě něco dokoupeno jako třeba proudnice na střední pěnu Blizard, druhá motorová pila pro záchranáře Stihl se speciálním řetězem, který se dá použít i na kov, beton atd.

Čerpadlo: Švédské celobronzové Ruberg ozn.R 30/2,5eR-HPZ, jmenovitý průtok 2500 l/min při tlaku 10 bar, vysokotlak 250 l/min. při tlaku 40 bar s dvěma 60 m hadicovými navijáky na obou bocích s pistolovými proudnicemi s odnímatelnými nástavci na pěnu s možností regulace průtoku vodního kužele, s mechanickým přiměšovacím zařízením. Čerpadlo má na zimní období vytvořen tepelný okruh napojený na chladící soustavu motoru, tudíž nehrozí zamrznutí vody v čerpadle a armaturách a v letním období se odpojí pákovým uzávěrem. Čerpadlo má automatický uzávěr plnění vody, který hlídá max.hladinu vody v nádrži a při dosažení této hranice se plnění automaticky uzavře a nedojde k přetečení vody do prostor garáže. Čerpadlo se zapíná bez spojky v zadní skříni na ovládacím panelu, ovládání otáček motoru je elektrické pomocí tlačítek + – ,zapínání pěny je mechanické. Vpředu na vozidle je umístěna kropící lišta ovládaná řidičem vně kabiny, kde je umístěn i diodový stavoznak vody a pěnidla s barometrem .

Rozměry : délka 8724 mm, šířka 2460 mm, výška 3330, nájezdový úhel vpředu i vzadu je 24 st.

Hmotnosti: pohotovostní bez příslušenství 12 260 kg, užitečné zatížení 2 270 kg, celková hmotnost 17 730 kg 

Vršek nástavby: proveden nástřik protiskluzovou hmotou připomínající tartan v červené barvě, lafeta zapuštěná do podlahy s odnímatelným nástavcem na pěnu s možností regulace průtoku vodního kužele (jako proudnice turbojet ale v mnohem větším provedení), hliníková schránka na nářadí, schránka na přejezdové můstky na alu žebříky, držák na trhací hák, osvětlovací stožár umístěn v prostoru mezi kabinou a nástavbou částečně zapuštěn do nástavby a obsahuje dvě světla s 1000 W žárovkami.



A teď trochu srovnání obou nástaveb Volv



Volvo Slatiňany:
Provedení: hliník nerez +

Design: nevzhledná hranatá krabice –

Čerpadlo: Ziegler ovládání jednoduché + , jediné - je spuštění vody z nádrže do čerpadla přetáčením a také zapínání světel nástavby na ovládacím panelu až po zapnutí panelu ve tmě jedině s přenosnou svítilnou

Osvětlovací stožár: na dálkové ovládání + jediné – chtělo by to pro hasiče udělat větší ovládání, stávající je malé s malými ovládacími prvky a také umístění stožáru na zadní části vozidla

Pochozí rampy: pod zadními schránami jsou malé a nevzhledné – v předních schránách jsou ukryté za roletami a musí se nejdříve vyklopit za což bychom dali- velikostně dobré, vyrobené z roštu na údržbu nenáročné což je + pod schránou s čerpadlem výklopná musí se 2 x překlopit což zdržuje tak dáváme –

Rolety a vnitřek schrán: provedení hliník +, rolety funkčnost a zavírání + uložení materiálu a úchyty atd.+

VRZ a osvětlení okolí : 2× záblesk 360 st. 4× žlutý záblesk a 2× modrý záblesk v přední části na masce vozidla 2 ks diodových světel modrých s čirou optikou v zadní části vozidla 1× zábleskový maják +, osvětlení okolí dvě světla na každé straně + umístěná daleko od sebe –

Naviják s vysokotlakou hadicí 60 m: nic moc se odjišťuje, velký a navíjecí zařízení vytvořeno humpolácky z kola vozíku pro postižené s velkým motorem který se připojuje na kolo pneumaticky –

Volvo ISS Wawrzaszek: Provedení: z polyesteru vyztužená skleněnými vlákny,hliník­nerez +

Design: hezký, kopírující zaoblení kabiny +

Čerpadlo: Ruberg ovládání jednoduché +, spuštění vody pákou + napojení na chladící okruh vozidla nedojde k zamrznutí vody v čerpadle a armaturách což je jednoznačné +,automatický uzávěr plnění nádrže jednoznačné +

Osvětlovací stožár: bez dálkového ovládání -, umístění stožáru který je v prostoru mezi kabinou a nástavbou +, velká světla s 1000 W žárovkami +

Pochozí rampy: jsou jimi dveře spodních schrán jsou pokryté hliníkovým plechem a jsou velké což je +, pod zadní schránou s čerpadlem je nastálo pochozí nárazník který v případě potřeby jde sklopit hodnotíme +

Rolety a vnitřek schrán: provedení hliník a nerez +, rolety funkčnost a zavírání +, uložení materiálu a úchyty +

VRZ a osvětlení okolí: 2× záblesk 360 st.2× záblesk, 2× záblesk na masce vozidla v zadní části vozidla 1× záblesk 360 st. hodnocení – mohlo by to být lepší

osvětlení okolí dvě světla na každé straně + umístění v nástavbě je dobré nevzniká hluché místo bez světla +

Naviják s vysokotlakou hadicí 60 m:výborné provedení, hodně malý, robustné převody z ozubených kol, jednoduché ovládání pomocí pák, koncák při navíjení jednoznačně +



hasici-novy-bor.estranky.cz


Text: Martin Kočí
Hasiči Nový Bor


Foto: hasiči Nový Bor a Petr Svoboda

Poznámka redakce: měl jsem možnost si toto vozidlo celkem detajně prohlédnout a najít nějáké chyby a musím říct, že na vozidle se mi nepodařilo nic závažného najít. Z mého pohledu se jedná o vozidlo o vysoké úrovni kvality čemuž, sice odpovídá i cena, ale troufnu si říct, že vozidlo vydrží sloužit několik desítek let . Ve vozidle je využit každý kousek prostoru, díky němuž je vozidlo maximálně využito.

-swo-

Sdílet