Úterý 24. listopadu 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Čtyřroletová Liazka od KEB-EGE

Představujeme vám velmi rozšířený typ cisternové automobilové stříkačky CAS K 25 Liaz, ovšem ve zcela novém pojetí repase resp. podoby nástavby. Ta namísto klasických šesti rolet má pouze čtyři, dosáhlo se tím větší efektivity celého vozu.

Představujeme vám velmi rozšířený typ cisternové automobilové stříkačky CAS K 25 Liaz, ovšem ve zcela novém pojetí repase resp. podoby nástavby. Ta namísto klasických šesti rolet má pouze čtyři, dosáhlo se tím větší efektivity celého vozu.

Nápad na čtyřroletovou Karosu se zrodil v hlavě Petra Slavíčka z KEB-EGE, vše bylo prokonzultováno a tak se počátkem roku začalo se stavbou de facto zcela nového vozu. Výsledek na sebe nechal několik měsíců čekat, ovšem stojí za to. Díky čtyřoletové koncepci je mnohém lépe využit celý vnitřní prostor nástavby včetně přístupu k samotnému požárnímu vybavení. Úpravou přední části nástavby se navíc nově získal i spodní prostor pro vybavení. Vozidlu samozřejmě dodalo také nové barevné provedení RAL 3024. Krom nové koncepce nástavby stojí za zmínku také osazení světelným a zvukovým výstražným zařízením. Lineární rampa Tesla VNL je vidět přímo dokonale, velkým plusem je namontování čtyř přídavných světel do horní části boku nástavby. Nu ale dost řečí, podívejte se sami, co o nové Karose píše Pavel Siegel z loštického dobrovolného hasičského sboru, kde je automobil zařazen ve výjezdu:

Nejdříve to začalo cenovou nabídkou na malou opravu spodní části nástavby. Ve finále se z toho vyklubala nabídka na docela ojedinělou přestavbu nástavby vozidla. A tak jsme se nakonec pro tuto nabídku odhodlali a to hned z několika důvodů, asi ten největší byl, že se zvětší úložné prostory v nástavbě, dalšími důvody byla lepší přístupnost k předním boxům, celkově přehlednější uložení vybavení atd.

K samotné přestavbě, naše jednotka odstrojila technické vybavení vozidla + původní držáky a regály určené pro výbavu. Poté jsme již vozidlo převezli firmě KEB-EGE do Vimperku a předali jsme ho zástupci firmy Petru Slavíčkovi, se kterým jsme byli v kontaktu od prvopočátku až do předání vozu.

Pracovníci KEB-EGE provedli demontáž oplechování nástavby, poté došlo řezání, upravování a navařování ocelové konstrukce nástavby. Kostra nástavby byla poslána na antikorozní ochranu žárovým zinkováním. Mezitím co byla kostra na zinkování, se pracovalo na žebřinovém rámu, který byl očištěn a natřen, vyvařily se stupačky kabiny a dále se pracovalo na námi objednaných pracích na podvozku (výměna řízení, vyvážení kol, kontrola reduktorů v kolech, seřízení řazení,…). Poté se provedlo posunutí zásobníků stlačeného vzduchu více pod kabinu vozu a přesunutí akumulátorů vozu pod pravý zadní schodek kabiny, u těchto operací bylo nutné zajistit povolení u firmy TEDOM Truck, která je nástupcem LIAZu.

Dále následovala opětovná montáž již otryskaného a antikorozně upraveného ocelového rámu nástavby, montáž nově natřené nástavby a tvorba nově vytvořených výklopných pochozích krytů a dvířek. Požární nástavba je ideálním rozložením dodaných prvků tužší.

Celá nástavba byla polepena hliníkovým plechem, dále osazena roletami AS Lite s podélným madlem a přípravou pro LED osvětlení vnitřních prostor, podlaha a příčky jsou tvořeny slzovým Al plechem a voděodolnou dřevotřískou. V nástavbě je vytvořen regálový systém z KK profilů a několik držáků AS Lite. Díky použitým roletám se i mírně zvětšila pochozí plocha střechy nástavby.

Za VRZ byla zvolena lineární záblesková rampa domácí značky Tesla VNL 024FL BSB 1092mm s ovládáním AZJ 530A Compact (doplněno o klasické německé „hoří"). Na přední masce a bocích celkem umístěno 6 kusů zábleskových světel PICO 40, v zadní části zábleskový maják COMET a pod ním umístěna sváděcí oranžová 8mi prvková led alej s ovládáním z kabiny řidiče. Dále pak jsou na bocích nástavby umístěny 4 kusy světel k osvětlení okolí vozidla. Do zadní části byl namontován náš původní osvětlovací stožár TVS01 4×500W.

Vozidlo je olakováno „ostravskou" červenou RAL 3024, dále olepeno bílým reflexním pruhem o šířce 510mm a doplňkovými „malými" 3M páskami červené a bílé barvy.

Z vozu byla demontována otočná proudnice umístěna na nástavbě, dále pak sací armatury a rezerva vozidla. I přesto, že jsme do vozidla umístili o mnoho více výbavy než v původní nástavbě, podařilo se snížit hmotnost vozidla o více jak 400 kg + o hmotnost rezevy, která se nevozí, takže vlastně o 550 kg. A hlavně zbylo nám ještě docela dost místa na uložení dalšího vybavení, které bychom do budoucnosti chtěli pořídit.

Celá nástavba je koncipována na dvě části, levá strana je určena na požáry a pravá strana na technické zásahy (samozřejmě až na vyjímky). Pro toto jsme se rozhodli z důvodu lepší přehlednosti uložení vybavení. Za povšimnutí stojí trvale zapojené dopravní vedení v PZ spodním boxu (hadice B 20m + rozdělovač), vývod tlakového vzduchu (8bar) v prostoru ovládání čerpadla určeného pro připojení tlakových hadic zdvihacích a ucpávkových vaků.

Umístění výbavy vozidla:

Kabina:
Vozidlová radiostanice Motorola GM300
5× přenosná radiostanice Motorola GP360
5× výstražná reflexní vesta
2× velká svítilna
2× náhradní maska k DT
4× DT Saturn S5
Velké balení chirurgických rukavic
Kukly proti bodavému hmyzu

LP roleta:
Přetlakový ventilátor Savec 500S
Elektrocentrála Honda ECT 6500 + el. rozvaděč + přechody na různé typy zásuvek
3× el. kabel 20m
El. kalové čerpadlo
Plovoucí čerpadlo Honda 800l/min
Ejektor
2× koš na hadice po 3 C
2× el. osvětlovací stativ

LZ roleta + dvířka:
12× hadice C
8× hadice B
3× hadice D
3× proudnice TurboJet
Kulový uzávěr
Klíč na hadice a nadzemní hydrant
Proudnice D + přechod D/C
3× Proudnice C + přechod C/D
Hydrantový nástavec + klíč
Pěnotvorná proudnice
Příměšovač

PP roleta:
Zdravotnický batoh
Nářadí k DN a k vozidlu
Gola sada
4× náhradní laková láhev S5
2× hasící přístroj CO2
Páčidlo + řetězový úvazek
Kanistr PHM (naturál)
VRVN
Hydraulické vyprošťovací zařízení Narimex (agregát, kombinovaný nástroj, nůžky)
2× zdvihací vaky
Pákové kleště
Nůž na pásy s kladívkem
Motorová pila Stihl
El. úhlová bruska
6× výstražné kužely
3× kanálový ucpávkový vak
2× ploché páčidlo

PZ roleta + dvířka:
Vysavač na hmyz
Barel 50litrů
2× velká hasičská sekera
2× práškový hasící přístroj
Přímočará pila Milwaukee 220V
3× hnědá plast. přepravka (dvoje brodící kalhoty, příslušenství k zdvihacím a ucpávkovým vakům, ekologické havárie)
4× šedá plast. Přepravka (horolezecká lana a opasky, příslušenství k agregátům, ptačí chřipka, příslušenství k el. Lanovému navijáku jako například kladka, kurtny, třmeny)

PZ odklápěcí schod:
2× zakládací klín
3× hadice B 5m
Rozdělovač napojený na hadici B 20m (dopravní vedení)
Klíč na hadice

Box čerpadla:
60m vysokotlaké hadice
Ovládání osvětlovacího stožáru
2× přechod C/B
Výstup tlakového vzduchu (pro zdvihací a ucpávkové vaky)

Střecha nástavby:
V zadní části umístěna rolna a zároveň kryt majáku
Hliníkový trojdílný žebřík
Tažná tyč
Pěnotvorná proudnice
2× přejezdový můstek
Rukávec k přetlakové ventilaci
2× kýbl na sorbent
Dvoudílný dřevěný trhací hák
Hliníková bedna na nářadí a další vybavení (ocelová lana, lopaty, košťata, nosítka, 6× 15kg sorbetu Spilken plus, dvoudílný trhací hliníkový hák, nastavovací laminátový hák + příslušenství, kominické nářadí, naviják na hadice,…)

Přední část vozu:
Elektrický lanový naviják Xwinch EW12000 s tažnou silou 5,4 tuny a 28 metrovým lanem o průměru 9,4mm

Tolik o čtyřroletové Karose slova Pavla Siegela z JSDH Loštice. Jinak nádrže hasebních látek jsou zachovány jako u klasické CAS K 25 Liaz, tedy 2500 l vody a 400 l pěnidla, rovněž stejné jsou i rozměry vozu. Ještě zbývá dodat to ,,nejdůležitější", čili cenu této přestavby. Pokud by si chtěl nějaký další sbor takto nechat předělat svojí Liazku a já věřím že ano, nechť si připraví částku čítající zhruba 1 000 000,– Kč. Firma KEB-EGE za obdobnou cenu může takovouto nástavbu dodat také v dnes atraktivním a stále více rozšířeném celoplastovém provedení.

Tak co, jak se vám tato ,,nová" Karosa líbí? S kolegou Petrem Svobodou jsem se zúčastnil stavby tohoto vozidla a nám se zamlouvá hodně. V řadách profesionálních i dobrovolných hasičů je možné dnes zaslechnout názor, že Liazka je již tzv. odpískaná. S tím si dovolím více než nesouhlasit. Když se jde cestou repasí starých Tater 148, je třeba mít i vozidlo pro družstvo a rozsáhlejší příslušentství, Liazka je pro svojí obrovskou kabinu a poměrně velikou nosnost skvělým vozem. Lze jí zrepasovat do zcela jiné podoby, než jen klasická výměna rolet, plechoví a oprav motoru s podvozkem. Je proveditelné nechat udělat u firmy TEDOM razantní rekonstrukci celého podvozku se zvýšením výkonu motoru, na kabinu namontovat celé nové zaoblené přední čelo, které známe z nových autobusů Karosa a nástavba? S tou se dají dělat kouzla, čtyřroletová KEB-EGE je toho důkazem.

-wap-

Sdílet