Sobota 28. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Veselští hasiči mají nový zásahový automobil

Od července začali používat veselští dobrovolní hasiči k zásahům a výcviku nový zásahový automobil Citroen Jumper, který je určen zejména pro přepravu osob.

Od července začali používat veselští dobrovolní hasiči k zásahům a výcviku nový zásahový automobil Citroen Jumper, který je určen zejména pro přepravu osob.

Historie pořízení automobilu tohoto typu se začíná psát v podstatě již po povodních v roce 2002, kdy se na věčnost odporoučel náš zásahový automobil CAS-25 Škoda 706 RTHP. Tehdy nastal seriál neúspěšných žádostí o dotace a příspěvky na nové auto. Jako částečnou náhradu se podařilo v roce 2003 výhodně odkoupit starší CAS-32 Tatra 148 od RWE Transgas. Toto vozidlo vyhovovalo jako cisterna, ale nemohlo přepravovat dostatečný počet osob. Žádosti o dotaci od státu na koupi nové základní CAS jsme podávali každoročně, bohužel stále neúspěšně. V roce 2006 se objevila možnost koupit, opět výhodně, další cisternu od RWE Transgas, tentokrát CAS-32 Tatra 815. Tuto nabídku jsme využili a o dotace na novou techniku jsme již dále nežádali, bohužel zrovna v době, kdy se pytel se státními dotacemi otevřel dokořán. V garážích jsme tak měli další velkou cisternu, která sice mohla vést o jednoho člověka více, než její starší kolegyně, ale stále to nebylo ono. K výjezdům proto téměř vždy vyjížděl i další automobil, buď CAS-8 Avia nebo DA-12 Avia.

V roce 2007 náš automobil DA-12 Avia oslavil své třicáté narozeniny a ačkoliv je na svůj věk v dobrém stavu, bylo nám jasné, že nemůže sloužit věčně. Stáli jsme proto před dilematem, jak v oblasti techniky pokračovat dál. Protože jsem si za dobu užívání na naše velké „rybníky“ zvykli a jejich kombinace nám připadala pro naše potřeby téměř jako ideální, prvním rozhodnutím bylo, že i nadále nebudeme usilovat o novou CAS, jejíž pořízení by velice zatížilo rozpočet obce a omezilo tak i další investice do vybavení zásahové jednotky. Poté, co jsme se informovali o finanční náročnosti generálky DA-12 Avia, jsme se rozhodli pro koupi dodávkového vozidla pro přepravu osob, které bude později doplněno přívěsem a tato souprava pak nahradí Avii jako dopravní automobil. Zároveň bylo rozhodnuto o prodeji vozidla CAS-8 Avia, které bylo pro naši jednotku nadbytečné, s tím, že finanční prostředky z tohoto prodeje bude možné použít na nákup vozidla nového. Toto řešení také rozložilo finanční zátěž do více let, což je v zastupitelstvu města průchodnější, než vysoká jednorázová zátěž a umožní to průběžně financovat i další běžné potřeby zásahové jednotky.

Prodej CAS-8 Avia se podařilo uskutečnit již na konci roku 2007 a začalo hledání vhodného vozidla pro koupi. Vzhledem k finančním možnostem se muselo jednat o vozidlo ojeté a tak jsme „sjížděli“ internetové bazary, pár největších kandidátu si prohlédli osobně, až se vítězem stal automobil Citroen Jumper, vyrobený v roce 2003 a původně užívaný v Německu pro dopravu osob po letištní ploše. Cena však byla vyšší, než jakou jsme měli k dispozici za prodej CAS-8 Avia a protože bylo jasné, že nějaké další peníze se budou muset investovat do předělání civilního auta na hasičské, nastalo jednání s vedením města o navýšení rozpočtu zásahové jednotky pro tyto účely. Tato jednání byla částečné úspěšná a po odhlasování rozpočtové změny zastupitelstvem jsme mohli koupi realizovat.

O tom co s autem dál jsme již měli jasno dopředu – nový lak, vybavení výstražným zařízením, montáž závěsného zařízení a montážní sady pro osazení radiostanice. Všechny tyto práce byly po vstřícném jednání zadány firmě KEB-EGE. Výstražné zařízení (opět z finančních důvodů) bylo použito starší, ze sanitky, kterou právě v tomto období město vyřazovalo. Zároveň s pracemi na autě se „bojovalo i na papírové frontě“, kdy se musely, opět ve spolupráci s firmou KEB-EGE, vyřídit změny v technickém průkazu a dokumenty nutné pro zařazení vozidla do IZS.

Vše se podařilo a tak bylo od 1.července vozidlo oficiálně zařazeno do výjezdu jako DA Citroen Jumper. Bude využíváno pro přepravu osob k zásahu, jako druhé auto k některé CAS, případně jako velitelský vůz. Při déletrvajících zásazích může sloužit například pro dopravu občerstvení pro zasahující hasiče a další týlové práce. Pokud bychom, nedej Bože, v budoucnu museli čelit nějaké další povodni většího rozsahu, bude také použito pro evakuaci osob, kde je zejména pro starší lidi přístupnější než Avia. Využívané bude samozřejmě také při výcviku, zejména při dopravě na soutěže. Pro všechny tyto činnosti je „operativnější“ než Avia a při současných cenách není k zahození ani nižší spotřeba PHM.

„Citrouše“, jak novému přírůstku naší zásahové jednotky důvěrně přezdíváme, budeme postupně, jak finanční možnosti dovolí, vybavovat a připravíme jej na to aby, až nám Avie doslouží, mohl být její náhradou.


Pár technických dat:

Rok výroby: 2003
Šířka: 2024 mm
Výška: 2150 mm
Délka: 5099 mm
Užitečná hmotnost: 1225 kg
Pohotovostní hmotnost: 2075 kg
Celková hmotnost: 3300 kg
Maximální rychlost: 152 km/hod
Obsah válců: 2800 cm3
Výkon motoru: 93,5 kW
Průměrná spotřeba PHM: 9,3 litry
Míst k sezení: 6 / 9


Stanislav Kaisler
velitel družstva JSDH Veselí nad Lužnicí

http://sdh-veseli.hyperlink.cz

-wap-

Sdílet