Středa 18. září 2019, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Stablecam 970

Nový žebřík v Praze

HZS hl.m.Prahy získal nový automobilový žebřík s dostupnou výškou 37 m na podvozku Mercedes-Benz Econic 1828.

Vozidlo nahradí starší žebřík Magirus AZ-30 (DLK 23–12 GLCC) na podvozku Iveco na stanici č.4 Chodov, který tu kdysi nahradil opět výrobek fy Magirus – 37 m vysoký žebřík na podvozku Tatra 148… Německé označení tohoto žebříku zní DLK 37 CS.

V rámci unifikace značky podvozků byl zvolen známý dvounápravový osmnáctitunový podvozek Mercedes-Benz Econic, na kterém již v ČR najdeme například dva žebříky AZ-30 Camiva a dvě plošiny AP-32 Bronto Skylift u HZS Ostrava, již zmíněný žebřík AZ-37 u HZS Jihlava nebo nejnověji dva samosběrné zametací vozy a již čtyři vozidla pro sběr komunálního odpadu u Pražských služeb, a.s. Jediné mínus vidím ve volbě podvozku bez zadní natáčecí nápravy, která bude v auty obsypaných ulicích stotisícového sídliště „Jižní město" citelně chybět. Další žebřík na podvozku Econic se již staví pro stanici č.1 Sokolská, podle dostupných neověřených informací by se mohlo jednat o AZ-30 se zalamovací sadou (DLK 23–12 GLCC) a řiditelnou zadní nápravou.

Žebřík je prakticky totožný s bráškou dodaným v loňském roce na PS Jihlava HZS kraje Vysočina. Dosah je 37 m při max. 7m stranovém vyložení, koš je oproti starší generaci žebříků Magirus velmi odlišné konstrukce – má dva vstupy namísto jednoho, dvě místa pro uložení příslušenství (monitor, nosítka, přetlakový ventilátor, slaňovací oko) a je určen pro tři osoby. Do standardní výbavy patří mj.Elektrocentrála. Zajímavý je podvozek tohoto vozidla – obě nápravy jsou odpružené vzduchem a pomocí jednoduchého tlačítkového ovládání lze zvýšit světlou výšku vozidla až o 20 cm prostým přifouknutím předních, zadních nebo všech vzduchových měchů, nelze tak však jet rychleji, než pár km/h, slouží to opravdu jen pro překonání obrubníku či jiné terénní nerovnosti.

TTD:

D x Š x V – 9700 × 2500 × 3185 mm
Rozvor – 4500 mm
Motor – OM 906 LA.IV/3 (EURO IV)
Objem – 6374 ccm
Výkon – 210 kW / 280 k
Celková hmotnost – 18000 kg
Provozní hmotnost – 15560 kg
Kabina – 1+2
Převodovka – automatická Allison

Max.dostup žebříku – 37 m při 7 m stranovém vyložení
Max.stranové vyložení – 23 m při max.28 m dostupu.

Článek jsem doplnil o fotografie dalších žebříků na podvozcích MB Econic zejména z Německa nebo Anglie, zdrojem fotografií jsou známé stránky www.bos-fahrzeuge.info .

Foto Hynek Obroučka, Václav Porkát a internet

-wob-

Sdílet
Banner scott OK