Sobota 28. listopadu 2020, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské vozy za 200 milionů mají chyby

Při předávání nových hasičských aut to byla velká sláva. Na pražském Hradčanském náměstí loni vládní ODS hovořila o splněném předvolebním slibu, a novým červeným stříkačkám dokonce požehnal kardinál Miloslav Vlk. Pak však nastaly se čtyřiceti novými hasičskými auty Mercedes, Renault a Man problémy.

Při předávání nových hasičských aut to byla velká sláva. Na pražském Hradčanském náměstí loni vládní ODS hovořila o splněném předvolebním slibu, a novým červeným stříkačkám dokonce požehnal kardinál Miloslav Vlk. Pak však nastaly se čtyřiceti novými hasičskými auty Mercedes, Renault a Man problémy.

Hasiči ve všech krajích se na nová auta dlouho těšili, protože už léta mluvili o tom, že jejich technika není ideální. Po převzetí vozů se však na stříkačky snesla kritika.

Na co si hasiči konkrétně stěžují? Třeba na to, že je nová auta zdržují cestou k požáru. Kvůli co nejrychlejšímu zásahu u ohně si hasiči zvykli nasazovat dýchací přístroje už cestou v kabině auta. Jenomže některá nová auta mají v kabině jen čtyři dýchací přístroje a dva až vzadu v nástavbě. Před zásahem tak musí řidič zastavit a jeho kolegové musí běžet dozadu pro dýchací masky.

Výrobce hasičských aut z firmy THT Stanislav Červený se však hájí. „Dostali jsme to tak v zadávací dokumentaci. Stálo tam, že čtyři dýchací přístroje budou v kabině a dva vzadu,“ reagoval.

U soudu leží žaloba
Kritika se snesla i na samotné jízdní vlastnosti aut. Konkurenční firma Piotr Wawrzaszek ISS, která v největší české zakázce na hasičská auta neuspěla, si na výsledek soutěže stěžuje u soudu.

Žalobce upozorňuje, že mezi dodanými typy jsou i auta, která mají malý výkon a nevyhovují zadání od hasičů, takže vítěz vlastně neměl vyhrát. Soudní jednání se však teprve chystá.

„Teď se teprve řeší procesní otázky, aby se žaloba vůbec mohla projednat,“ řekl soudce brněnského Krajského soudu David Raus. Jeden z hasičů si postěžoval, že jsou nová auta příliš vratká.

„Při jízdě v zatáčce hrozí, že se příliš nakloní a převrátí,“ míní jeden z hasičů, který kvůli strachu z postihu nechtěl zveřejnit jméno.

Stížnosti na nová auta 

  1. Vratký vůz – v zatáčkách hrozí převrácení
  2. Dýchací přístroje – místo v kabině umístěny vzadu
  3. Vodní dělo – nevhodné pro nejčastější požáry
  4. Elektrocentrála – špatně přístupná
  5. Hadice – špatně uložené vzadu v autě


Stanislav Červený, šéf firmy THT, která hasičské nástavby na mercedesy a many vyrobila, však odmítá, že by se vozy kymácely kvůli špatné nástavbě. „Slyšel jsem ale, že auta nemají ideální podvozky,“ naznačuje příčinu problému.

Výtky hasičů k autům tím však nekončí. Nové vozy nejsou například vhodné k hašení lesních požárů. Nově dodaná auta jsou vybavena vodním dělem, které je podle jihomoravského hasiče Jaroslava Tomaštíka na tomto autě zbytečné vzhledem k malé kapacitě nádrže na vodu. Dělo vodu rychleji „vyplýtvá“, lesní požár potřebují hasiči kropit spíše déle.

Dobrovolný hasič Tomaštík, jemuž si kolegové-uživatelé aut stěžovali, ještě upozorňuje na špatné uložení hadic v autě. „Může se stát, že propadnou, a obtížně se vyndávají, když dojedete k ohni,“ vysvětluje.

Hasiči si stěžovali i na nesnadný přístup k nádrži elektrocentrály. Tuhle námitku výrobce uznal. „Napravili jsme to v servisu,“ řekl Červený.

Generál hasičů a jejich nejvyšší šéf Miroslav Štěpán je se zakázkou spokojen. „Jestli jsou tam nějaké reklamace, tak je dobře, že se řeší. Jen ať reklamují, horší by bylo, kdyby to firma nechtěla uznat. Podívám se na to, jak reklamace běží,“ uvedl Štěpán. Ministr vnitra Ivan Langer, který je za nové vozy také odpovědný, včera nebral telefon.

Článek se svolením autora (Jakub Pokorný) převzat z MF Dnes.

-kow-

Sdílet