Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasičské vozy z Anglie aneb Dennisům je 100 let

Představovat zde hasičský automobil postavený na podvozku Dennis, to by bylo nošení dříví do lesa. Na našem webu se již několik článku o těchto vozech objevilo a tak vám nyní přinášíme další speciální požární nástavby na tomto britském šasí.

maďarský Dennis Sabre

Automobily značky Dennis si získaly velkou popularitu v řadách hasičů již před mnoha desítkami let. Jejich výroba pro účely požární ochrany začala již v roce 1908. Firma, kterou založil John Dennis, jenž k sobě později přibral svého bratra Raymonda, po řadu let jen kvetla. V době ekonomické krize třicátých let přestala vyrábět klasické nákladní vozy a zaměřila se jen na produkci autobusů a speciálních podvozků včetně těch hasičských.

Po skončení 2.světové války, tedy v roce 1945 Dennis Brothers Ltd. vyrobila první hasičský automobil s prodlouženou kabinou pro hasičské družstvo. To byl obrovský průlom ve výrobě požárních vozidel, znamenalo to pro firmu doslova boom. Obrovský úspěch zaznamenal zejména typ Dennis F8. Tou dobou již byl po smrti zakladatel John i jeho bratr Raymond, firmu však nadále úspěšně vedlo několik jejich potomků. V šedesátých letech značka Dennis byla známá již v téměř v 50 zemích celého světa!

Prostě se Dennisům dařilo a to až do roku 1972, kdy firma na tom nebyla ekonomicky nejlépe a tak došlo k jejímu prodeji společnosti Hestair Group. Produkce automobilů a autobusů byla snížena o celých 40%.

Se značkou Dennis, kterou nový vlastník zachoval, to vypadalo zle. Pak ale přišel v roce 1978 průlom s novým typem Dennis RS, který měl sedm variant podvozku, převodovky a motorizace. Jeho výkonný motor Perkins, později Cummins a skvělé jízdní vlastnosti, to byla devíza, kterou brzy ocenilo mnoho hasičských sboru na britských ostrovech.

Díky tomu produkce automobilů opět vzrostla. Firma se dokonce pustila do výroby toho, čemuž se dnes říká plastová nástavba a to již v přelomu let 1975/1976! Ano, to jsem nezmínil, Dennis si vyráběl nejen hasičské podvozky, ale i své nástavby a to téměř až do poloviny osmdesátých let minulého století, kdy se firma přejmenovala na Dennis Specialist Vehicles a dále se zabývala pouze a jen výrobou podvozků, nástavby přenechala jiným firmám.

Nicméně souběžně s typem RS byl vyráběn další skvělý požární speciál, typ SS a to celkem v patnácti variantách. Od těchto dvou řad vozidel bylo odvozeno mnoho dalších speciálních hasičských podvozků, na které byly montovány vyjma klasických cisternových stříkaček pro požární družstvo 1+5 až 1+7 např. automobilové žebříky, plošiny, kombinované nástavby, pěnové zásobníky, mobilní štáby a jiné.

Postupem času došlo i k úpravě stávajících vozidel, jejich repasování atd. Jako zajímavá úprava se jeví přestavba cisterny na vozidlo odtahové služby či přepravník motorového člunu. Těchto vozidel je možné spatřit ve Velké Británií a Irsku poměrně dost. Vlastní je de facto každý větší sbor. Dennis typu RS 133 je v jednom exempláři i u HZS ČR, konkrétně ve Středočeském kraji na PS Český Brod, kam se dostal jako dar z Velké Británie.

Ke konci osmdesátých let byl postaven Dennis s automobilovou plošinou Simon Snorkel. Vozidlo mělo zcela novou kabinu, ze které později vzešla podoba prvního, nám však jen jménem známého typu Rapier.

Jeho prototyp vyjel v roce 1990 a první kus byl dodán hasičskému sboru hrabství Kent. Automobil se vyznačoval opět jako typ RS či SS vysoce výkonným motorem Cummins, který mu dovoloval dosahovat vysokých rychlostí a to až ke 140 km/h a také skvělých jízdních vlastností.

Díky nízkému těžišti je vozidlo s rámem Cromweld téměř nepřevrátitelné a s ním řidiči dělají doslova psí kusy. Ano, došlo i k jeho převrácení, ale za tím se vždy skrývala nešťastná souhra náhod a okolností nebo prostě řidič přecenil své schopnosti, doufaje pak v sílu podvozku, ale i ten má své hranice. Každopádně v této designové podobě se Rapier udržel ve výrobě jen pár let.

V roce 1993 bylo započato montování zcela nové kabiny, kterou známe už i my. Podvozek zůstal stejný, jen prošel úpravou, která přinesla všeobecné vylepšení. Kotoučové brzdy, ABS, ASR atd. Prostě zřejmě nejdokonalejší silniční hasičský zásahový automobil, co kdy jezdil a jezdí. Oceňují ho i sbory v naší republice.

V roce 1994 přišel první Dennis Rapier s anglickou nástavbou Carmichael do Ostravy, poté následovala Praha a její vozy s anglickou nástavbou John Dennis Coachbuilders.

Ano, v tu doby již existovaly firmy se jménem Dennis dvě, rsp. čtyři. Různé machinace a finanční čachry zapříčinily rozkol a tak vznikl hasičský nástavbář John Dennis Coachbuilders, přímý nástupce zakladatele (firma existovala již dříve, ale až od této doby to byl oficiálně také Dennis) a firma, resp. firmy na výrobu autobusů (Dennis Bus), speciálních nákladních vozidel (Dennis Eagle) a hasičských podvozků.

Poslední nás zajímá, byla to Dennis Specialist Vehicles, resp. Dennis Fire. Ta vyráběla typy Rapier a později jeho zvětšeninu, typ Sabre.

Dennis Fire dnes již neexistuje, sloučila se společností Dennis Bus, obě pak pod nově vzniklou značku TransBus firmy Alexander.

Poté vznikla značka a společnost Alexander Dennis, jenž produkuje autobusy a hasičské podvozky Sabre a Dagger dodnes. Výrobce speciálních náklaďáků Dennis Eagle si jede dál po své stopě produkce zejména komunálních, ale i např. vojenských podvozků.

John Dennis Coachbuilders má dnes také nového vlastníka, obchodní jméno zůstalo zachováno a tato firma má společně s konkurentem TVAC největší podíl na výrobě požárních nástaveb na britských ostrovech. Ale to jsem mírně přeskočil od našich vozidel Dennis Rapier.

Po HZS hl.m. Prahy a také HZS Uherského Hradiště (vše s nástavbou JDC) následoval HZS Kladno, HZS Kolín, HZS Děčín a samozřejmě Ostrava. Tyto Dennisy mají již plastové nástavby holandského výrobce Plastisol s úpravou THT Polička. Posledním Dennisem je doslova pár let starý plastový Sabre u ostravských hasičů.

Výroba hasičských podvozků jede dál a to nejen na území Anglie, ale např. i v Holandsku. Vozy se vyráběly i v Hong Kongu, ale dle dostupných informací tamní továrna již zanikla. Před pár lety zde byl i pokus vyrábět podvozky Dennis a to řady Sabre v sousedním Maďarsku, to se i stalo, avšak kvalita a řemeslné zpracování nedosáhlo očekávání britských majitelů firmy a tak se s tím po vyrobení několika exemplářů přestalo, stroje a ostatní zřízení bylo přesunuto do Anglie a zbyla jen hořká vzpomínka.

Dnes se v maďarském závodu vyrábějí komponenty jednoho z evropských výrobců trucků. Co se týče dohadů, že tento britský výrobce hasičských podvozků krachuje, stejně tak i nástavbář JDC, není a nebylo tomu tak.

V současné době stále produkuje Alexander Dennis ve velké míře podvozky inovované řady Sabre, ta se vyrábí téměř 14 let, je to stále jen a pouze zvětšenina modelu Rapier, jenž před několika lety prodělala facelift a také vozy řady Dagger s motory Cummins ISBe, jenž splňují emisní normu Euro IV.

To je vlastně nástupce typu Rapier, jejich produkce však nedosahuje takového počtu, který by si automobil zasloužil, neb má shodné, tedy ještě lepší jízdní vlastnosti, než jeho předchůdce. Mimo jiné, podvozek Dennis Rapier v podobě, v jaké ho známe i my, získal v roce 1994 hlavní cenu v soutěži British DESIGN AWARD, poté ještě různá další ocenění a to nejvíce za skvělé jízdní vlastnosti.

Tento článek je jen malým připomenutím, jaké jsou vozy Dennis. Že se jedná zřejmě o nejideálnější podvozek do města, o tom není pochyb. A to jak Rapier/Dagger, tak i větší Sabre.

Na britských ostrovech však tamní hasiči musejí občas s těmito vozy i mimo zpevněné komunikace, což není to pravé, ale když není zbytí, co se dá dělat. Stejně tak i naši slovenští kolegové od drážních hasičů, mající vozy řady Sabre s nástavbou JDC.

Cisternové stříkačky na těchto podvozcích všichni jistě znáte, náš server vám o nich přinesl již několik článků a také i o různých speciálech na těchto vozidlech. V tomto článku, tedy v jeho fotogalerii najdete další neobvyklé a speciální požární nástavby na Dennisech posledních řad.

Zabývat se jejich technickými údaji by vydalo na knihu, takže se to dnes musí obejít bez nich. V budoucnu vám však nějaký podrobnější článek o některém ze speciálu přineseme. Jako asi nejzajímavější se mi jeví hadicový vůz na prodlouženém podvozku Dennis Sabre s nástavbou Fosters-Angus, jenž je zařazen ve výjezdu irského hasičského sboru města Dublin.

Ten ostatně na těchto podvozcích staré i nové řady má i automobilové žebříky Magirus, prošlé repasí. Zvláštní je novozélandský Sabre s technickou nástavbou a další vozy. Nezmínil jsem zde dvě varianty kabin typů ML a XL u podvozků Sabre a Rapier, to proto, že je jim věnovaný článek viz…<o:p>
</o:p>

https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/den­nis-rapier-xl_4680.html – Dennis s kabinou XL<o:p>

</o:p>

https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/ts-740-dennis-rapier_2619.html – TS740 – technická caska Rapier z Holandska

https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/technic­ky-automobil-dennis-sabre-saxon_5501.html – technické Sabery s krátkou kabinou<o:p>
</o:p>
https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/cas-27-dennis-sabre_4160.html – CASka slovenských drážních hasičů<o:p>
</o:p>
https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/cas-24-dennis-sabre_3440.html – plastový ostravský krasavec, předposlední Dennis u nás<o:p>
</o:p>
https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/cas-27-dennis-rapier-hzs-hl-m-prahy126.html – pražský Rapier/JDC – pražský Rapier/JDC<o:p>
</o:p>
https://www.po­zary.cz/rubri­ky/technika/den­nis-dagger-compact-water-tender_2028.html – Dennis Dagger a Sabre AZ 30<o:p>
</o:p>

Tolik tedy malé pojednání o Dennisech. Snad vám to něco přineslo, případně pomohlo jak se říká rozšířit obzory o těchto vozech.<o:p>

</o:p>

Foto a info: britské hasičské sbory, Dennis, JDC, G.Roantre, E. Doyle, D. Curvian, www.fire-engine-photos.com, D. Hall, P. Svoboda a web<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet