Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

CASka ze státní zakázky předělaná hasiči přímo na stanici

V současné době prochází či již prošlo určité množství nových cisteren ze statní zakázky, kdy jich bylo ke konci minulého roku předáno všech 40 pro jednotlivé krajské HZS úpravou v THT tak, aby bylo možné zlepšit jejich použitelnost nástavby a odstraňují se také závady. Několik požárních stanic šlo však vlastní cestou a cisterny si předělalo samo. Jednu takovou vám představujeme.

V současné době prochází či již prošlo určité množství nových cisteren ze statní zakázky, kdy jich bylo ke konci minulého roku předáno všech 40 pro jednotlivé krajské HZS úpravou v THT tak, aby bylo možné zlepšit jejich použitelnost nástavby a odstraňují se také závady. Někde došlo na částečné předělaní v THT a dodělávky pak provedli hasiči na stanici. Několik požárních stanic šlo však vlastní cestou a cisterny si předělalo zcela samo. Jednu takovou vám představujeme.<o:p>
</o:p>

Již jsem měl tu čest vidět předělanou CAS 15 Mercedes Atego ze čtyřicetikusové zakázky takříkajíc svépomocí na jedné stanici HZS Jihočeského kraje, byl to opravdu znatelný rozdíl oproti původnímu stavu. Dnes nám do redakčního mailu dorazilo několik fotografií dalšího Mercedesu Atego CAS 15 THT, rovněž upraveného v rámci HZS ČR. Úpravu vozu, spíše jeho předělání provedli hasiči požární stanice Mnichovo Hradiště, kde je vůz dislokován a již druhý měsíc zařazen do výjezdu. <o:p>
</o:p>

Hasiči si mnohdy u nových aut stěžují na podvozek a mnoho z nich by chtělo Tatru, ale toto nebude ani v další sérii nových CAS 15 pro letošní rok, neb je to zcela jiná hmotnostní kategorie. Opusťme tedy problematiku podvozku a vydejme se za zcela předělanou nástavbou.<o:p>
</o:p>

Začal bych u první levé rolety, kde je elektrocentrála a další náčiní. Ta zůstala de facto nezměněna, byl z ní odstraněn, resp. přemístěn přetlakový ventilátor, který je nyní vzadu. Úpravou prošla police nad elektrocentrálou, kde mimo jiné přibyl držák na sudovou nádobu a to je zhruba vše.<o:p>
</o:p>

Zásadní proměnou prošla však prostřední levá roleta. Byl z ní odstraněn nepopulární držák hadic, tedy trubka, skrze kterou vše propadávalo dolů na proudnice. Ad proudnice, ty v roletě také nejsou a ani rozdělovač. Místo toho byl namontován třípatrový regál na různé kufry a přepravky s nářadím včetně kanystru s PHM pro JMP. Ve spodní části na pravé straně jsou rezervní láhve IDP a minerální vody.<o:p>
</o:p>

Ani třetí, čili zadní levá roleta nezůstala původní. Přibyl do ní klasický dvojpatrový přihrádkový regál na hadice + regálek na plnící hadice. Po nimi je rozdělovač a ostatní armatury. Změnilo se umístění hasících přístrojů a do spodní části rolety byl přidán přetlakový ventilátor, jenž byl původně trochu nešťastně nahoře v první roletě.<o:p>
</o:p>

Zadní část vozu, kde se nachází poměrně vysoko umístěné čerpadlo, byla doplněna o schůdek, který byl hasiči postrádán. Uvnitř rolety, kde je nad čerpadlem velký prázdný prostor, byl vyroben regál, kde budou umístěny kanystry s PHM.<o:p>
</o:p>

Třetí (zadní) pravá roleta prošla také výraznou změnou. Místo prázdného místa na horním regálu a spodním s jednou přepravkou byl namontován další přihrádkový držák hadic, úchyty proudnic a malých armatur.<o:p>
</o:p>

Pravá prostřední roleta byla jak se říká překopána úplně. Zmizel držák náhradních IDP a tašky ochranných obleků. Místo toho se vmontoval patrový regál, čímž vznikl prostor na zdravotnické a další vybavení dle potřeb jednotky.<o:p>
</o:p>

Přední pravá skříň prošla taktéž změnu, přibylo v ní plato na vyprošťovací zařízení a další úchyty a držáky na drobné příslušenství v rámci DN.<o:p>
</o:p>

Malých úprav doznala i kabina, kde bude nový držák na další IDP, na fotografii je dýchací přístroj pouze ilustračně umístěn a také pochozí střecha nástavby, kde jsou přesunuty přejezdové můstky do středu za kabinu, kde byla původně rezerva atd. Nosítka také nejsou zatím napevno, ale jen pro ilustraci.<o:p>
</o:p>

Na voze se neustále pracuje, časem přibude bedna na sorbenty za výklopné spodní dveře nástavby a nosítka budou přidělány na bednu na nástavbě mezi kabinu.<o:p> Cílem je k</o:p>onečné řešení nástavby bude vypadat tak, aby pravá strana byla s vybavením na dopravní nehody a levá strana na zásahy při požáru.

Tolik tedy k drobné úpravě jedné ze čtyřiceti nových cisteren CAS 15, pořízených pro HZS ČR. V brzké době vám přineseme další více méně samo domo předělanou ,,jednu ze čtyřiceti“.<o:p>
 </o:p>

<o:p>Info a foto: PS Mnichovo Hradiště a archiv serveru Požáry.cz
</o:p>

-wap-<o:p></o:p>

Sdílet