Úterý 1. prosince 2020, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tramvaj vykolejila po střetu s autobusem

Ve středu 19. 8. 2008 v 16:21 přijalo operační středisko HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy žádost dispečinku DP o výjezd k dopravní nehodě tramvaje typu 14T s dálkovým autobusem. Jednalo se o první výjezd HZS DP k reálné nehodě tramvaje 14T v provozu pražské MHD.

Ve středu 19. 8. 2008 v 16:21 přijalo operační středisko HZS Dopravního podniku hl. m. Prahy žádost dispečinku DP o výjezd k dopravní nehodě tramvaje typu 14T s dálkovým autobusem. Jednalo se o první výjezd HZS DP k reálné nehodě tramvaje 14T v provozu pražské MHD.<o:p>
</o:p>

Na místo mimořádné události byla vyslána následující technika:

Požární stanice Hostivař:
CAS 24 – Scania
CAS 25 – L 101 s prvky systému LUKAS
TA – L 101
VEA – Škoda Fabia<o:p>
</o:p>

Požární stanice Kačerov:
CAS 24 – T 815 4×4<o:p>
</o:p>

Požární stanice Zličín:
CAS 25 – L 101<o:p>
</o:p>

Speciální havarijní vozidla DP:
Havarijní vozidlo 2 – L 101 se systémem LUKAS
Havarijní vozidlo 3 – Iveco se systémem LUKAS
Vyprošťovací automobil Effer 80N – T 815 8×8
<o:p> </o:p>

Průzkumem na místě bylo zjištěno, že na křižovatce ulic Plzeňská x Tomáškova došlo ke střetu předku tramvaje typu 14T na lince 10 s bokem dálkového autobusu, který odbočil vlevo přes tramvajovou trať. Hmotná škoda na tramvaji i autobusu byla malá a při nehodě nedošlo k žádnému zranění. V důsledku srážky však došlo k vykolejení prvního podvozku tramvaje a k vyosení prvního a druhého článku tramvaje z osy kolejí. Příď tramvaje se nacházela přibližně <st1:metriccon­verter productid=„1,5 me­tru“ w:st=„on“>1,5 m­etru</st1:metric­converter> mimo osu kolejí.<o:p>
</o:p>

Po provedení průzkumu byla velitelem zásahu HZS DP odeslána zpět na základnu jednotka ze stanice Kačerov s technikou CAS 24. Jednotky ze stanic Hostivař a Zličín vyčkaly na zadokumentování místa nehody Policií ČR a zahájily likvidační práce.<o:p>
</o:p>

Tramvaj bylo nutné nadzvednout hydraulickými zvedáky, podsunout pod určená zvedací místa můstek pro boční posun systému LUKAS a posunout tramvaj předním podvozkem zpět nad koleje. Po provedení těchto rutinních úkonů bylo třeba vyrovnat podvozek zpět do kolejí. Podvozky tramvaje 14T jsou pevně spojeny se články a jejich zavěšení umožňuje jen malé natočení do strany. Z tohoto důvodu bylo nutné v této fázi nakolejování položit prvky pro boční posun pod první i druhý (letmý) článek a protisměrným pohybem bočních posunů srovnat vzájemně zalomené články tramvaje tak, aby kola obou dvojkolí předního podvozku zapadla do žlábků kolejnic.<o:p>
</o:p>

Výše uvedené úkony, od zahájení průzkumu po spuštění tramvaje do kolejí, trvaly přibližně 120 minut. Tento čas byl vyplněn nepřetržitou činností hasičů HZS DP, zejména náročnou prací s ustavením všech potřebných prvků nakolejovacího systému LUKAS a následnou milimetrovou manipulací s mnohatunovými hmotami tramvaje 14T. Činnost HZS DP na místě mimořádné události byla vyhodnocena jako bezchybná.
<o:p> </o:p>

Pro Požáry.cz z místa události: Ing. Michal Brunner, HZS DP

Foto: Karel Stárek, HZS DP

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozn. redakce: Hasiči pražského dopravního podniku mají nejnovější nakolejovací soupravu Lukas, specializovanou právě na tramvaje 14T, neustále se s ní provádí výcvik v rámci nejrůznějších modelových situací. Jedna z nich nastala v realitě 19.8. 2008 na Smíchově. Jinak na článek o představení nové soupravy Lukas pro HZS DP máte tady a poslední cvičení je zde.

-wap-<o:p>
</o:p>

Sdílet