Pondělí 30. listopadu 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

PYROCAR 2008 je již minulostí

Letošník ročník akce s názvem Pyrocar, která se konala opět na přibyslavském letišti je úspěšně za námi. Můžeme tak začít bilancovat nad touto hasičskou poutí, jak Pyrocar nazvalo mnoho z jeho účastníků.

Letošník ročník akce s názvem Pyrocar, která se konala opět na přibyslavském letišti je úspěšně za námi. Můžeme tak začít bilancovat nad touto hasičskou poutí, jak Pyrocar nazvalo mnoho z jeho účastníků.<o:p>
</o:p>

Foto: Martin Kareš alias Tatrablázen

Akce Pyrocar je velké setkání či spíše přehlídka hasičských automobilů a jejich osádek, která se konala již po druhé a to opět na letišti Přibyslav, tedy ve městě historie hasičstva. Mnoho z účastníků, pocházejících z řad zejména dobrovolných hasičů Pyrocar 2008 označilo jako hasičskou pouť. Redakce Požárů.cz se s tímto nikterak hanlivě myšleným označením ztotožňuje.<o:p>
</o:p>

Nejprve ve stručnosti Pyrocar 2008 v číslech. Na přibyslavské letiště se v průběhu dvou dnů dostavilo celkem 284 nejrůznějších hasičských automobilů zejména od sborů dobrovolných hasičů ze všech koutů republiky a také ze zahraničí. Jednalo se nejčastěji o cisternové automobilové stříkačky na všech možných podvozcích. Zastoupeny byly značky Tatra, MAN, Iveco, LIAZ, Škoda a další. Kromě cisteren zde bylo mnoho dopravních automobilů, dále pak automobilové žebříky, plošiny a také ostatní speciální mobilní požární technika. K vidění bylo i poměrně dost hasičských automobilových veteránů včetně té nejstarší kategorie, tedy i ručních stříkaček. Pyrocaru využilo ¨k prezentaci i několik předních výrobců požární techniky a to jak naše firmy a i zahraniční producenti a jejich čeští prodejci jako např. RLS. Velký stánek měla THT Polička, pečský Komet, SPS Slatiňany, tato trojice byla společně s VPO i hlavním partnerem celé akce. Z dalších značek měla své zastoupení jihočeská KEB-EGE, zahraniční techniku reprezentovalo několik automobilů od Zieglera, Magirusu a např. polského Wawrzaszka. O požárních vozech na Pyrocaru by se dala napsat tlustá kniha, bylo jich bezmála <st1:metriccon­verter productid=„300 a“ w:st=„on“>300 a</st1:metric­converter> psát zde o každém neleze. Jinak dle sčítání organizátorů bylo vystavenou technikou ujeto od hasičských zbrojnic až na letiště celkem <st1:metriccon­verter productid=„35 944 k­m“ w:st=„on“>35 9­44 km</st1:me­tricconverter>­.<o:p>
</o:p>

Pyrocar již dle svého názvu pojednává zejména o hasičských vozech, ale nesmíme zapomenout, že se v nich vozí také vybavení. Na letišti tudíž bylo zastoupeno i velké množství jeho výrobců a dodavatelů. Každý z návštěvníků tak mohl shlédnout produkty firem jako je Zahas, MHZ, Pavliš & Hartmann, Požární bezpečnost s.r.o, ZHT Group, Dräger, MSA-Auer, Výzbrojna požární ochrany, Gumotex, Tesla Holomý, Holík, DEVA a spousty dalších. Téměř u každého prodejce hasičského vybavení probíhaly různé cenové akce či soutěže, což přidalo na atraktivnosti Pyrocaru. <o:p>
</o:p>

Pyrocar 2008 přilákal více jak 20 000 lidí, hasiči si mezi sebou vyměňovali zkušenosti a poznatky o své automobilové technice, která byla opravdu velmi rozmanitá. Mnoho sborů má na autech různé vychytávky, hasiči si je sdělují navzájem a mohou tak mnohdy i zásadně vylepšit své zásahové vozy. Toto je de facto smysl Pyrocaru od jeho počátku.<o:p>
</o:p>

Požární technika byla rozprostřena po celé k tomu určené obrovské ploše letiště. Před Pyrocarem mnoho hasičů přemýšlelo, jak budou vozy rozděleny. Nápady jako dle typu, stáří apod. bylo však nereálné uskutečnit. Člověk tak mohl vedle sebe spatřit starou Pragu V3S a moderní Volvo. Takovýchto kontrastů bylo k vidění víc, což samozřejmě nebylo na škodu, když se dala přímo porovnat technika, kterou od sebe dělí několik desetiletí. Osádky vozidel, tedy hasiči byli ve všem velmi vstřícní na dotazy návštěvníků a dalších kolegů odpovídali po celou dobu trvání akce.<o:p>
</o:p>

O tisíce hladových a žíznivých krků se staralo několik hasičských stanů, kde bylo možné zakoupit klobásy, párky, utopence, guláš, pivo, limonády, kávu, prostě když byla na něco chuť či se dostavil hlad a žízeň, stačilo udělat jen pár kroků a bylo po starosti. Stánky s občerstvením měli hasiči ve své režii.<o:p>
</o:p>

Samotná organizace akce ležela na bedrech pořadatelů, tedy SH ČMS, HZS ČR CHH Přibyslav. Mnoho dobrovolných hasičů bylo využito jako pořadatelů, které nešlo díky jejich zářivě zelené vestě a čepici s logem Pyrocaru. Když vznikl problém, byla z jejich strany vstřícnost a ochota vše hned řešit, což dle názorů hasičů, zúčastněných i minulý rok, byl velký krok vpřed. Objevilo se i několik názorů, že v roce 2007 byla organizace nulová a letošní ročník byl ,,přeorganizovaný“. Toto ať posoudí každý sám. Naše redakce si hasiči vyřčenou přeorganizovanost zažila hned při příjezdu na letiště, ale vše bylo v normě. Lepší víc jak nic…<o:p>
</o:p>

Server Požáry.cz jako mediální partner akce Pyrocar 2008 se vám snažil přinést co možná nejaktuálnější informace z dění na letišti, avšak toto nám velmi znesnadňovalo neuvěřitelně pomalé připojení k internetu. Proto se na webu neobjevilo vše, co bylo zamýšleno, avšak o základní informace nebyl nikdo z našich čtenářů ochuzen. Do naší mobilní kanceláře za námi přišlo po oba dva dny velké množství hasičů včetně těch, co na náš web přispívají formou komentářů. Bylo tak zajímavé poznat lidi, které znáte jen dle jména či nicku.<o:p>
</o:p>

Kdyby se měl letošní Pyrocar v kostce shrnout, lze jen konstatovat, že akce má celkově vzestupnou tendenci, tentokrát bylo pro i počasí, jenž se na hlavní den, tedy sobotu více než umoudřilo, takže kladné dojmy vítězí. Názor mnoha dotázaných hasičů na samotnou akci je vesměs kladný, avšak s tím, že na Pyrocaru byl podle nich poměrně slabý doprovodný program, což jinak skvělou akci mírně znehodnocuje. Dle hasičů by mohla být například uspořádána soutěž v požárním útoku nebo jízdy zručnosti s cisternou apod. Toto však musí posoudit pořadatelé akce, jízda zručnosti by byla bezesporu velkým lákadlem a zpestřením jinak báječného hasičského víkendu na přibyslavském letišti, k tomuto názoru se přiklání i celá naše redakce. <o:p>
</o:p>

Tolik tedy Pyrocar 2008, jehož vyvrcholením byl sobotní ohňostroj, ohlášený původně na 23.00 hod., ale z organizačních důvodů proběhl o hodinu dříve. Nezbývá než poděkovat organizátorům a samotným účastníků se slovy, že se všichni sejdeme na příštím ročníků. <o:p>
</o:p>

Redakce Požáry.cz

Sdílet