Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Prvovýjezdové Volvo za osm milionů pořídil pražským hasičům magistrát, technicky vybavená cisterna poslouží i v tunelovém komplexu Blanka

V pondělí 26. dubna 2016 předala primátorka hlavního města Praha profesionálním hasičům tři nové cisternové automobilové stříkačky CAS 20 Volvo. Dodavatelem vozidel byla společnost WISS Czech, město pořídilo profesionálům novou techniku poprvé po 15 letech. Cena za jeden automobil činila 7 964 099 korun včetně DPH.

Podvozek

Cisterna je postavena na dvounápravovém podvozku Volvo FL 42 R8L GVW14 o celkové hmotnosti 14 tun. O pohon kol zadní nápravy se skrze šestistupňovou automatizovanou převodovku I-Sync stará přeplňovaný šestiválec o objemu 7,7 litru a výkonu 210 kW.

Kabina je jednoprostorová, čtyřdveřová. K dispozici je samozřejmě povinné nezávislé vytápění, nechybí ani zásuvka na 230 V. Před druhým sedadlem zleva v zadní řadě sedadel je umístěna lampička na čtení a prostor na mapy ve formátu A4.

Kromě řidiče mají všichni členové posádky v opěradle sedadla integrován dýchací přístroj, náhradní lahve o objemu 9 litrů (což je více, než je běžné a to z důvodu možného zásahu v tunelovém komplexu Blanka) jsou uloženy v nástavbě vozu.

V dosahu velitele je uchycen výjezdový tablet, mezi ním a řidičem je pak uložena termokamera, dalekohled a detektor hořlavých plynů a par.

V prostoru místa nástupu řidiče do vozu je umístěna přípojka pro napojení tlakového vzduchu a zdroje napětí pro předehřev motoru a dobíjení akumulátorů. Po nastartování se samočinně odpojí.

Nástavba

Karoserie nástavby je zkonstruována z hliníkových profilů. Tvoří ji tři schrány pro příslušenství na každé straně a skříň s obslužným místem čerpacího zařízení vzadu.

Střecha je pochozí s protiskluzovou úpravou, pro výstup nahoru slouží sklopný žebřík s osvětlenými příčlemi.

V pravé přední roletě jsou na výsuvném platu umístěny prvky pro základní očistu hasičů u zásahu, tedy tekuté mýdlo, papírové ručníky, voda a tlakový vzduch.

Nádrže na hasivo a pěnidlo tvoří jeden celek z tvrzeného plastu vyztuženého skleněnými vlákny GFK. Objem nádrže na vodu je 2 000 litrů, na pěnidlo 120 litrů.

CAS je vybavena dvouplášťovým bronzovým čerpadlem Ruberg Euroline o výkonu 2 000 litrů za minutu, s automatickou membránovou vývěvou.

Nástavba vozidla je řízena přes CAN sběrnici. Mimo jiné je systém vybaven rozhraním pro přenos GPS signálu pro sledování vozidla a také rozhraním pro připojení modulu pro přenos dat na IP adresu HZS a to v rozsahu množství hasiv, nízký stav PHM a zmíněná poloha.

Na ovládacím panelu čerpadla i v kabině osádky je umístěn barevný displej, který zobrazuje parametry a provozní stavy podvozku a nástavby.

Osvětlení vozu

Účelová nástavba je vybavena teleskopickým osvětlovacím stožárem se čtyřmi LED světlomety, každý z nich o světelném toku 4 500 lumenů. Stožár je napájen z palubní soustavy automobilu.

Pod zpětnými zrcátky jsou uchycena pomocná LED světla, směřující na dolní hranu nástavby vozu.

Osvětlení okolí nástavby zajišťují LED moduly na horních bocích, jednotlivé skříně jsou osvětleny stejnou technologií.

Rozměry a hmotnosti

CAS 20 2000/120 M1T Volvo/WISS je dlouhá 8 000 mm, vysoká 2 890 mm a její obrysový průměr zatáčení je 15 500 mm. Celková hmotnost je 14 000 kg.

Sdílet