Pátek 29. března 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Požár kamionu v železničním Eurotunelu

Dnes, 10.9. 2008 v odpoledních hodinách zachvátil požár jeden z kamionů, přepravovaných na vlaku. Událost se stala zhruba 11 km od francouzského pobřeží a na místě zasahovaly francouzské i britské jednotky hasičů.

Dnes, 10.9. 2008 v odpoledních hodinách zachvátil požár jeden z kamionů, přepravovaných na vlaku. Událost se stala zhruba 11 km od francouzského pobřeží a na místě zasahovaly francouzské i britské jednotky hasičů.

Požár na 11 km železničního Eurotunelu, spojujícího Británii s Francií, byl oznámen signalizací na bezpečnostní velín dnes, 10.9. 2008 krátce před třetí hodinou odpolední. Dle informací se jednalo o rozvíjející se požár jednoho z přepravovaných kamionů na nákladním vlaku, jedoucím z britské strany. Okamžitě byl vyhlášen poplach pro jednotku tunelových hasičů na francouzské straně v Calais a i pro jejich britské kolegy z Folkstone v hrabství Kent. Na místo se vydala čtveřice speciálních požárních vozidel s osádkou celkem 24 hasičů a také servisní a sanitní vozidla se záchranáři. Po příjezdu k propojovací šachtě servisního a bezpečnostního tunelu u místa události byl neprodleně započat zásah, který spočíval nejprve v evakuaci osob z požárem postiženého vlaku. Celkem jich bylo evakuováno více jak 30, většinou se jednalo o řidiče transportovaných kamionů a obsluhu vlaku, z toho 14 jich muselo být odvezeno k ošetření do nemocnice, protože se nadýchali kouřových zplodin. Poté byl proveden samotný požární útok z místního zdroje. Kolem šesté hodiny ranní byl požár zcela zlikvidován a servisní četa započala s odstraňováním následků mimořádné události. Díky požáru bude důležitá dopravní tepna -Eurotunel- uzavřena podle posledních informací asi až do příštího týdne. Příčina požáru je v současné době v šetření, první spekulace hovoří o vznícení neurčitých chemikálií, přepravovaných na požárem zasaženém kamionu, další verze hovoří o tom, že se tirák měl z blíže nespecifikovaných příčin na plošinovém voze převrátit, což se však zatím jeví jako nepravděpodobné.

Dnešní požár nebyl první mimořádnou událostí tohoto druhu, co se v Eurotunelu přihodila. Hořelo v něm vážněji již dvakrát. Požár z roku 1996 byl dobře zdokumentován britskou BBC v jednom ze svých pořadů.

Za zmínku stojí speciální zásahové vozy ,,eurotunelových" hasičů. Jedná se o unikátní 10 m dlouhé automobily Mercedes-Benz, jejichž požární nástavbu postavila známá firma John Dennis Coachbuilders. Každý ze čtyřech hasičských speciálů – dva jsou na francouzské straně terminálu a dva na britské – je určen pro osádku šesti hasičů, kteří v něm najdou veškeré potřebné vybavení na zásah v tunelu – hadice, termokamery, dýchací přístroje atd. Vše je umístěno v celkem čtyřech průchozích skříních, krytých roletkami a také ve středové kabině mužstva. Kabiny strojníků jsou na obou směrech, což je v případě tunelových speciálů pochopitelné. Stejně tak i agregáty. Zajímavostí je u těchto zásahových speciálů, vyrobených již v roce 1993, jejich řídící systém. Vozidlo může být ovládáno buď klasicky, tedy řidičem – strojníkem, nebo také automaticky z velína za pomoci čidel v podlaze vozu a v tunelu. Je to tedy mírně nadneseně něco jako autodráha. Vozidla jsou kromě hasičské verze také jako sanitní, policejní a servisní. Karoserie je u nich de facto stejná, jen vnitřek a barevná úprava je odlišná. Rychlost těchto unikátních speciálů je až 50 km/h.

Foto: R.C. Mardon, www.vision-secours.ch a Eurotunnel

-wap-

Sdílet