Čtvrtek 3. prosince 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Mistři ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel jsou z Pardubického kra­je

Ve čtvrtek 25. září 2008 se na parkovišti před Výstavištěm v Českých Budějovicích uskutečnilo IV. mistrovství Hasičského záchranného sboru České republiky ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel. Soutěže se zúčastnilo celkem 15 družstev.

Ve čtvrtek 25. září 2008 se na parkovišti před Výstavištěm v Českých Budějovicích uskutečnilo IV. mistrovství Hasičského záchranného sboru České republiky ve vyprošťování zraněných osob z havarovaných vozidel.
Soutěže se zúčastnilo celkem 15 družstev.<o:p>
</o:p>

Úkolem soutěžního družstva, složeného z velitele a tří hasičů, bylo bezpečné a efektivní vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla za použití požární techniky, věcných prostředků požární ochrany a nářadí používaného v jednotkách požární ochrany za použití taktických a odborných postupů. Součástí vyproštění zraněného bylo také poskytnutí první předlékařské pomoci, která odpovídala jeho zranění, a dále pak transport zraněné osoby na místo simulující vozidlo zdravotnické záchranné služby.

Počínání soutěžních týmů během simulovaného zásahu sledoval sbor sedmi rozhodčích tvořený jak příslušníky Hasičského záchranného sboru České republiky, tak lékaři zdravotnické záchranné služby. Rozhodčí hodnotili zasahující družstva ve třech oblastech: v oblasti taktiky (např. přístup k místu nehody, provedení průzkumu, označení místa nehody, protipožární zabezpečení, rozmístění nářadí, velení u zásahu apod.), dále pak v oblasti techniky provedení zásahu (např. stabilizace vozidla, ochrana zraněné osoby, vytvoření prostoru pro přístup a manipulaci se zraněnou osobou, uvolnění, vyproštění a transport zraněného, manipulace se sklem atd.) a v neposlední řadě v oblasti první předlékařské pomoci, kde lékaři posuzovali směr přístupu ke zraněné osobě, včasnost prověření základních životních funkcí, stabilizaci páteře, komunikaci se zraněnou osobou či psychologické aspekty zásahu.

Družstva měla pro vyproštění zraněné osoby stanoven základní časový limit 15 minut. Po jeho překročení jim byly z celkového hodnocení odečítány body. Čas provedení zásahu ale nebyl rozhodujícím kritériem pro určení závěrečného pořadí soutěžních týmů. O vítězi a dalších umístěních rozhodl součet bodů získaných ve všech hodnocených oblastech. Výsledný čas určil pořadí až v případě rovnosti bodů.

Soutěžní tým do posledního okamžiku neznal situaci, ke které bude přivolán. Organizátoři připravili několik modelových situací dopravních nehod, ať už to byla hromadná havárie více na sebe navršených vozidel, vozidla různě převrácená na bok či na střechu nebo zdemolované vozy zaklíněné o překážku. Scénář, jenž byl přiřazen k vylosovanému startovnímu pořadí, byl týmu utajován do odstartování jeho zásahu, a hasiči teprve při zahájení zásahu zjistili druh nehody a rozsah zranění zaklíněné osoby.

Celkové pořadí :

1. místo – HZS Pardubického kraje (územní odbor Chrudim)

2. místo – HZS podniku Aero Vodochody

3. místo – HZS Jihočeského kraje

<o:p> </o:p>

Info: por. Vendula Horáková
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje
<o:p>
</o:p>

-wap-

Sdílet