Neděle 29. listopadu 2020, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči si vyzkoušeli řízení požární techniky v mezních podmínkách

V úterý 14. října 2008 absolvovali hasiči – strojníci z několika hasičských záchranných sborů krajů výcvik v jízdě zručnosti na Polygonu Most. Po teoretické přípravě si jeho účastníci – hasiči specializovaní na řízení a obsluhu požární techniky – na polygonu prakticky vyzkoušeli jednotlivé prvky ostrých jízd s cisternovou automobilovou stříkačkou za ztížených podmínek.

Bezpečně ovládat mnohatunovou požární techniku není nic jednoduchého a při vysokých rychlostech se z toho stává skutečné umění. Tento výcvik pod dohledem zkušených odborníků hasičům umožňuje si otestovat své řidičské schopnosti a lépe poznat, jak se chová vůz v mezních situacích – např. na mokré a namrzlé vozovce, při prudkém brzdění, smyku, vyhýbání apod.

Od lidí, kteří jezdí s požárními, sanitními nebo policejními automobily prostě někdy okolnosti skutečně vyžadují, aby jeli tzv. na hraně. Jenže nikdy je to nikdo neučil. Tady u nás mají možnost tu tzv. hranu poznat. A co je nejdůležitější, v bezpečném prostředí areálu polygonu dostanou správné návyky do krve," říká Jiří Patera, ředitel společnosti HCT, která kurzy pořádá.

Výcvik v jízdě zručnosti na Polygonu Most musí v rámci odborné přípravy absolvovat všichni strojníci – příslušníci Hasičského záchranného sboru ČR, kteří po pěti letech usilují o prodloužení platnosti osvědčení o odborné způsobilosti pro výkon této funkce. Kurzy pořádá MV-generální ředitelství HZS ČR, organizací je pověřeno Odborné učiliště požární ochrany Chomutov.

První kurzy určené strojníkům HZS ČR proběhly na výcvikovém Polygonu Most již v únoru roku 2006, tehdy v rámci zkušebního projektu. Od roku 2007 se pak vzhledem k pozitivním zkušenostem staly trvalou součástí odborného výcviku strojníků Hasičského záchranného sboru ČR. Tento kurz dosud absolvovalo přibližně 600 hasičů," říká plk. Ing. Karel Mahovský, ředitel Odborného učiliště požární ochrany Chomutov.

Hasičský záchranný sbor ČR klade na bezpečný provoz požární techniky na pozemních komunikacích zvýšený důraz, protože ani vozidlům jednotek požární ochrany se nevyhýbají dopravní nehody a v extrémních podmínkách při výjezdu stačí k nehodě jen velmi málo. Je proto třeba minimalizovat rizika a předcházet možným škodám na zdraví a majetku hasičů i běžných občanů.


kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR



-swo-

Sdílet