Středa 17. října 2018, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner MEVA OK

Tunelová Scania se otočí na místě

Představujeme vám užitečného pomocníka švýcarských hasičů, zasahujících v silničních tunelech St.Gotthard, St.Bernardino a v oblasti Interlaken. Jedná se o speciální tunelové CASky VOGT na podvozku Scania s hydraulickým otočným zařízením.

Jih Švýcarska je proslulý svými silničními tunely, které jsou mnohdy i několik kilometrů dlouhé. Je v nich silný provoz osobní i nákladní dopravy, tudíž se čas od času v některém z nich stane mimořádná událost většího rozsahu a to povětšinou dopravní nehoda s následným požárem. Záchranné a hasební práce u takového případu jsou pro zasahující hasiče vždy velmi rizikovou činností vzhledem ke specifičnosti prostředí. Tedy stísněný prostor tunelu, nahromadění jedovatých kouřových zplodin, velké teplo, nulová viditelnost, mnohonásobně vyšší koncentrace NL než při zásahu na volném prostranství apod. O nebezpečí zásahu v tunelu by se toho dalo napsat opravdu dost.

Zasahujícím hasičům se také již několikrát stalo, že nemohli opustit včas prostor i se svojí technikou a to když došlo k nečekanému sledu událostí uvnitř tunelu v rámci zásahu. Ptáte se proč? Hlavním důvodem byl fakt, že klasické požární automobily zajedou dovnitř a ven musejí pak couvat, neb prostor v tunelových tubusech není vždy dostatečně široký, aby se v něm např. cisterna mohla otočit. Couvání ve spěchu a navíc třeba v zakouřeném tunelu je prostě věcí nereálnou a tak hasiči jak se lidově říká ,,popadnou nohy na ramena“ a prchají ven, technika tam prostě zůstane.

Takovéto události se staly právě ve švýcarských tunelech a tak jeden z tamních výrobců požární techniky přišel již v roce 2000 s nápadem, jak předejít tomu, aby se technika nemusela nechat v tunelu – samozřejmě v rámci možností zásahu. Oč se jedná? Firma VOGT postavila na první pohled klasickou cisternu na podvozku Scania, určenou pro zásahy právě v silničních tunelech, která měla již tehdy veškeré technické vymoženosti jako jsou nejrůznější termo a infra snímače + další potřebnou výbavu pro tyto specifické zásahy. Toto vše je běžnou záležitostí, VOGT však ve spolupráci s hasiči a vývojovým střediskem firmy STERKI AG přišel se zcela novým konceptem této techniky a to tím, že namontoval na šasi vozu speciální výsuvnou hydraulickou otoč, která umožní otočení cisterny o 180° na místě a to do max. cca 60 sekund! Výrobce tohoto zařízení, německy obecně označeného jako Drehvorrichtung, švýcarská firma STERKI AG se mimo jiné zabývá produkcí nejrůznějších hydraulických systémů. Když byl tunelový speciál s tímto zařízením slavnostně představen v roce 2000 na největším evropském hasičském veletrhu Der Rote Hahn v německém Augsburgu, vyvolalo to mnoho ohlasů. Tunelová cisterna Scania 4×4 se na veletrhu neustále otáčela na místě k údivu všech návštěvníků. Nedlouho poté postavil VOGT hned několik požárních tunelových speciálů, majících na podvozku namontovanou hydraulickou výsuvnou otoč.

Jak je již psáno výše, na první pohled nikoho nenapadne, že se nejedná o klasickou cisternu. Ano, lafeta na střeše, termo a infra snímače na kabině, ale na venek se to prostě neliší od ostatních tunelových vozů. Zařízení je namontováno uprostřed vozu a nikterak neovlivňuje jeho jízdní vlastnosti a ani funkčnost požární nástavby, resp. její vnitřní rozměry. To je opravdu velké plus. Manipulace a ovládání tohoto zařízení je velmi jednoduchou záležitostí. Ovládací panel a joystick je umístěný v kabině a za jeho pomoci se provede vysunutí otoče, která je tvořena hydromotorem, rámovým upevněním na podvozku, čtveřicí hydraulických pístů, vysunujících se o 700 mm a samotným jako to nejlépe nazvat, prostě otočným věncem s pryžovým povrchem, který se opře o povrch komunikace. Když je vše upevněno (zařízení lze použít i při stoupání až 5%, při zkouškách vše fungovalo i vyšších hodnotách), strojník provede otočení automobilu a to o 180°, poté když je vůz otočen, zasune vše zpět a odjede pryč. Celá operace trvá max. 60 sekund. Zařízení, vyznačující se vysokou stabilitou, lze použít na automobily o max. hmotnosti <st1:metriccon­verter productid=„18ᅠ000 kg“ w:st=„on“>18 0­00 kg</st1:me­tricconverter> a není pro něj problém, zda-li je auto plné vody či je i s celou posádkou. Jak to celé funguje, můžete vidět na následujícím videu:


</o:p>


<o:p></o:p>

Toto zařízení bylo již několikrát využito v praxi a to jak v rámci úniku vozu a jeho posádky do bezpeční, tak i při běžných zásazích pro snadnější cestu zpět z tunelu. Z hlediska bezpečnosti je to velký krok vpřed. Speciální zásahové automobily určené pro řešení mimořádných událostí v tunelech požívají hasiči v oblasti Interlaken, dále v tunelech San Bernardino a St. Gotthard. Všechny jsou postaveny na švédských podvozcích Scania P 114 CB či Scania P 124 CB se standardní dlouhou kabinou CP 28 či krátkou CP <st1:metriccon­verter productid=„16 a“ w:st=„on“>16 a</st1:metric­converter> pohonem na všechny kola, tedy 4×4. Požární nástavbu a zástavbu otočného zařízení STERKI provedla firma VOGT a to již v roce 2001, resp. 2003. O jejich vybavení se nebudu sáhodlouze rozepisovat, podívejte se na snímky v galerii. Vozy mají bezpečnostní infra a termo prvky, vyprošťovací zařízení, hasící zařízení pro první zásah, lanový naviják, IFEX, a další klasické pomůcky.

Foto a info: VOGT, STERKI AG, hasiči St. Gotthard, Bödeli, San Bernadrino a web

Sdílet
Banner Seal navíjáky OK