Pondělí 30. listopadu 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nové vozy pro Policii České republiky

Představujeme vám jako první podrobněji nové automobily, které bude používat Policie České republiky. Dozvíte se něco o jejich barevném provedení a také technické specifikaci.

Představujeme vám jako první podrobněji nové automobily, které bude používat Policie České republiky. Dozvíte se něco o jejich barevném provedení a také technické specifikaci.

Předně: tento článek nemá za cíl nějakým způsobem hanit nebo kritizovat nové policejní vozy, které se zanedlouho objeví na našich silnicích. Chceme vás pouze jako první blíže seznámit s tím, co již brzy bude běžnou součástí našeho života, ať se to někomu líbí, či ne. Při svém hodnocení vycházím z vlastní praxe a zkušeností.

Protože hlavní zdroj (policie potažmo ministerstvo vnitra) stále do oficiálního představení mlží a mlčí, některé informace nejsou zcela potvrzeny, ale to poznáte.

Již za několik málo dní vyjedou tito zbrusu noví „stříbrní sršni" nebo „stříbrné šípy" (jak se již novým vozům přezdívá) do silničního provozu, tak se nelekněte.

Začneme asi typem vozidel. Jako první by se měly mezi námi objevit vozidla Škoda Octavia II a Volkswagen Transporter T5. V dalším sledu by pak měly přibýt ještě vozidla Škoda Fabia, ale proslýchá se, že Fabie by měly být pouze v civilním provedení. Jestli je toto pravda, těžko říct. Každopádně hodnotit nyní budeme zatím první dva typy.

Škoda Octavia II je vcelku spolehlivý a bezpečný osobní vůz a je v provedení sedan a kombi. Je prostorný s velkým množství prvků aktivní i pasivní bezpečnosti. Uvnitř vozidla je velký komfort pro posádku, vůz je uvnitř prostorný a asi se nedá upřít jistá elegance vozu a reprezentace policie. Nehodnotíme zde ceny ani technické parametry, dokonce nebudeme zde dělat srovnání s konkurencí. Prostě je to tak a šmitec. Všude se proslýchá o lepší „motorové" výbavě. Zatím, co jsem měl možnost vidět a prohlédnout si, jedná se pouze o stále stejné vozy o obsahu 1.6, což při váze vozidla není skoro nic moc. Zajisté to bude stačit pro běžné užití obvodních a místních oddělení apod. Pro výjezdové vozy psovodů, hlídkové vozy dopravní služby a pro složky typu zásahových jednotek, vozidel zajišťujících tísňovou linku 158, PMJ, dálniční oddělení apod. však tento obsah motoru je naprosto nedostačující. Zde by bylo vhodné uvažovat o motorech 2.0 TFSi, přípdně (např. hlídkové vozy dopravní služby) o motorech 1.9 TDi. Proč to? Tak samozřejmě u policejního vozidla nejde ani tak o maximální rychlost, ale především o akceleraci. Dieselové motory jsou již dnes výkonné, avšak jsou velmi náchylné na horší zacházení, tedy např. studené starty apod. Takové „horší" zacházení není moc časté u dopravní služby, zato však např. u zásahových jednotek, PMJ a vozidel linky 158 jde o běžnou součást výkonu služby. Je to logické, když si uvědomíme, jaká je jejich náplň práce. Navíc tato zásahová vozidla musí většinou uvést 3 policisty a spoustu dalšího vybavení, které často přesahuje i více jak 100 kg. Při potřebě rychlé jízdy, pronásledování pachatelů apod. je pak u motoru o obsahu 1.6 každý kilogram opravdu rapidně znát. Pokud jde o vozidla VW Transporter, mělo by se jednat o obsahy 2.5 TDi, přesné kW mi však zatím nejsou známy, resp. nemám to zatím ověřené.

Další hlavní věcí, která všechny okamžitě upoutá, je barva a vzhled vozidla. Nebudeme se zde zabývat tím, že je podklad šedý, tudíž hůře viditelný. Názor na tuto barvu má každý vlastní a již poměrně dlouho se okolo vedou sáhodlouhé diskuse. Je třeba tedy ale upřesnit, že nejde o barvu stříbrnou, ale o šedou metalízu, tedy tato barva je tmavší.

Pokud jde o doplňkové zbarvení, pak celkový dojem je zajímavý a bude to spíše otázka zvyku. Modrá reflexní barva je opravdu vidět, nicméně žlutá není ve skutečnosti žlutá, ale zlatá. Tedy je opět tmavší, tím pádem méně výraznější. Vytkl bych pak spíše žlutý nápis vzadu na vozidlech, který je tedy žlutý a ve zbytku barevného provedení zaniká. Lépe by, dle mého názoru, bylo vhodné zvolit nápis černý (jako je na zbytku vozidla) a podklad pod nápis nechat žlutý.

Na přední kapotě je nezvykle umístěný nápis „POLICE" Nad tímto nápisem se nachází znak Policie České republiky, všem velmi dobře známý. Podklad tohoto znaku je však ostře bílý, tedy vyloženě tzv. „bije do oka". Myslím si, že vhodnější by bylo řešení více propustné bílé, která by tolik nesvítila. Problém to bude spíše pro řidiče policejního vozidla v noci v městském provozu.

Nicméně jak je vozidlo vidět do stran a do zadu, o to však prakticky není skoro vůbec vidět zpředu. Zde se na reflexní doplňky poněkud pozapomnělo. Na toto opomenutí budou jistě nadávat především chodci a řidiči, kteří budou mít dát přednost policejnímu vozu např. při vyjíždění z vedlejší silnice. Zpředu totiž policejní „šíp" není skoro vůbec vidět a v kombinaci s šedou barvou bude velmi snadno přehlédnutelný.

Na zadní část by pak na nárazník bylo vhodné především pro dopravní službu umístit červenobílé pruhy pro lepší přehlednost a čitelnost vozidla v provozu na pozemních komunikacích.

Jinak je nutné uznat, že vozidlo bude dobře výrazné. Na zadním blatníku je umístěn nápis „158", což je dobře, protože je nutné stále připomínat tísňové linky. Samozřejmě nechybí ani tolik v poslední době populární „pomáhat a chránit".

Ohledně zvýraznění vozidla pak nejde přehlédnout majáky. Tesla dodala sérii VSL, tentokráte však s lineárními výbojkami, které jsou bezesporu určitě lépe vidět. Bohužel policie zakoupila pouze tu nejzákladnější verzi, takže i zde jsou určité rezervy a bylo by to na naše poměry prakticky dokonalé. Samozřejmě nechybí LED nápis vpřed a vzad STOP/POLICE, mám dokonce informace, že reproduktory v těchto rampách jsou novější a spolehlivější. U vozidel Škoda Octavia pak v přední masce je umístěn 1 pár LED přídavných světel. To je opravdu super a konečně jsme se toho dočkali i v naší republice, problém je pouze umístění, a to před chladičem, tedy za přední maskou. Vzhledem k tomu, že tato maska má tzv. „šikmé žebrování", přídavná světla nebudou skoro vůbec vidět (noc se nepočítá). Což je škoda. Tato velmi „laciná" montáž je poněkud předpotopní, nicméně by se situace dala vyřešit alespoň tím, že by se do přední masky mohly vyříznout příslušné otvory. Opakuji ale jinak, že zaplať pánbůh za to, že tam konečně jsou.

U vozidel VW Transporter je vzadu pak umístěn maják Comet, který je velmi dobře viditelný a spolehlivý. Problém u transportérů je montáž předního světelného nápisu „Stop", který je na předním nárazníku a předsazen před vozidlo, což bude určitě předmětem častého poškození tohoto zařízení.

Další světelným prvek jsou tzv. žluté „světelné sváděcí aleje". U osobních vozidel nejsou žádné, přitom by se od stejného výrobce (dodavatele) daly využít cenově přijatelné LED aleje, které jsou prostorově a energeticky nenáročné a mají vysokou svítivost a spolehlivost. To samé platí i pro vozidla VW Transporter. Místo toho jsou však v transportérech umístěny obří světla HIT, která jsou sice dobře vidět, ale přes ně není vidět skrze zadní sklo a energetická náročnost je opravdu vysoká. Škoda.

Ovládání majáku je pak standardní, ovšem přibyla pro Teslu (a hlavně policii) vcelku nová funkce, a to je „horn". Ano, opravdu, je to tak. Takže tady opět musím připsat plus. Jen doufám, že je u policie přepínání zapojeno i do volantu.

U vozidel Octavia jsou pak na středovém panelu celkem 3 zásuvky, což je skvělé a tento doplněk ocení řada policistů. Je totiž spousta přístrojů a zařízení, ale doposud byly zásuvky v těchto vozidlech pouze 2 (z toho 1 zapalovač), a to často opravdu nestačilo.

Za zadními sedadly je pak umístěna ochranná mříž, která zcela jistě zvýší bezpečnost posádky při nehodě od předmětů umístěných v zavazadlovém prostoru apod.

Zadní sedadla Octavie jsou již z výroby omyvatelná, tudíž nejsou prozatím potřeba speciální potahy. Uvidíme ale časem, jak bude vypadat opotřebování.

Závěrem: bezesporu se jedná o krok vpřed. Při současném vývoji techniky apod. by se ale určitě daly některé detaily vylepšit, a to za stejné peníze, nebo s nepatrným rozdílem. Celkové hodnocení je pak tedy spíše kladné a vše ukáže čas. Půjde pak především o zažití nového zbarvení služebních vozidel.

Pokud si budete plést tyto vozy s vozidly městské policie, pak určitě nebudete sami, podobnost zde bude opravdu velká (samozřejmě ne všude v republice). Dokonce jsem tento týden zahlédl i vozidlo celní správy v barevném provedení s šedým podkladem. Půjde do šedé i např. vojenská policie? Uvidíme…

-wap-

Sdílet