Čtvrtek 18. dubna 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Tatra Terra rozhoukala náměstí ve Vroutku na Lounsku, v hasičárně nahradila Škodu 706 RTHP

Dotace dva a půl milionu korun z fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů byla hlavní částí rozpočtu pro pořízení nové cisterny na podvozku Tatra Terra pro město Vroutek na Lounsku. Dalším milionem a půl přispěl Ústecký kraj.

Sobota 20. srpna roku 2016 se zapsala do kroniky města Vroutek jako den, kdy místní jednotka dobrovolných hasičů převzala z rukou zástupce firmy THT Polička, s.r.o. nové vozidlo CAS 20 Tatra Terra za celkem 5 509 130 Kč včetně DPH.

Před čtrnáctou hodinou se na vroutecké náměstí začaly sjíždět spřátelené okolní dobrovolné sbory, dorazili také profesionální hasiči z Podbořan. Jejich vozidla se však, společně s dvěma dalšími přítomnými jednotkami, rozhoukala dříve, než nová Tatra. Výjezd na nehodu tří automobilů na silnici číslo 6 u Stebna tak zkazil plány na pohodové odpoledne.

Nastoupená jednotka ve dvě hodiny odpoledne přivítala cisternu a program mohl začít. Po krátkém představení vozidla přítomným občanům města zazněly proslovy z úst významných hostů, ke slovu se dostali zástupci hasičů, dodavatelské firmy, starostové i farář. Ten po krátkém příběhu ze života Tatru požehnal.

Po slavnostním přípitku už nic nebránilo tomu, aby si zájemci vozidlo prohlédli.

Vroutek je město pět kilometrů jižně od Podbořan v okrese Louny v Ústeckém kraji. Žije zde asi 1800 obyvatel. Název města je odvozen ze slova vrutice, které vzniklo zpodstatněním přídavného jména vruta ve významu divoká, prudká nebo dravá voda.

Podvozek, motor a převodovka

Cisterna je postavena na osvědčeném modernizovaném podvozku Tatra Terra. Dvounápravové šasi s dvojmontáží na zadní nápravě je klasické tatrovácké koncepce – principem je použití centrální nosné roury a náprav s nezávisle zavěšenými výkyvnými polonápravami sešroubovanými v jeden celek.

Standardně je poháněna zadní náprava, pohon přední je připojitelný. Obě jsou vybaveny uzávěrkou diferenciálu a osazeny vzduchovými bubnovými brzdami, vybavenými klínovými rozvírači Perrot.

Přední náprava je odpružena torzními tyčemi, zadní pak vzduchovými vaky a listovými pery. Nechybí teleskopické tlumiče a zkrutné stabilizátory.

O pohon vozu se stará motor TATRA T3D-928 o výkonu 325 kW. Jde o vzduchem přímo chlazený vznětový osmiválec s přímým vstřikem paliva, s válci do V (úhel rozevření 90 stupňů) o zdvihovém objemu 12,7 litrů, s přeplňováním pomocí turbodmychadla a s chladičem plnicího vzduchu, umístěným přímo nad motorem.

Motor je vybaven mechanicky regulovaným řadovým vstřikovacím čerpadlem. Mezi unikátní technická řešení patří valivě uložený klikový hřídel, který je sešroubovaný z jednotlivých segmentů.

O přenos hnacích sil se stará mechanická, manuálně ovládaná čtrnáctistupňová převodovka TATRA 14TS. Ta je montována přímo na skříň přídavného převodu, je tak integrovanou součástí podvozku.

Kabina je šestimístná, sklopná, vybavená nezávislým naftovým topením. Sedadla jsou uspořádána ve dvou řadách, vpředu řidič a velitel vozu, vzadu pak mužstvo. V opěradlech jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů, pod zadními sedáky je prostor pro technické prostředky.

Nástavba

Nástavba pochází z dílen společnosti THT Polička. Kostra je vytvořena z hliníkových profilů, které jsou olepeny plechem ze stejného materiálu. Nádrže z nerezavějící oceli pojmou 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.

Na každém boku nástavby je trojice schrán s příslušenstvím, krytých hliníkovou roletkou s podélným madlem. Zadní skříň s čerpadlem a jeho ovládacími prvky, je přístupná nahoru výklopnými dveřmi.

Čerpací zařízení PKA 2000 dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Zařízení prvního zásahu tvoří naviják s vysokotlakou hadicí a pistolovou proudnicí v pravé zadní roletě.

Rozměry a hmotnosti

Tatra je dlouhá 7 825 mm, vysoká 3 150 mm a široká 2 550 mm. Světlá výška při celkové hmotnosti 18 000 kg činí 290 mm. Provozní hmotnost je 12 500 kg.

Sdílet