Sobota 6. června 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 Proudnice C52

Rosenbauer představil nový koncept hasičského vozu, při vývoji se zaměřil na potřeby zítřka

Světoznámý rakouský nástavbář Rosenbauer představil koncept hasičského automobilu budoucnosti. Multifunkční studie je určena pro univerzální použití, myšleno bylo i na ergonomii, nízké emise a tichý provoz. Koncept byl představen v souvislosti s výročím 150 let od založení společnosti, do služby by se mohl dostat koncem roku 2020.

Funkčnost především

Výsledkem snahy firemních inženýrů o stavbu automobilu zítřka je velmi kompaktní a snadno manévrovatelný vůz s moderním designem a promyšlenou ergonomií. Celou nástavbu lze snadno obsloužit ze země, bez nutnosti použít přídavné stupačky – co nejníže se výrobce snažil dostat rovněž kabinu, aby minimalizoval riziko úrazu hasičů při nastupování a vystupování.

Ve skutečnosti automobil připomíná spíše velitelské stanoviště, než cisternu s osádkou. Navíc je při práci velice efektivní, produkuje nízké emise – lze ho provozovat pouze na elektřinu – a splňuje nejpřísnější požadavky na hlučnost.

Koncept je víceúčelový ve všech směrech. Veze nejen kompletní vybavení hasičů pro všechny druhy zásahů, ale samozřejmě také hasivo, hydraulické vyprošťovací zařízení a podobně. Velmi snadno jej lze přestavět na sanitní vůz pro přepravu ležících osob.

Vůz je plně digitalizován, umí vytvořit i hotspot pro přístup k potřebným informacím a rovněž pro sdílení dat z přenosných tabletů, dýchací techniky a chytrých zásahových oděvů hasičů.

Základní otázky a odpovědi při vývoji

Současné sociální a technické změny, jako třeba posuny v demografické kultuře, digitalizace atd., mají samozřejmě vliv i na organizaci a technologie hasičských sborů. V souvislosti s tím nabízí Rosenbauer ve svém konceptu základní odpovědi na otázky zítřka.

Jak se musí technologie hasičů změnit, když je v průběhu dne k dispozici stále méně hasičů, roste počet žen a starších lidí v aktivní službě u záchranných složek, když vzrůstá počet zásahů a profesionálové potřebují pomoc dobrovolníků? Ve vztahu ke kvalitě, bezvadnosti a spolehlivosti nic, ale co se týká obsluhy, musí mít všechny skupiny svou práci co nejsnazší.

Rosenbauer je mezinárodní skupina, která je spolehlivým partnerem hasičské komunity po celém světě. Společnost vyvíjí a vyrábí vozidla, hasicí zařízení, požární a bezpečnostní vybavení a řešení pro profesionální, podnikové a dobrovolné hasičské sbory, jakož i zařízení pro preventivní protipožární ochranu. Působí ve více než 100 zemích světa, Rosenbauer je největším výrobcem zařízení pro hasiče na světě s tržbami okolo 865 milionů € a s více než 3 000 zaměstnanců.

Jak musí být navržen hasičský automobil s přihlédnutím k potřebě univerzálního nasazení? Statistiky hasičů říkají, že v hustě obydlených oblastech roste počet technických zásahů na úkor požárů, jejichž počet je stabilní. Automobily jsou univerzálně vybaveny už nyní, do budoucna je ale potřeba myslet nejen na výbavu, ale na celý vůz jako celek.

A jak budou omezení produkce skleníkových plynů a emisí dopadat v praxi na hasičské vozy? Tato otázka nevyhnutelně vede k úvahám o alternativních pohonech.

Kompletně nová filozofie

Nesčetné teoretické úvahy výše zmíněného typu vedlo inženýry u Rosenbauera k novým a neotřelým řešením, které zhmotnili v jedinečném konceptu.

Kabina a nástavba tvoří jeden celek, na zákazníkovi je, zda bude osazena modulem pro mužstvo či nikoli. Výhodou je stabilita vozu, nízká stavba, lepší využití prostoru a lepší ochranu posádky. Jednoprostorový celek kabiny a nástavby lze následně využít pro různé modifikace.

Koncepce nového vozu není jen vývojem, ale představuje zcela nový přístup k výrobě hasičských automobilů.

Sdílet
Banner mototruck OK