Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Fenomén jménem 815–7, sedmičková Tatra, začal nahrazovat velkokapacitní cisterny nevídaným způsobem

Píše se rok 2007 a automobilka Tatra pouští do běžné výroby nový model pod označením 815–7 určený již dle barvy představovaného modelu pro armády celého světa. Parametry pro tento účel má skvělé. Obdobná koncepce vozů se již roky využívá u těch největších armád.

Vzhledem k zaměření na ruský trh a silnému zastoupení na australském se dá předpokládat, že „sedmička“ brzy namísto raket bude vozit i těžební stroje a jiné nástavby do opravdu těžkého terénu.

A je to tady – rok 2009 a první civilní verze sjíždí z výrobního pásu – a to i ta hasičská. Šance se chytá THT a staví na něm nástavbu. Hasiči se radují – „jejich“ automobilka udělala nádherný vůz, který vypadá jako kus železa. Někteří v něm vidí letištní speciál – a hlavně na první pohled teréňák, který každý český sbor prostě potřebuje.

Na druhou stranu znalcům v těžké technice dochází, že veškerý potenciál do těžkého terénu se s novou nástavbou sbalil a odešel pryč (asi do jiného modelu). Nástavba mezi koly je až příliš nízko, vody veze hodně, ale na úkor zadního převisu, který se ještě mnohokrát v lesích a sídlištích ukáže jako velká překážka. A navíc 4 místa na sezení? Že situaci zachrání zvednutí střechy? Ani omylem.

Hasiči uprostřed určitě nemají pohodlí a místo na cestu koukají do ovládacího panelu nebo vysílačky – a to až z nepříjemně blízké vzdálenosti. Pokud na to někdo upozornil na sociálních sítích byl lynčován a málem lámán v kole ostatními snílky, kteří se těšili, že i jim jednou zaparkuje ve zbrojnici nebo na stanici.

Je jasné, že kvalitní lesní speciál jaký umí Ziegler nebo Rosenbauer na tom nikdy nebude, ale pořád je tu naděje na nástavby vhodné pro záchranné útvary. Obdobně to mají v sousedním Německu, kde vojenské speciály v barvách THW vozí různé nakladače a technické automobily. Nutno podotknout, že největší výhodou „sedmičky“ je její nízká výška, která se například nosičem kontejnerů znehodnotí – a proto je vhodnější využít pohodlnější a levnější koncepci vozidla.

Nakonec se na ní objevila třeba UDS, evakuační speciály a jeřáby, v Rusku dokonce plošiny a automobilové žebříky – a tak to má být. I když třeba zmiňovaná UDS je nižší jen o několik málo centimetrů a vzhledem ke vzdálenostem, co musí po ČR překonávat, bych jí také raději viděl s plnohodnotnou kabinou.

Ale teď již k hlavnímu problému. Sedmičková Tatra začala nahrazovat velkokapacitní cisterny nevídaným způsobem a prakticky se z ní stává fenomén. Každý ji chce a skoro nikdo v ní nejel (ono se to totiž vzájemně vylučuje). Pokud pomineme pár podnikových sborů, velkokapacitní Iveca pro Prahu, pár kusů Zetrose, tak zjistíme, že každá velká cisterna je „sedmička“.

Kdybychom tento článek psal v Nepálu nebo Kongu, tak se vůbec nedivím… Ale jsme v ČR, kde určité oblasti určitě potřebují vozy s větší průchodností terénem – ale každé okresní a krajské město? Opravdu potřebujeme jezdit vozy určenými pro armádu do sídlišť, továren, chatových oblastí a obchodních center? A jednou za čas zajet do lesa, kde má již přes zmíněné nedostatky stejně problémy a zjistíme, že kratší klasická 815 toho v lese zvládne víc?

Letošní rok přinesl IROP a sním spoustu peněz, které se dostávají do jednotek dobrovolných hasičů a ty samozřejmě chtějí „sedmičku“, takže měří vjezdová vrata, tunely, dráty vysokého vedení a letové výšky místního aeroklubu jen proto, aby eliminovali konkurenci jediným parametrem (výška) oproti spoustě dalších, kterými je sedmička překonávána.

Navíc Tatra umí hezké cisterny s větší užitnou hodnotou. Jsou sice zamaskované za KHA v Nošovicích a Olomouci. Představte si, místo prášku nějaký ten kubík vody navíc. O sedmičce ve verzi 4×4 nemůžeme mluvit jako prvovýjezdové cisterně, ale ani o jako lesním speciálu. Lesní speciály prakticky po celém světě totiž vozí především větší počet hasičů. Tak k čemu takový vůz je?

Prosím, než začnete řešit jak vymyslet výběrové řízení, tak aby „sedlo“ na tento vůz, zkuste se zamyslet. Třeba bude lepší, aby konkurence nabídla to nejlepší. Nebo opravdu chcete mít něco horšího jen proto, že je to hezké?

Že jsem Vás nepřesvědčil? Nevadí. I kdyby se jeden velitel chytil za nos a přiznal si, že dává do popředí vlastní prioritu vzhledu před užitnou hodnotu a ostatní kvůli němu nejsou spokojeni, pak tento článek měl smysl.

Autor úvahy: Marek Loudil
Sdílet