Sobota 20. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Za převrácené plošiny AP 40 Bumar Moravskoslezských hasičů může zřejmě software, neomezil pracovní diagram

Za nehody nových hasičských plošin, které se převracejí, pravděpodobně může chybně nastavený software. Uvedl to Patriot Magazín. V Moravskoslezském kraji se dvě plošiny převrátily při testování, u druhé nehody se jeden hasič zranil. Obě události vyšetřuje policie. Dodavatel automobilové výškové techniky, firma Wiss Czech, připustil odpovědnost u jedné nehody. Ke druhé se zatím vyjadřovat nechce, řekl její jednatel Luděk Štěpáník.

Firma moravskoslezským hasičům dodala v hodnotě okolo 100 milionů korun šest plošin AP 40 Bumar, které dokážou hasiče dostat až do výšky 42 metrů. Při testování se ale dva stroje převrátily. Zbývající čtyři byly odstaveny a do vyřešení případu se nesmějí používat. O víkendu si dodavatelská společnost jednu plošinu půjčila a provedla vlastní testy.

V případě první nehody bereme chybu na sebe,

řekl Štěpáník.

Problémem bylo podle něj špatně nastavené softwarové vybavení. Dodal, že představitelé společnosti v této chvíli dávají dohromady závěrečnou zprávu. Bližší podrobnosti zveřejní v dalších dnech.

Odpovědnost za druhou nehodu ale Wiss Czech zatím připustit nechce.

U této nehody jsme nebyli. Plošinu jsme ještě neviděli. Nemůžeme říct, že příčinou byla stejná chyba,

uvedl Štěpáník.

Zástupce ředitele moravskoslezských hasičů Vladimír Vlček se ale domnívá, že příčina stejná byla.

Nechci předjímat. Nehodu vyšetřuje policie. Ta dojde jistě k nějakému závěru a určí míru zavinění. Z našeho pohledu byl důvod havárie pravděpodobně stejný,

řekl.

Podle něj na převrácených strojích vznikla škoda v řádu statisíců korun.

Ukázalo se, že software nebyl dobře nastavený. Firma na odstranění závady pracuje. Pak plošinu znovu převezmeme a budeme opět testovat,

dodal Vlček.

Pokud bude vše v pořádku, nechají hasiči upravit i zbývající problémovou techniku.

Podle ředitele hasičů za kolize může chybně nastavený pracovní diagram. Ten slouží k tomu, aby omezil činnost plošiny v poloze, kdy už by mohlo dojít k převrácení.

Fungují tam dva prvky ochrany. Jednak zvuková signalizace, která obsluhu upozorní, že se plošina blíži do mezní polohy. V okamžiku, kdy se do ní dostane, už obsluze ovládání nedovolí postupovat dál,

vysvětlil Vlček.

Právě toto zabezpečení pravděpodobně selhalo.

Plošiny se převrátily v minulých týdnech. První nehoda se stala při pravidelném nácviku práce s plošinou v areálu stanice ve Frýdku-Místku. Po jejím převrácení hasiči za účasti revizního technika a soudního znalce zorganizovali další zkoušku. Plošina se opět převrátila na bok. Jeden hasič se při tom zranil na noze.

Přečtěte siHasičům v Moravskoslezském kraji se převrátila už druhá automobilová plošina AP 40 Bumar, obě nehody šetří policie

Generální ředitel Hasičského záchranného sboru Drahoslav Ryba uvedl, že od stejného výrobce hasiči pořídili i 18 dalších plošin s označením AP 30 Bumar.

Z počátku sice vykazoval i tento typ plošin některé závady, ty ale byly jiného charakteru a byly okamžitě reklamovány a odstraněny,

řekl Ryba.

Sdílet