Pondělí 20. května 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Na letišti v Kunovicích cvičili hasiči zásah u hořícího letadla, museli vyprostit zaklíněného cestujícího

Prověřit akceschopnost velitelů a hasičů jednotek požární ochrany při likvidaci požáru dopravního letounu L 410, možnosti záchrany osob, správné nasazení sil a prostředků a spolupráci podnikových a profesionálních hasičů s personálem letiště. To byly cíle pondělního dopoledního taktického cvičení, které se uskutečnilo na letišti v Kunovicích.

Cvičení se zúčastnili podnikový hasiči JSDHP Aircraft Industries a.s. Kunovice a profesionální hasiči ze stanice Uherské Hradiště.

Podle námětu došlo při přistání letounu L 410 (cvičné nouzové přistání letounu pouze s jedním motorem) vlivem prudké změny povětrnostních podmínek k náklonu letounu na levou stranu těsně nad vzletovou a přistávací dráhou. Následný náraz levého podvozku o betonovou plochu způsobil jeho odlomení a letoun narazil levým křídlem o zem.

Při nárazu došlo k jeho poškození a úniku leteckých pohonných hmot pod letoun, které se vlivem tření kovu o dráhu vznítily. Deformace trupu letounu znemožnila otevření hlavního vstupu a zapříčinila uvěznění cestujících a posádky v hořícím stroji.

V 09:19 hodin vyrazily na místo cvičného zásahu dva cisternové vozy kunovických podnikových hasičů a další dvě cisterny profesionálů z Uherského Hradiště. Současně s hasebním zásahem lafetovými proudnicemi na nástavbách cisteren a vysokotlakého proudu, se hasiči vybavení dýchací technikou pustili do vyřezávání otvoru do trupu letounu.

Vytvořeným otvorem byli evakuováni cestující a členové posádky a byl veden hasební zásah v interiéru trupu. Jeden z cestujících zůstal v trupu zaklíněn. Hasiči proto museli použít i hydraulické vyprošťovací zařízení. S jeho pomocí pak osobu zachránili.

Po zajištění předlékařské pomoci zraněným, ochlazení požárem zasažených částí letounu a zabezpečení jeho odtažení z prostoru vzletové a přistávací dráhy bylo cvičení ukončeno.

Vzhledem k tomu, že byl ke cvičení využit funkční letoun, nebyla při zásahu použita těžká pěna, vodní proudy byly směřovány mimo stroj a rozřezání trupu a vyprošťování bylo pouze simulované. Tato omezení však nijak neubrala na zajímavosti a jedinečnosti výcviku.

por. Bc. Libor Netopil
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje
Sdílet