Čtvrtek 25. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Bronta po americku

Českým hasičům dobře známé automobilové vysokozdvižné plošiny finské značky Bronto SkyLift jsou nejrozšířenější výškovou technikou v rámci AP na světě a tak není divu, že své uplatnění mají i v USA a Kanadě. Avšak v trochu jiné podobě, než je známe my.

Českým hasičům dobře známé automobilové vysokozdvižné plošiny finské značky Bronto SkyLift jsou nejrozšířenější výškovou technikou na světě a tak není divu, že své uplatnění mají i v USA a Kanadě. Avšak v trochu jiné podobě, než je známe my.<o:p>
</o:p>

teleskop F100 RLP

Automobilové plošiny Bronto jsou u severoamerických hasičů již od počátku osmdesátých let minulého století, před tím bylo v USA a zejména v Kanadě pár kusů plošin Numela SkyLift 30–3, tedy stejných, jako byla na našem webu již představená pražská AVP na starém ,,čumákovém“ Mercedesu, viz tento článek.

S příchodem firmy Bronto do zámoří se začalo s obměnou výškové techniky jako např. plošin a žebříků Ward- AmericanLaFrance, Aero Chief apod. za vozy Bronto SkyLift 30–3, 31–3, 40–3 T2. První číslo znamená dostupnou výšku v metrech, dnes je to v USA počítáno na stopy. Tehdy se jednalo o klasické kloubové tříramenné plošiny, což značí druhé číslo. Třetí je označení teleskopu ramen.
<u1:p></u1:p>

Konec osmdesátých let byl ve znamení dodávek automobilových plošin o dostupné výšce 27, 30, <st1:metriccon­verter productid=„40 a“ w:st=„on“>40 a</st1:metric­converter> <st1:metriccon­verter productid=„50 metrů“ w:st=„on“>50 metrů</st1:me­tricconverter>. Jsou postaveny na upravených podvozcích Freightliner, Simon Duplex, Peterbilt a dalších šasí, používaných pro výškovou techniku v USA. Stejná technika šla i do sousední Kanady. Např. městský hasičský sbor Montrealu obdržel v letech 1988–1990 celkem 14 plošin Bronto SkyLift 27–3 na dvounápravovém podvozku Freightliner COE od nástavbáře B.C. Andersona. Jedná se o vozy s prodlouženou kabinou pro šest osob, které mají vlastní vodní nádrž s čerpadlem a potřebným vybavení pro požární zásah. Takto jsou ostatně vybaveny téměř všechny automobilové plošiny severoamerických hasičů. Jedná se tedy o kombinaci CAS/AP, známou v Evropě např. jako Multistar. K jedné plošině Bronto SkyLift 27–3 se váže bohužel i nemilá příhoda. V roce 2004, konkrétně 3. června, došlo při zkoušce vozu na jeho domovské montrealské požární stanici č.39 ke zlomení spodního nosného kusu ramene a následnému pádu vysunuté plošiny na zem. Naštěstí v roztříštěném koši nikdo nebyl a tak se vše obešlo bez zranění. Po této události došlo ke stažení ostatních vozidel tohoto typu ze služby k celkové revizi. Na samotném vyšetřování se podílel mimo finských specialistů i tým firmy Emergency-One (E-ONE), které již několik let finské Bronto patří. On je vůbec zajímavý vlastnický vztah několika firem. Na přelomu let 1995/1996 došlo k tomu, že výrobce plošin, finské Bronto SkyLift, se stalo součástí nadnárodního koncernu Federal Signal, který je u nás známý zejména světelným a zvukovým výstražným zařízením (rampy JetSonic, JetStrobe, Vector, Vista apod.). Tento koncern ovšem vlastní právě americký firma E-ONE… V době pořízení montrealských plošin však bylo ještě Bronto samostatnou firmou. Ale zpět ke zlomení plošiny. Vyšetřovalo se dlouho, dle všeho se jednalo o selhání hydrauliky. Byl to ojedinělý případ, ostatní plošiny Bronto SkyLift 27–3 jsou dnes stále na výjezdu či slouží jako záložní vozy.<o:p>
</o:p>

Devadesátá léta v USA znamenají příchod teleskopických plošin v podobě, jak je známe i my, myslím tím samotná ramena, nikoliv podvozky. První kusy postavila firma Pierce, ta dnes také patří pod E-ONE. Jednalo se o 40/50metrové modely na vlastních podvozcích. Vozy mají prodloužené kabiny pro max. 6 hasičů, vlastní vodní nádrže o objemu od 1000 do <st1:metriccon­verter productid=„1600 l“ w:st=„on“>1600 l</st1:metric­converter> vody s čerpadly o výkonu 3500 – 7800 l/min. V jejich výbavě najdeme běžné součásti, které mají naše prvovýjezdové cisterny, tedy vyprošťovací zařízení, zdravotnické pomůcky, požární příslušenství a hojně nejrůznějších žebříků, ukrytých nejčastěji uvnitř nástavby. Proč mají tohle vybavení? Odpověď je jednoduchá, plošiny nejsou speciálním vozem jako je tomu u nás, jezdí mnohdy jako první výjezd, či jsou na malých stanicích jediným zásahovým automobilem.<o:p>
</o:p>

Od poloviny devadesátých let má na výrobu automobilových plošin pro severoamerické hasiče téměř monopol firma E-ONE. V jejím výrobním programu figurovala nejprve trojice plošin s označením F118, F <st1:metriccon­verter productid=„135 a“ w:st=„on“>135 a</st1:metric­converter> F174 – tedy 36, <st1:metriccon­verter productid=„41 a“ w:st=„on“>41 a</st1:metric­converter> <st1:metriccon­verter productid=„53 m“ w:st=„on“>53 m</st1:metric­converter>. Jako podvozky jsou využity třínápravový Cyclone II a pro ,,53“ čtyřnápravový Hurricane. Toto je rozměrově poněkud větší automobil, jeho délka je téměř <st1:metriccon­verter productid=„14 metrů“ w:st=„on“>14 metrů</st1:me­tricconverter>, celková hmotnost přes 43 tun. Pohání ho silný třináctilitrový šestiválec Detroit Diesel o síle bezmála 500 koní a najdete ho u několika amerických, ale i kanadských sborů např. v Torontu, Montrealu.<o:p>
</o:p>

Dnešní výrobní program plošin zahrnuje moderní modely Bronto SkyLift F 100, <st1:metriccon­verter productid=„114 a“ w:st=„on“>114 a</st1:metric­converter> 134 RLP – 31, <st1:metriccon­verter productid=„35 a“ w:st=„on“>35 a</st1:metric­converter> <st1:metriccon­verter productid=„40 m“ w:st=„on“>40 m</st1:metric­converter> max. dostupné pracovní výšky. Jsou stavěny pouze na inovovaných šestikolových podvozcích Cyclone II s prodlouženou kabinou, překračující americké i evropské bezpečnostní standardy ECE R-29. Jejich součástí je hliníková požární nástavba, ve které je polypropylenová vodní nádrž o objemu <st1:metriccon­verter productid=„1135 litrů“ w:st=„on“>1135 litrů</st1:me­tricconverter> společně se standardně dodávaným čerpadlem Waterous S100 o výkonu 7570 l/min. Od devadesátých let se toho na vozech vizuálně mnoho nezměnilo, současné mají jen rolety namísto dveří u skříní s vybavením a to ještě ne všechny. Ve výbavě najdeme to samé, co najdete o dva odstavce výš, tedy vyprošťovací zařízení, zdravotnické pomůcky, požární příslušenství a hojně nejrůznějších žebříků, ukrytých nejčastěji uvnitř nástavby, kam je přístup zezadu.<o:p>
</o:p>

Samotná požární vysokozdvižná plošina a je jedno o jaké výšce, berme jen modelovou řadu RLP, je dnes tím nejmodernějším, co lze na trhu získat. Americká řada RLP je totožná s evropskou RLX. Jedná se o dvouramennou teleskopickou koncepci s pomocnou žebříkovou sadou. Hlavní rameno je tvořeno několika díly dle dostupné výšky, pomocné je zakončeno otočným pracovním košem (45° vlevo i vpravo). Po jeho pravé straně vede pomocný žebřík, který je zakončen u koše. Souběžně s ním je vedený i suchovod. Samotný pracovní koš je vybaven stejně jako jeho evropské varianty, samozřejmě něco je i na přání zákazníků. Jediný rozdíl je v tom, že americké koše nejsou klecové konstrukce, ale mají kompletně nerezové oplechování včetně podlahy a pomocné plošinky. Nosnost je <st1:metriccon­verter productid=„550 kg“ w:st=„on“>550 kg</st1:metric­converter>, při použití monitoru se sníží na <st1:metriccon­verter productid=„435 kg“ w:st=„on“>435 kg</st1:metric­converter>. Kromě monitoru je v rámci výbavy do koše zavedena přípojka elektriky a tlakového vzduchu, jehož zásoba je umístěna v několik tlakových lahvích umístěných u kořene plošiny. Manévrovací schopnosti plošiny se zalomením ramene a to včetně vyložení až <st1:metriccon­verter productid=„5 m“ w:st=„on“>5 m</st1:metric­converter> pod úroveň vozu, jsou všem známé. O inteligentním ovládání pomocí počítače toho již bylo také napsáno dost. Stabilizační vzpory jsou typu H a při ustavení plošiny je možné, ostatně již po několik modelových řad, vysunout mimo vozidlo pouze tu stranu, do které se vykládá, druhá zajede pod automobil. Jejich zajištění je pomocí automatického stabilizačního systému a samotné vysunutí trvá 40 vteřin. <o:p>
</o:p>

Americké plošiny Bronto jsou oproti ostatním, běžně na světě používaným naprosto odlišné. A to svojí celkovou koncepcí a robustností. Umístění otoče plošiny je mnohem výše na samotném šasi vozu, než je tomu u standardně používaných kontinentálních podvozků, což z vozidel tvoří nejen opticky mohutné stroje. Proto je možné v nástavbě mít mnohem více požárního vybavení včetně vodní nádrže, čerpadla a dvojice ovládacích pultů. Pod samotnou otočí i již zmíněné žebříky. Evropské plošiny mají hned nad rámem pochozí plošinu a sem tam nějakou roletovou skříň s vybavení, ameriky jsou oproti nim komplexní požární vozy. Před časem vám byla představena americká obdoba evropských žebříků koncernu Rosenbauer, značky Metz, jsou to také zcela jiné vozy, než je známe. V tomto případě je to kombinace CAS/AZ, článek si můžete přečíst zde, jeho druhou část pak tady.<o:p>
</o:p>

Tak jak se vám americká verze vysokozdvižných automobilových plošin v kombinace s cisternou líbí? Je to prostě něco jiného, než např. nové plošiny Bronto na Mercedesu u HZS Moravskoslezského kraje.
<o:p> </o:p>

Foto a info: Bronto SkyLift OY, E-ONE, M.Labelle, coderouge.com, M.Bidmann a web

-wap-<o:p></o:p>

Sdílet