Pátek 29. března 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MACK CF, hasičská legenda z USA

Představujeme vám požární automobil, který je i přes své stáří stále zařazen v USA u mnoha profesionálních a zejména dobrovolných hasičských sborů. Za svých více jak čtyřicet let provozu se stal legendou.

Představujeme vám požární automobil, který je i přes své stáří stále zařazen v USA u mnoha profesionálních a zejména dobrovolných hasičských sborů. Za svých více jak čtyřicet let provozu se stal legendou.

MACK CF/BAKER Aerialscope 75

Jedná se o automobil s označením CF, který vyráběl světoznámý producent nákladních vozidel, americký MACK. Dle posledních dostupných informací dnes patří firma švédskému Volvu, dříve jí částečně vlastnil Renault, který však po finančních obtížích svůj podíl v MACKu vrátil. Hasičský podvozek MACK CF sjel z výrobní linky poprvé v roce 1967 a udržel se na ní v několik obměnách až do roku 1990. Z vyrobených dílů bylo ještě během roku 1991 postaveno několik dalších vozů. Jeden z dealerů vozidel MACK zakoupil, když se blížil konec výroby, což firma oznámila v roce 1989, kdy pomalu přestávala brát objednávky na CF, několik holých podvozků CF688F, na které byla postavena hasičská nástavba v letech 1991 a 1992. Dá se říct, že i když podvozkům táhlo na druhý rok, byla to přesevše nová auta.

Již od svého vzniku bylo jasné, že si tento automobil povede na poli hasičské techniky více než dobře. Jeho konstrukce, částečně vycházející z předchozího modelu MACK C, byla ve své době nadčasová. Podvozek tvořil klasický rám, na kterém byl těsně před přední nápravou namontován nejprve benzínový agregát MACK 707C, jenž byl po několika málo letech nahrazen proslulým naftovým motorem MACK Maxidyne v několika variantách včetně turbodieselu. Agregát to byl spolehlivý a jak šel čas, měnil se i jeho výkon, pohybující se v rozmezí 250 až 350 koňských sil. Nejrozšířenějším modelem byl třistakoňový (ve skutečnosti však měl koní jen 285) šestiválec Maxidyne. Firma dodala i agregát V8 o síle 400 koní. Byl to nejsilnější motor, co kdy byl na podvozku CF a nutno dodat, že také nejvíce poruchový, nespolehlivý. Bylo jich proto vyrobeno jen něco kolem stovky. O převody se nejprve starala manuální pětistupňová převodovka, k ní později přibyl i čtyřstupňový automat. Pření náprava byla osazena dvojicí kol, resp. disků, obdobných těm, jaké používá naše Škoda 706 RTHP, tedy třídílné dělené Trilex, zadní náprava měla buďto také dělené a později klasické plecháče – tupláky (dvojmontíž).

Nad motorem byla namontována částečně otevřená kabina, určená pro osádku 4–5ti osob. Záviselo to na verzi, starší byla vybavena přední trojmístnou lavicí, novější pak dvojicí sedadel pro strojníka a velitele. Zadní část byla částečně otevřená, toto řešení si model CF přinesl od svého hasičského předchůdce, typu C. Jednalo se de facto jen o zastřešený skelet druhé kabiny, neb automobil měl boudu tzv. krátkou, jenž byla od zadní části oddělena pevnou stěnou a část pro dvojici osob byla na kabinu ,,nalepena" . V otevřené části měla tedy své místo dvojice hasičů, sedících naproti sobě proti směru jízdy. Oč bylo snadnější nastupování a pohodová cesta v letních měsících, o to byla horší jízda za deště a za zimy. Aby byla dvojice nějak spojená s velitelem, začalo se po čase namísto okénka používat interkomu. Existuje i několik zcela otevřených verzí MACKu CF bez střechy, dá se říct hasičské kabriolety, ovšem bez možnosti natažení plachty (myšleno plátěné střechy) a to především na slunné Floridě. U modelů s částečně otevřenou kabinou a to zejména u nástaveb s plošinou, vznikla úprava v podobě montáže zešikmených dveří přes stupačku, nahrazující tak kryt otevřené části kabiny. Později vznikla i verze se zcela zakrytou kabinou pro šest osob. Tuto úpravu bylo možné objednat přímo u výrobce podvozku, nebo až u dodavatele požární nástavby, který provedl prodloužení a zastřešení kabiny. Proto mnoho vozidel působí na pohled v detailech poněkud odlišným dojmem.

Jak rostla obliba tohoto vozu u hasičských sborů, tak pochopitelně nezůstalo jen u podvozku s cisternovou nástavbou. Postupem času vzniklo obrovské množství nejrůznějších požárních nástaveb a samozřejmě podvozkových řad, doplněných o třínápravové šasi. Z nástaveb jmenujme automobilové žebříky, vysokozdvižné plošiny, velkokapacitní cisterny, těžké technické vozy, pěnové automobily a i jako pověstné návěsové žebříky ,,tiller ladder". Jejich výrobu zajišťoval téměř každý tehdejší přední výrobce hasičské techniky jako např. SAULSBURY, SUTHPEN, PIRSCH, MAXIM, SEAGRAVE, WARD, SNORKEL, PIERCE, GRUMMAN, AmericanLaFrance, LTI, BAKER a mnoho dalších.

Posledně jmenovaná firma, tedy BAKER, na čtyř i šestikolových podvozcích MACK CF stavěla automobilové plošiny s pomocným žebříkem na horní části teleskopického ramene s označením Aeiralscope 75 (setkáte se však i s označením Tower Ladder a to zejména u jejich moderní podoby či zrepasovaných vozidel FDNY), tedy dostupná výška 75 stop, čili téměř 23 metrů, zakončené prostorným pracovním košem. Na svojí dobu se jednalo o moderní provedení. Ona výšková technika měla v sedmdesátých letech v USA oproti evropské poněkud navrch a to pominu plošiny. Vždyť kdo by si tehdy v Evropě přestavil automobilový žebřík s pevným a prostorným pracovním košem, vybaveným el. energii, lafetou a světlometem, že. V USA to byl standard a to včetně ovládání jakýmsi předchůdcem joysticku.

Ale zpět k BAKERu. Jednalo se o čtyřdílný teleskop, jen byl zakončen košem pro trojici osob. Co tento automobil dělá zajímavým, je umístění stabilizačních vzpor. Běžně jsou pouze v nástavbové části, BAKER je má i vpředu v oblasti nárazníku. Na voze jich je tedy celkem šest, což je vskutku neobvyklé. Vozidlo si také k zásahu vezlo bohatou výbavu. Dýchací přístroje jsou samozřejmostí, dále vyprošťovací zařízení nejčastěji domácí americké značky Hurst a záchranářské vybavení. Vše uschováno ve skříních, krytých dveřmi. Míra vybavenosti se lišila použitým podvozkem. Automobilů Mack CF/Baker Aeiralscope 75 bylo vyrobeno dle dostupných informací zhruba jeden tisíc, což je úctyhodné množství. Díky jejich spolehlivosti bylo v devadesátých letech přistoupeno ke skoro až hromadné modernizaci těchto zásahových vozidel. Toto trvá dodnes a repase prováděla ve velké míře firma Saulsbury. Mack CF/Baker Aeiralscope 75, čili klasická varianta na dvouosém podvozku má následující rozměry: délka 12 070 mm, šířka 2434 mm, výška 3080 mm. Specialitou v rámci Bakerů jsou vozidla ve službách FDNY, ač na první pohled to nevypadá, jsou každé mírně odlišné. Některý Baker má kabinu zcela uzavřenou a hasiči mají své místo venku na nástavbě, další jí má tak napůl a u některých vzadu hasiči nesedí vůbec. Teleskopické sady se však nijak výrazně neliší. Snad jen na pár vyjímek v provedení pracovního koše.

Nejrozšířenější variantou je však klasická, řečeno po našem, CASka, tedy cisternová automobilová stříkačka, v USA označovaná jako pumper či engine. Cisternové nástavby jsou dílem mnoha výrobců, přesto mají společné rysi v podobě velmi podobných takticko-technických dat. Firma Grumman a její CF má vodní nádrž o objemu 500 galonů (1893 l), čerpadlo Waterous o výkonu 1500 GPM (5679 l/min) a zásobu 20 galonů (75 l) pěnidla, dále 2200 stop (670 m) spojených útočných hadic, 1200 stop (365 m) složených útočných hadic, 1200 stop spojených hadic (365 m) dopravního vedení a 2× 32 stop (9,7 m) sacích hadic, zhruba to samé nabídne nástavba firmy Saulsbury z roku 1980, Ward je stejný a to pochází z roku 1969 a v tomto duchu bych pokračoval ještě mnoho vět. Kam se tolik hadic vešlo? De facto celá střední část vnitřku nástavby je prázdná, nádrž na vodu je vespod a tak se do tohoto prostoru vše pohodlně vešlo, hadice jsou sbalené do tzv. harmoniky a z vozu se jen vytahují v zadní části.

V dlouhé řadě hasičských vozidel na podvozku MACK CF najdeme i několik unikátů či automobilů s podivnou minulostí. Např. Ladder 153 FDNY Aeiralscope 75 na šestikolovém MACKu zdatně pomáhal při zásahu po teroristických útocích na ,,dvojčata", byl při tom značně poškozen, poté opraven a zařazen do zálohy při obměně vozového parku FDNY, dnes ho najdete na jednom vrakovišti ve zbídačeném stavu. Další MACK, tentokrát těžký záchranný automobil, dnes zařazený u hasičského sboru Meadwood, je postavený firmou Saulsbury. Na to by nebylo nic zvláštního, jenže samotný podvozek původem pochází z automobilového žebříku Aerialscope 75 FDNY! Když jsme u žebříků, nelze nezmínit asi nejslavnější hasičský MACK CF na světě a to díky filmu Backdraft, jak s oblibou říkáme ,,hasičský večerníček". Žebřík ,,nejostřejšího oddílu ve městě" s číslem 46 ztvárnil právě automobil MACK CF s nástavbou Pirsch Ladder 100. Vozidlo bývalo skutečně ve službách chicagských hasičů, ovšem pod označením 5, resp. 15 a to od roku 1972. Hasiči v New Yorku měli ještě jeden unikát (měli či mají jich pochopitelně víc, ale ne vše se podaří vypátrat…), jedná se o bývalý Aeiralscope 75, který byl přestavěn na vyprošťovací vozidlo. Sada na něm zůstala, jen se odmontoval koš, který byl po nehodě nepoužitelný a místo něj se nainstalovalo cosi, připomínající dnes nejen po hasičsku nazývané ,,brejle". Dnes je z něj již vrak. Za zmínku stojí i jistě spousta nejrůznějších barevných provedení vozidel hasičských MACK CF, v San Jose mají tamní hasiči na podporu svého domácího hokejového týmu NHL, tedy Sharks, cisternu v klubových barvách, v Indianopolis pak v barvách svého týmů, bojujícího o fotbalový SUPER BOWL.

Hasičské automobily na podvozcích MACK CF můžete dodnes spatřit u hasičských sborů i mimo USA a to např. v sousední Kanadě či v Austrálii a na Novém Zélandu. Nástavby jsou buďto americké nebo domácí provenience – cisterny, žebříky, plošiny…

O jejich opravdu velké oblíbenosti, která spočívala zejména v jednoduchosti a spolehlivosti, svědčí celkový počet vyrobených kusů. Dle oficiálních údajů bylo vyrobeno s téměř nezměněným designem za zhruba 23 let celkem 3855 vozidel MACK CF v deseti různých modifikacích podvozku! Do toho nejsou započítány nové vozy, postavené z dílů. Jinak poslední vozy na šasi MACK CF obdržel hasičský sbor města New York v roce 1991. Jak je psáno v úvodu, bylo jich dodáno poté ještě několik, ale díky tomu, že tento obchod automobilů postavených z dílů nešel přes firmu MACK, není to zahrnuto do statistik.

Podvozkové řady MACK CF:

CF608F
CF611F – těch se vyrobilo nejvíc – 1274 ks
CF612F
CF685F
CF686F
CF688F
CF690F
CF719F
CF795F
CF797F

Tak co říkáte na tuto americkou legendu? Trochu mi připomíná naše neméně slavné (alespoň v ČR…) vozy Škoda 706 RTHP. Je pravda, že na nich nebylo postaveno zdaleka tolik požárních nástaveb, ale dle mého subjektivního názoru a pocitu jsou si něčím prostě podobné. Ve své skromné sbírce vlastním jeden model automobilu MACK CF, jedná se o jeden z certifikovaných unikátů od firmy CORGI.

Foto a info: MACK, 911M, FDNY, CFD, Saulsbury, Pierce, D.Miller, J.Orbson, D.Quinn, stránky amerických sborů a web

-wap-

Sdílet