Pátek 19. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Plzeňští hasiči mají nový automobilový žebřík, Magirus M42L-AS se zalamovacím ramenem nahradil dvacetiletého předchůdce

Při slavnostním otevření zrekonstruovaných prostor hasičské stanice Plzeň-Střed byl také oficiálně předán nově pořízený automobilový žebřík AZ 40 od výrobce Iveco Magirus, na jehož financování se podílel Plzeňský kraj, Magistrát města Plzeň a Ministerstvo vnitra – Generální ředitelství HZS ČR. Kupní cena výškové techniky dosáhla téměř na 20 milionů korun.

Moderní automobilový žebřík M42L-AS se sklopným posledním dílem žebříkové sady a záchrannou výškou 40,7 metrů ve službě nahradí 20 let starý automobilový žebřík AZ 52 na třínápravovém podvozku Iveco.

Podvozek

Pro automobilový žebřík byl použit podvozek Iveco Eurocargo ML180E32 4×2 s automatickou převodovkou. Šestiválcový motor o objemu 6,7 litru dosahuje výkonu 235 kW a splňuje emisní normu Euro 6.

Kabina je třímístná, vybavená spojovacími prostředky. V zorném poli řidiče je barevný displej couvací kamery.

Nástavba

Nástavba je zkonstruována z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu. Po obou bocích je čtveřice schrán pro příslušenství, krytá hliníkovými vodotěsnými a prachotěsnými roletkami s podélným madlem. Konstrukce umožňuje otáčení žebříkové sady o 360° při jakémkoli kladném úhlu vztyčení.

Žebřík je vybaven podpěrami Magirus Vario s možností zasunutí pod parkující vozidlo či jinou pevnou překážku. Stabilizační podpěry umožňují vyrovnání terénní nerovnosti až do výšky 750 mm při maximálním vyložení, které činí 5 200 mm. Podpěry lze zastavit v jakékoliv pozici, počítač podle toho automaticky upraví pracovní diagram.

Žebříková sada je čtyřdílná. Jednotlivé části žebříku sestávají ze svařovaných ocelových profilů s vysokou tuhostí v ohybu a odolností proti zkroucení s nízkou náporovou plochou větru. Kloubové rameno je dlouhé 4 700 mm.

Na špičce nejvyšší části žebříku jsou umístěné různé upevňovací prvky pro záchranný koš, provoz jeřábu, monitor, světlomet, záchytná lana apod.

Všechny pohyby žebříku a bezpečnostní prvky řídí a kontroluje několik počítačů. Tyto počítače si data vyměňují přes CAN-Bus. Snímače měří skutečné zatížení žebříku, při překročení mezních hodnot zazní výstražný signál, pohyby žebříku se automaticky přeruší a uvolní se pouze pohyby, které zmenší zátěžový moment. Různé pohyby žebříku lze provádět současně, nezávisle na sobě.

Sada umožňuje horizontální náklon v rozmezí –17° až +75°, nezávisle na poloze kloubového ramene.

Záchranný koš o nosnosti 300 kg je v přepravní poloze umístěn na žebříkové sadě ve sklopené poloze. Na koš lze umístit monitor o výkonu 2500 l/min a samozřejmostí je skrápěcí vodní ochrana.

Záchranný koš je vybaven zásuvkami 400 V a 230 V, kotevními body pro použití lezecké techniky, multifunkčním sloupkem pro umístění držáku záchranných nosítek a lze na něj umístit dva pracovní světlomety o výkonu 1 000 W. Další dva dálkově ovládané LED světlomety jsou na žebříkové sadě instalovány napevno.

Jako zdroj elektrického proudu pro nouzový provoz a osvětlení je na točnici žebříku umístěna elektrocentrála o výkonu 6,5 kW.

Automobil je vybaven dvěma displeji, jeden je umístěn na hlavním ovládacím pracovišti a druhý v záchranném koši. Hasiči na obou pozicích tak získávají veškeré potřebné informace jako je aktuální zatížení koše, vidí graficky znázorněné aktuální polohy výložníků a mimo jiné i výstražná hlášení v českém jazyce.

Díky zalamovacímu rameni lze dosáhnout do hloubky 7,6 metru pod úroveň terénu, na kterém je automobil ustaven. Kloubové rameno je vztyčováno nebo sklápěno pomocí dvou hydraulických válců. Hranice vypnutí sklápění je 75° vůči žebříku, maximální úhel vztyčení je 0°.

Při provozu s košem je maximální úhel sklopení vůči horizontální rovině omezen na –45°. Předpokladem pro sklopení kloubového ramene je vysunutí žebříku na minimální délku 13,9 m.

Rozměry

Vozidlo je ve složeném stavu dlouhé 10 980 mm, široké 2 500 mm a vysoké 3 450 mm.

Sdílet