Sobota 27. dubna 2024, od 07:00 bude sloužit směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

MB Atego AP 25-M1 Bumar

Představujeme vám automobilní plošinu PMT 25-D 0.5 od firmy Bumar z polského Koszalinu na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Atego 1326 F 4×2.

Představujeme vám automobilní plošinu PMT 25-D 0.5 od firmy Bumar z polského Koszalinu. Plošina je postavena na dvounápravovém podvozku Mercedes-Benz Atego 1326 F (podvozek určený pro požární nástavby – vozidla s vysoko položeným těžištěm) se znakem náprav 4×2 a slouží v Odborném učilišti PO ve Frýdku-Místku. Tuto plošinu považuje GŘ HZS za možnou náhradu starých AZ 30 na podvozku IFA a AP 27 na podvozku T 815.

Jak vyplývá z označení podvozku, jedná se o „třináctitunu“ osazenou šestiválcovým motorem o výkonu 260 koní (188 kW/2200 ot. min¹). Přenos hnací síly od motoru na zadní nápravu zajišťuje šestistupňová manuální převodovka. Motor je vybaven systémem SCR, který díky vstřikování AdBlue do výfukového potrubí snižuje úroveň emisí, vozidlem produkovaných. Rám MB Atego má speciální dvoudílnou konstrukci s nosníky s profilem ve tvaru písmene Z. Vozidlo je odpruženo parabolickými pružinami s bezúdržbovými ložisky z molekulární pryže. Mercedes je vybaven couvací kamerou s displejem umístěným na palubní desce v zorném poli řidiče.

Podpěrný rám ve tvaru „H“ je vyroben z plechu a ohýbaných ocelových profilů. Rozložené podpěry tvoří obdélník o rozměrech 3,4 × 3,85 m. Otočný sloup je vyroben z ocelových plechů tvořících základní těleso otočné části plošiny. Ta je k podpěrnému rámu připevněna věncovým ložiskem.

Výsuvná konstrukce je pak vyrobena jako teleskopické rameno složené ze tří segmentů. Výsun je zabezpečován dvojčinným hydraulickým válcem (druhý segment) a Gallova řetězu (třetí segment). Segmenty jsou vyrobeny z ocelových ohýbaných profilů. Jako manévrovací článek pak slouží krátké rameno s košem. Otáčecí mechanismus tvoří hydromotor v bloku s brzdou.

Koš slouží jako pracoviště pro tři osoby. Jeho maximální zatížení je 270 kg, plocha 1 m2 a výška zábradlí pak 1,1 m. Ve vodorovné poloze pak koš udržuje hydraulicko-řetězová stabilizační soustava s nivelizačním čidlem na pravé straně koše. Nivelizační zařízení pracuje s povolenou odchylkou 5°.

Pohon hydraulické soustavy zajišťuje dvoustupňové zubové čerpadlo poháněné od motoru vozidla a dvoustupňové havarijní čerpadlo poháněné motorem Honda. Hydraulické obvody jsou jištěny přepouštěcím ventilem a tlakovými relé.

Pomocný žebřík se skládá z teleskopické části a je tvořen třídílným prostorovým nosníkem a manévrovacím žebříkem se sklopným zábradlím. Příčky mají protiskluzovou úpravu.

Suchovod je vyroben z nerez oceli. Přívod vody je vyveden za zadní kola na obě strany a je ukončen půlspojkou 75 mm. Je určen k hašení z koše pomocí vestavěného monitoru a připraven pro napojení další hadice (půlspojky 75 mm). Celý suchovod je jištěn pojistným ventilem nastaveným na 1,2 MPa.

Řízení plošiny je proporcionální, po dobu práce je na monitoru stále zobrazen pracovní diagram, ve kterém je vyznačena poloha koše a poloha kloubu manévrovacího článku. Ovládací prvky v koši jsou shodné s ovládáním na točně plošiny.

Ve výbavě vozidla nechybí osvětlovací prostředky, dýchací technika, páteřní deska s hliníkovým rámem, upevnitelným na koš, nástupní žebřík, vázací a jistící prostředky, VRVN, proudnice, hadice a další drobné technické prostředky.

TTD AP:

Teplotní rozsah–15° ÷ 35°C
Délka v transportní poloze7 300 mm
Šířka2 550 mm
Výška v transportní poloze3 550 mm
Celková hmotnost14 000 kg
Maximální nosnost koše270 kg
Max. povolená rychlost větru12,5 m/s bez podávání hasiva (3 osoby – 270 kg
Max. povolená rychlost větru10,0 m/s při podávání hasiva (1 osoba – 165 kg)
Záchranná výška23 m
Dostupná výška25 m
Dosah při maximálním zatížení11 m
Dosah při zatížení 135 kg12,5 m
Max. sklon podloží
Max. sklon AP při práci


-kow-

Sdílet