Úterý 16. dubna 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Tatra Terrno zaparkovala v obci Batelov, nástavbu zhotovili u Kobitu ve Slatiňanech

25. listopadu 2016 měli v Batelově svátek nejen hasiči, ale také všichni obyvatelé městyse. Tamní sbor dobrovolných hasičů převzal od starosty městyse Jiřího Doležala novou cisternovou automobilovou stříkačku. Nová Tatra vystřídá ve službě také Tatru, jen o téměř třicet let starší a mnohokrát opravovanou. Křtu i celé nevšední události se zúčastnil také hejtman Kraje Vysočina Jiří Běhounek.

Pro Batelov, jeho dobrovolné hasiče a především obyvatele, je předání nového zásahového vozu významnou událostí. Je mi velkou ctí, že jsem u toho mohl být. Rád bych poděkoval všem, kteří se na pořízení nové Tatry podíleli a pomohli tak přispět ke zvýšení bezpečnosti v našem regionu,

uvedl hejtman kraje Jiří Běhounek.

Jednotka spadá do kategorie JPO III a má celkem 16 členů, kteří zasahují i mimo katastr Batelova. Ročně vyjedou přibližně třicetkrát.

Kupní cena cisternové automobilové stříkačky činí 5 961 670 korun včetně DPH. Na financování se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod.

Podvozek

Pro cisternu byl použit nosič hasičských nástaveb z produkce kopřivnické automobilky Tatra typu R55. O pohon se stará vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o výkonu 325 kW spřáhnutý s manuálně řazenou převodovkou.

Šestimístná kabina je vybavena nezávislým naftovým topením, u dveří řidiče je zásuvka pro dobíjení a přípojné místo pro doplňování tlakového vzduchu.

V opěradlech pěti sedadel (tedy všech s výjimkou strojníka) jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů Meva Pluto 3000 Comfort. Trojice náhradních tlakových lahví je uložena mezi zadními opěradly. Pod druhou řadou sedadel je úložný prostor přístupný shora.

V horní části kabiny uprostřed je uchycena kamera pro záznam jízdy. U velitele pak najdeme 10" tablet.

Pro zajištění spojení s operačním střediskem či u zásahu je vůz vybaven analogovou radiostanicí Motorola GM 300 a digitálním terminálem Matra MC 9600. Nechybí šestice dobíjecích úchytů ručních radiostanic Motorola GP 380 a stejný počet dobíjecích úchytů pro svítilny Streamlight Survivor LED ATEX.

V přední části vozu je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN. Pod ním je uchycena asanační lišta se třemi hubicemi.

Vůz je na podvozkové části upraven speciálními textilními návleky, které chrání rozvody tlakového vzduchu, elektrické vodiče a rozvody paliva proti sálavému teplu. Dlouhodobě odolají teplotám do 200° C, po dobu 15 minut pak teplotám do 1 000°C.

Tatra dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 800 milimetrů.

Nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilů ze slitiny lehkých kovů technologií prizmatických šroubovaných spojů a lepení.

Nádrž na hasivo tvoří jeden celek z nerezavějící oceli, Tatra v ní veze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla. Stav hasiva signalizují stavoznaky integrované do bočních sloupků nástavby.

Čerpací zařízení THZ 3000 dosahuje jmenovitého výkonu 2000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.

Osvětlení okolí nástavby je zajištěno LED světly po celé délce boků a v zadní části.

Osvětlovací stožár je pneumaticky výsuvný, čtveřici LED světlometů, napájených z palubní soustavy Tatry, dostane do výšky až 5 metrů nad úrovní terénu. Jeho celkový světelný tok činí 20 000 lumenů. Nechybí funkce automatického složení do přepravní polohy při odjištění parkovací brzdy.

Zdrojem elektrické energie u zásahu je elektrocentrála Heron EGM 68 AVR-3, umístěná na výsuvném platu v levé přední schráně. Výfukové potrubí je vyvedeno stěnou úložného prostoru mimo nástavbu.

Sdílet