Úterý 21. listopadu 2017, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Partner: Nordex 970x150 Dafo OK

TATRA Wildland Ultra XT

Ve Spojených státech, ve státě Nevada, testují požární automobil pro hašení požárů v těžko přístupném terénu, postavený na podvozku, odvozeném z české Tatry 815.

Unikátní požární automobil s obchodním názvem Wildland Ultra XT postavila americká firma S&S Fire Apparatus Company, která se zabývá výrobou mobilní požární techniky, především velkoobjemových cisternových automobilových stříkaček. Podvozek dodala firma ATC (American Truck Company), což je společný podnik americké firmy STV USA, české Tatry Kopřivnice a nadnárodní firmy TEREX Corporation, která Tatru z velké části vlastní. Firma ATC montuje a prodává těžké terénní automobily, založené na konstrukčním řešení Tatry, s využitím amerických komponentů.

Požární automobil Wildland Ultra XT je určen pro hašení požárů v polních a lesních podmínách. Byl postaven podle požadavků úřadu BLM (United States Bureau of Land Management) pro nasazení v těžkých terénních podmínkách ve státě Nevada. Testování proběhlo v oblasti Elko County na požární stanici úřadu BLM ve Wellsu.


„V této zemi neexistuje žádný jiný požární automobil, jako je tento“, řekl Joe Freeland, člen vedení požární ochrany Úřadu pro zemskou správu (BLM) v Elko v Nevadě, když popisoval prototyp nové generace požárního vozidla pro nasazení ve volné přírodě. „Je unikátní.“

Experimentální požární automobil Wildland Ultra XT, založený na technickém řešení, které bylo vyvinuto pro armádu České republiky, je Úřadem pro zemskou správu toto léto nasazen v provozních zkouškách na požární stanici ve Wells v Nevadě, která podléhá centrále v Elko. Projekt vzniknul na základě nápadu Mika Lipky, náčelníka požárního sboru BLM státu Nevada, a byl připravován po dobu více než pěti let. Požární automobil je společný projekt společnosti Tatra z České republiky, která původně konstrukci vyvinula a je jejím vlastníkem, společnosti American Truck Company se sídlem ve Fort Wayne ve státě Indiana, firmy S&S se sídlem ve Fairmountu ve státě Indiana – společnosti na výrobu požárního zařízení, a konečně Úřadu pro zemskou správu (BLM). Po zavedení do výroby bude toto požární vozidlo stát kolem 300 tisíc USD. „I když toto nové experimentální požární vozidlo stojí asi o 1/3 více než požární vozidla používaná v současné době, jeho výjimečné schopnosti zajistí, že se vyšší náklady vyplatí“, dodal Freeland.

Heston Johns, vedoucí sekce požární techniky na požární stanici BLM ve Wells, který je současně inspektorem a zkušebním komisařem požárních automobilů, poznamenal: „Tento požární automobil má lepší parametry, než kterýkoliv jiný, které v současné době používáme. Má kapacitu 2400 galonů (cca 9000 litrů) vody a dokáže překonávat příkrý terén. Jeho vzhled klame, ale v mimosilničních podmínkách je daleko nejlepší v porovnání se vším, s čím jsem kdy jezdil.“

„Požární automobil projede bezpečně po svahu s dvojnásobně větším bočním náklonem než dokážou naše stávající automobily a vyjede svah se stoupáním 100 % (úhel 45º) – jako jediné kolové vozidlo na světě, které to dokáže,“ řekl Johns. „Při provozních zkouškách v našem požárním středisku National Interagency Fire Center v Boise ve státě Idaho minulý týden jsme vyjeli svah se sklonem větším než 100 %.“

„Vozidlo bylo původně zkonstruováno a vyvinuto pro převoz těžkých nákladů v kopcovitém terénu a pro zajištění rychlé reakce na náhlý útok v nerovné krajině. Na cestě k požáru ve volné přírodě může jet v terénu rychlostí až 40 mil za hodinu (64 km/h), zatímco běžné požární automobily nedokážou jet rychleji než 5 až 10 mil za hodinu (8 až 16 km/h)“, řekl Freeland.

„Stanice ve Wells byla vybrána pro zkušební provoz z důvodu charakteru terénu ve východní polovině správní oblasti Elko. Až letošní vlna požárů pomine, vozidlo bude přemístěno do Salt Lake City ve státě Utah, kde provedeme analýzu, nakolik dobře úkoly zvládlo. Nástavba je na všech možných místech vybavena snímači. Informace ze snímačů budou nahrány do počítače, aby napomohly při analýze. Navíc vedeme denní záznamy výkonů.“



Technické údaje:

Podvozek: American Truck Company, 6 × 6.
Polonápravy: nezávisle výkyvné, koncepce Tatra.
Motor: Cummins ISM diesel o výkonu 400 k (543 kW).
Převodovka: Twin Disc, šestistupňová, automatická,
s řazením pod zatížením (power shift).
Max. rychlost: 68 mph (109 km/h).
Nájezdový úhel (přední / zadní): 36º / 37º.
Světlost: 419 mm.
Stoupavost: 100 %.
Jízdní dosah: 375 mil (600 km).
Nádrž paliva: 110 galonů (416 litrů).
Pneumatiky: 16R20 Goodyear AT-3A.
Centrální systém doplňování pneumatik.

Kabina: Tatra 815 Terrno 1.
Hydraulicky sklápěná, klimatizovaná,
čtyřdveřová, pro osádku 1 + 5.

Nástavba: S&S Fire Apparatus Co.

Hasicí zařízení: Darley Odin Derringer System.
Hasicí zařízení sestává z nezávislého pohonu
spalovacím motorem, čerpadla, a systému hašení
provzdušněnou pěnou CAFS (Compressed Air
Foam System).
Umožňuje hašení vodou, pěnou a provzdušněnou
pěnou (voda + pěnidlo + stlačený vzduch).

Motor čerpadla: Kubota, turbo-diesel,
napojený na hlavní palivovou nádrž automobilu.
Výkon: 42 k (57 kW).

Čerpadlo: Darley.
Výkon: 125 gpm při 150 psi (473 l/min při 10 bar).
Max. tlak: 225 psi (15 bar).

Přiměšovací zařízení: FoamPro 1601.
Rozsah přiměšování: 0,1 až 1,0 %.

Kompresor systému CAFS: 55 cfm (5,1 m3/min).

Tlakové výstupy čerpadla:
2 x průtokový naviják Hannay s el. navíjením.
3 x hrdlo s půlspojkou (pravobok, levobok, vzadu).
1 x lafetová proudnice Akron FireFox na předním nárazníku,
ovládaná joystickem z kabiny.

Každý výstup může dodávat vodu, pěnu nebo provzdušněnou pěnu.

Nádrže:
Nádrž na vodu: 2400 galonů (9084 litrů).
Nádrž na pěnidlo: 50 galonů (190 litrů).

Nádrž na vodu je vyrobena z polypropylenu a je
po obou bocích opatřena plechy pro zvýšení
ochrany proti poškození při průjezdu lesem.
Nádrž na vodu je v zadní části opatřena výpustním
ventilem o světlosti 10“ (254 mm) pro vyprazdňování
na volný výtok.
Nádrž na pěnidlo je integrována do nádrže na vodu
a má elektrický systém doplňování.

Prostory na výzbroj:
1 x na levoboku.
1 x průchozí (levobok – pravobok).
1 x vzadu.
4 x na střeše.

Výstražná zařízení a osvětlení:
Výstražná rampa Whelen Centurion, 72“ (1830 mm).
Celkem 14 červených halogenových světel Whelen
po obvodu automobilu.
Siréna Code3 se 100 W reproduktorem v nárazníku.
Osvětlení okolí automobilu: Celkem 6 světel Weldon
o výkonu 50 W – pravobok, levobok, vzadu.

Alternativní provedení automobilu:
Čerpadlo bez systému CAFS.
Krátká dvoudveřová kabina pro osádku 1+1.
Hydraulicky sklápěné rezervní kolo (při dlouhé
kabině je eliminován průchozí prostor na výzbroj).


Ing. Michal Brunner


Informace a fotografie převzaty ze stránek
S&S: www.ssfire.com
Tatra: www.tatra.cz

Sdílet
Banner Partner & VIP: Pavliš a Hartmann 970x150 OK