Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dvě T815 Terrno 6×6 u HZSP Doly Bílina

HZSP Doly Bílina dostal během čtvrtého čtvrtletí letošního roku do výbavy dva téměř identické moderní hasičské vozy Tatra 815 CAS 40 v základním provedení. Nahradí postarší Tatru 815 CAS 32, kterou od HZSP zakoupila obec Zábružany pro svoji jednotku SDH.

HZSP Doly Bílina dostal během čtvrtého čtvrtletí letošního roku do výbavy dva téměř identické moderní hasičské vozy Tatra 815 CAS 40 v základním provedení. Nahradí postarší Tatru 815 CAS 32, kterou od HZSP zakoupila obec Zábružany pro svoji jednotku SDH.

U Hasičského záchranného sboru podniku Doly Bílina (HZSP DB) slouží ve čtyřech dvanáctihodinových směnách vždy 11 hasičů a jeden spojař. Jednotka je taktéž začleněna do IZS Ústeckého kraje, takže provádí zásahy i mimo samotný provoz dolů. Vzhledem k tomu, že jsou Doly Bílina svou specifikací, rozlohou i terénem dosti složitý výrobní podnik, disponuje jednotka mimo jiné i dvěma sanitními vozy. „Důlní“ hasiči vyjíždějí ke všem obvyklým druhům událostí – ať už jde o požáry, technické pomoci, požární asistence, dopravní nehody nebo poskytování předlékařské pomoci. Počet jejich zásahů letos překročil číslo 300.

Jejich dvě nové Tatrovky jsou téměř identické – liší se pouze normou emisních limitů, jenž splňují jejich motory a dvouokruhovým servořízením na novějším kousku. Jedna z nich – s motorem splňujícím normu Euro IV dorazila k jednotce v srpnu, druhou – Euro V – hasiči z HZSP DB obdrželi na začátku prosince. Právě tato Tatra má výše zmíněné dvouokruhové servořízení – na převodovce je uchyceno druhé čerpadlo, které se spouští při dosažení rychlosti vyšší než 5 km/h. Jeho činnost je signalizována na přístrojové desce – pokud je vozidlo v klidu, kontrolka svítí, po rozjezdu a dosažení zmíněné rychlosti kontrolka zhasne. Tento systém nejen snižuje ovládací síly na volantu, ale zajistí ovladatelnost vozidla i při poruše a zhasnutí motoru, od nějž je poháněno primární čerpadlo. Vozidla jsou navenek velmi podobná vozidlu dodanému v roce 2006 JSDH města Pečky. Jedná se teprve o třetí (a snad ne poslední) vozidlo tohoto typu od THT Polička – troufám si říct, že se jedná o ideální vozidlo pro jednotky s jen jednou cisternou. Velká kabina pro družstvo, slušná zásoba hasiva i dostatek místa na vybavení – to jsou často základní požadavky menších jednotek, které si nemohou dovolit provozovat dvě CASky.

Obě vozidla jsou postavena na třínápravovém podvozku modelové řady Terrno1 T 815–230R35 28 325 6×6.2 s velkou kabinou a jsou poháněna osvědčeným vzduchem chlazeným „tatrováckým“ osmiválcem o výkonu 325 kW s mechanickým vstřikováním paliva a technologií SCR (Selective Catalytic Reduction) s maximálním krouticím momentem 2100 Nm. Přední náprava je řízená s výkyvnými polonápravami a zapínatelným pohonem. Odpružená je zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči. Zadní nápravy jsou rovněž hnané, s dvojmontáží, s výkyvnými polonápravami s uzávěrkami osových diferenciálů a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu. Odpružená je „lehkým“ pérováním vzduchovými vlnovcovými pružinami v kombinaci s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. První zadní náprava je navíc se stabilizátorem.

Nástavby jsou ocelové polepené oboustranně pozinkovaným plechem, vnitřní výbava je pak provedena z hliníkového profilovaného plechu, boční otvory skříní jsou zakryty hliníkovými roletami a na zadních skříních jsou namontovány nahoru výklopné dveře. Nad nimi je pak instalována oranžová sváděcí alej. Objem nádrží na vodu/pěnidlo je 6000/400 litrů a jsou svařeny z nerezového plechu.

Vozidla jsou vybavena čerpadly Godiva WTA 4010 C se jmenovitým průtokem 4000 litrů za minutu a osazena přední nárazníkovou lafetovou proudnicí Sidewinder o průtoku 1000 litrů za minutu a střešní lafetovou proudnicí (rovněž Sidewinder) umístěnou na horní plošině zadní skříně nástavby o průtoku 1250 litrů za minutu. Pohyb lafet zabezpečují dva stejnosměrné motory 24V, jeden pro vertikální druhý pro horizontální směr. Třetí motor ovládá tvar výstřikového proudu trysky od plného proudu až k mlze. Motory jsou kompletně uzavřeny a utěsněny. Ozubená kola v převodovkách motorů jsou nerezová. Zastavení lafet v koncových polohách je zajištěno pomocí magnetických spínačů. Střešní lafetovou proudnici lze ovládat jen z přenosného ovládacího panelu umístěného v kabině na levé straně u řidiče. Přenosný ovládací panel je připojen k 10m kabelu. Zásuvky pro připojení 10m kabelu ovládacího panelu jsou umístěny na boční straně sedadla velitele vozu a ve skříni čerpacího zařízení vlevo za ovládacím panelem. Přední nárazníkovou lafetu lze ovládat pouze z ovládacího panelu pevně umístěného v kabině mezi řidiče a velitelem vozu. Obě lafetové proudnice lze používat pro hašení vodou i pěnou.

foto: Hynek Obroučka

V pravé přední skříni nástavby je umístěna motorová řetězová pila, přetlakový ventilátor a elektrocentrála. Vpravo uprostřed pak běžné nářadí a pravá zadní skříň skrývá naviják s vysokotlakem. Vlevo vzadu pak najdeme výklopné plato s nářadím, uprostřed hadice a požární armatury, v levé přední pak hadice a přetlakové obleky OPCH-90PO.

TTD vozidel:

Rozměry vozidla
Délka9 350 mm
Šířka2 550 mm
Výška3 280 mm
Karoserie
Kabina řidičejednoprostorová, sklopná
Počet míst k sezění1+5
Karoserie nástavbypanelová, uzavřená
Čerpací zařízeníčerpadlo Godiva WTA 4010 C
Jmenovitý průtok – nízkotlak4 000 l/min při 0,8 MPa
Jmenovitá sací výška3 m
Jmenovitý průtok – vysokotlak250 l/min při 4,0 MPa
Nádrže
Objem nádrže na vodu6 000 l
Objem nádrže na pěnidlo400 l
Průtokový naviják (v pravé zadní skříni)
Pohon navíjení hadiceelektromotor
Hadice DN 25délka 60 m
Pistolová proudniceAWG
Generátor elektrického proudu
TypGEKO 6402
Pohonspalovací motor
Napětí + Výkon230 V/400 V – 5,2kVa / 6,1 kVa
Osvětlovací stožár
TypTEKLITE TF 340
Výsuvpneumatický
Výška nad úrovní terénucca 5000 mm
Počet reflektorů2 × 500 W
Lafetová proudnice Sidewinder na nárazníku
Pracovní rozsah otáčení:horizontálně –90° až +90°
vertikálně –45°až +90°
Průtok vody1 000 l/min
Střešní lafetová proudnice Sidewinder
Pracovní rozsah otáčení:horizontálně –167° až +167°
vertikálně –45°až +90°
Průtok vody1 250 l/min

HZSP Doly Bílina disponuje touto technikou:
1 x Praga Grand NTS 350 CAS 24
1 x Tatra 815 CAS 24 RZA
3 x Tatra 815 CAS 32
2 x Tatra 815–2 CAS 40
2 x Steyer Puch 280 GE a 290 GE SANITA
Bucher Duro 4×4 L DA
Nissan Double Cab – bývalé RTP
Toyota RAV 4 DA
MB Vito 115 Cdi 4 × 4 DA
Škoda Felicie 1,9 D combi VA
VW Touareg VA
Toyota Hilux VA

Všechna vozidla jsou vybavena kontrolní GPS (globálním pozičním systémem) K rádiovému spojení používá jednotka radiostanice značky MOTOROLA GM 380, GM 340, GP 380 a GP 344.

Ve fotogalerii naleznete kromě obou vozidel Terrno také další techniku HZSP Severočeské Doly – Doly Bílina – terénní skříňový dopravní automobil Bucher Duro, CAS K32 Praga Grand 4×4 s nástavbou SPS-THZ, sanitku Puch G350 4×4 a úplně první vyrobenou cisternu na podvozku Tatra 815 4×4 s nástavbou prakticky totožnou s CAS-K25 LIAZ. Na obrázcích chybí dvě CAS 32 T815, druhá sanita Puch G350 a velitelský automobil.

-kow-

Sdílet