Pátek 26. dubna 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová cisterna MAN slouží jednotce v Čisté v Krkonoších, půl milionem na ni přispěl sbor dobrovolných hasičů

Hasiči v Čisté v Krkonoších, místní části Černého Dolu na Trutnovsku, získali zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku na podvozku MAN TGM, kterou pro ně vyrobila společnost KOBIT – THZ s.r.o.

Slavnostní předání

Slavnostního předání, které se uskutečnilo v pátek 16. prosince 2016, se zúčastnili jak členové jednotky a sboru, tak i kamarádi hasiči z okolí a zástupci HZS Královéhradeckého kraje. Dorazili také místní občané, děti ze školky i zástupce výrobce.

Na spolufinancování vozu za 5 015 450 korun včetně DPH se podílela Česká kancelář pojistitelů z Fondu zábrany škod standardní částkou 2,5 milionu, další dotaci ve výši necelého milionu korun poskytl Královéhradecký kraj. Půl milionu korun – částku vydělanou za přibližně patnáct let práce – věnoval obci místní sbor dobrovolných hasičů.

Díky tomuto příspěvku „od sboru pro jednotku“ tak obec doplatila už jen přibližně milion korun, což je pro městys Černý Důl při počtu přibližně 700 obyvatel znatelný rozdíl.

Auto, které tady od teď máme, nám bude muset sloužit řadu let – dvacet, třicet – to se uvidí. Vidím v tom i příležitost jak získat nové, hlavně mladé, hasiče.

Když jsem děkoval všem donátorům, schválně jsem někoho vynechal. Kdo to neví, naši hasiči ze svých vlastních peněz, které vydělali během dlouhých let, uvolnili půl milionu korun a věnovali tento obnos obci na nákup nové cisterny,

uvedl starosta městyse Ing. Zdeněk Kraus.


Musím samozřejmě poděkovat městysi, protože nám umožnil, aby v docela nové zbrojnici stálo i nové auto. Chybí už jen registrační značky, pokřtění a předání klíčů a cisterna může být jedním telefonátem uvedena do služby,

doplnil Rudolf Janeček, velitel jednotky.

Historie získání vozidla

V dubnu roku 2015 byla odeslána žádost na pořízení nové cisterny. V červenci se hasiči dozvěděli, že se umístili na 35. místě a v plánu je podpora pouze prvních třiceti umístěných. Naděje na nové vozidlo tak pomalu začala mizet.

V říjnu téhož roku ale přišla informace o tom, že v roce 2016 bude podpořeno 37 žádostí a naděje se tak znovu objevila. V listopadu dorazila pozvánka na konzultaci z generálního ředitelství HZS a nálada začala být více optimistická.

29. prosince roku 2015 byly zveřejněny oficiální technické podmínky a již 6. ledna 2016 hasiči odeslali první pracovní verzi. Za šest dní byla sice s několika málo nedostatky vrácena, ale hned druhý den byla odeslána zpět opravená.

Od února do konce dubna bylo připravováno výběrové řízení, to nakonec u komise v květnu vyhrála nabídka firmy KOBIT – THZ s.r.o. a cisterna šla do výroby.

Jednotka a stávající technika

Jednotka v Čisté v Krkonoších je zařazena jako JPO III. Kromě koňské stříkačky z roku 1888 hasiči disponují dvěma zásahovými vozidly Mercedes – navzdory jejich požehnanému věku a veteránským značkám jsou však stále v dobré kondici. Jednoho z nich ale nový MAN samozřejmě nahradí.

Podvozek nové cisterny

CAS 20 M2R je postavena na podvozku MAN TGM 13.290. Pohání ji řadový šestiválec o výkonu 290 koní skrze manuálně řazenou převodovku. Vůz má přiřaditelný pohon přední nápravy.

V přední části je uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 35 kN. Pod ním najdeme asanační lištu.

MAN dokáže brodit klidnou vodou až do hloubky 750 mm.

V opěradlech zadní řady sedadel šestimístné kabiny jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů PSS 3000. V kabině nechybí dobíjecí úchyty ručních radiostanic, svítilen a také 4" displej navigace v zorném poli řidiče.

U jeho dveří je sdružená zásuvka Rettbox Air pro dobíjění a doplňování tlakového vzduchu. Ta se při nastartování samočinně odpojí.

Nástavba

Nástavbu zhotovila firma Kobit ve Slatiňanech. Vyrobena je z hliníkových profilů a olepena plechem ze stejného materiálu.

Nádrže na vodu a pěnidlo jsou z nerezavějící oceli o objemu 3000, respektive 180 litrů.

Čerpací zařízení dosahuje jmenovitého výkonu 2 000 litrů za minutu. U jeho obslužného panelu v zadní části automobilu je umístěn druhý mikrofon a reproduktor vozidlové radiostanice.

O osvětlení okolí vozu se stará pneumaticky výsuvný stožár se dvěma 1000W halogenovými reflektory. Zdrojem elektrické energie pro stožár je elektrocentrála, která je uložená v nástavbě.

Sdílet