Čtvrtek 28. března 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Scania ze Senice na Hané má zvýšenou ochranu podvozku proti sálavému teplu, chrání ji vodní trysky

Hasiči v Senici na Hané získali zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku z produkce společnosti WISS Czech, s. r. o. Zářivě červený automobil „Jiřinka II.“ pořídila obec za 6 128 650 korun včetně DPH s přispěním Olomouckého kraje a Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů.

V roce 2012 hasiči díky velkému finančnímu přispění obce Senice na Hané započali s výstavbou nové garáže pro „Jiřinku“. Tehdy Tatru 815. Původně zamýšlená přístavba se díky velkému pochopení vedení obce proměnila v podstatě na celkovou rekonstrukci zbrojnice.

Přečtěte siV Senici na Hané otevřeli zrekonstruovanou hasičskou zbrojnici, celkem vyšla na 2,5 milionu

Jednotka je zařazena v kategorii JPO III a je předurčena pro zásahy u dopravních nehod.

Podvozek a kabina

Automobil je postaven na podvozku švédského výrobce Scania P440 CB4×4. Poháněna je třináctilitrovým motorem Scania DC13 o výkonu 323 kW splňujícím emisní normu Euro 5 za pomoci selektivní katalytické redukce. O převody se stará automatizovaná převodovka Opticruise s hydrodynamickým retardérem.

Poháněna je standardně zadní náprava, pohon přední je připojitelný. Ovládání pneumatického odpružení zadní nápravy je umístěno v dosahu řidiče.

Podvozek umožňuje brodění klidnou vodou do hloubky až 750 mm.

Scania je vybavena prvky pro zvýšení odolností proti účinkům sálavého tepla na rozvodech tlakového vzduchu, na elektrických vodičích a na rozvodu paliva v místech, kde je nechrání samotná podvozková část. Pro tyto účely jsou použity speciální textilní ochranné návleky, které dlouhodobě odolávají teplotám do 200° C a po dobu 15 minut i teplotám do 1000° C. Na vozidle nechybí skrápěcí trysky, do kterých je voda dodávaná samostatným elektrickým čerpadlem z nádrže na hasivo.

Kabina CrewCab CP28 je šestimístná, vzduchově odpružená a s torzním stabilizátorem. Vybavena je jak nezávislým topením, tak klimatizací.

Pod zadní řadou sedadel je úložný prostor pro drobné příslušenství, přístupný shora. Ve střední horní části kabiny je police, na které je uložena páteřová deska.

V opěradlech zadní řady sedadel jsou integrovány držáky dýchacích přístrojů SCOTT Propak, pátý přístroj je v kabině, šestý pak v účelové nástavbě.

Pro uchycení a dobíjení ručních radiostanic a svítilen slouží vždy šestice samostatně vypínatelných úchytů. Nechybí analogová radiostanice, digitální terminál a výjezdový tablet.

V dosahu velitele je umístěn přenosný světlomet s kabelem o délce 3 metry, napojený přes zásuvku na elektrickou soustavu CAS. V zorném poli řidiče najdeme 7" displej couvací kamery s parkovacím asistentem. Nechybí záznamová Full HD kamera s úhlem záběru 120°.

Kabina je na levé straně osazena zásuvkou Rettbox Air, která zajišťuje dobíjení akumulátorů a doplňování tlakového vzduchu.

V přední části je na rámu podvozku uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 50 kN, osvětlen je LED páskou v masce vozu. Vedle něj najdeme nárazníkovou lafetovou proudnici o průtoku 750 litrů za minutu a dostřiku až 50 metrů s elektronickým ovládáním pomocí joysticku z kabiny Scanie.

Účelová nástavba

Karoserie účelové nástavby je vyrobena z plechů a profilu ze slitiny lehkých kovů svařováním a lepením. Na obou bocích je umístěn LED stavoznak signalizující množství vody a hasiva v nádržích.

Nástavba je pod předními a zadními roletami vybavena výklopnými stupačkami pro usnadnění přístupu k požárnímu příslušenství.

Nádrž na hasivo tvoří nádrž na vodu a nádrž na pěnidlo. Vyrobena je jako jeden celek z polyesteru vyztuženého skleněnými vlákny typu GFK. Objem přepravované vody je 4 000 litrů, pěnidla pak 240 litrů.

Bronzové čerpadlo Ruberg je vyhřívané od motoru automobilu. V prostoru obsluhy je 10" barevný displej s integrovanými ovládacími tlačítky jednotlivých funkcí CAS, základní informace jsou zobrazovány rovněž na 4" displeji v kabině řidiče.

V prostoru čerpadla je rovněž umístěn mikrofon a reproduktor vozidlové radiostanice.

Osvětlovací stožár je osazen čtyřmi LED reflektory s celkovým světelným tokem 40 000 lumenů. Pneumaticky se vysouvá do výšky až 5 metrů nad úroveň terénu, zdrojem elektrické energie je podvozková část.

Osvětlení okolí vozu zajišťují LED světlomety na bocích a zadní stěně nástavby. Zapínat je lze z prostoru obsluhy čerpadla nebo z kabiny. Při zařazení zpátečky se k osvětlení přidají LED reflektory za předními koly.

Sdílet