Pátek 25. září 2020, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.
Banner Stimax.cz 970

CAS 20 MAN/Ziegler

Představujeme vám novou prvovýjezdovou CASku podnikových hasičů mladoboleslavské Škodovky, vyrobenou renomovaným producentem hasičské techniky, německým Zieglerem přesně dle jejich požadavků.

Představujeme vám novou prvovýjezdovou CASku podnikových hasičů mladoboleslavské Škodovky, vyrobenou renomovaným producentem hasičské techniky, německým Zieglerem.

CAS 20 MAN/Zielgler HZSP Škoda MB

Redakce serveru Požáry.cz ve složení Václav Porkát a Petr Svoboda navštívila koncem prosince podnikové hasiče mladoboleslavské Škodovky za účelem ,,omrknutí" jejich nového přírůstku ve vozovém parku. Tím je CAS 20 na podvozku MAN.

Jedná se o speciální zásahový automobil, navržený a postavený přesně dle požadavků HZS Škoda. Je postaven na snížené variantě podvozku MAN TGL s nástavbářem prodlouženou kabinou pro osádku 1+8. Proč snížený podvozek? V továrně je mnoho míst, kde je málo prostoru a tak hasiči musejí mít tomu uzpůsobenou techniku, zvláště jedná-li se o automobil prvního výjezdů, který jezdí na veškeré zásahy.

Na první pohled se jedná o povedený automobil. Když k němu přijdete blíže, jen vás to utvrdí. Exteriér působí dobrým dojmem, člověka hned zaujme řešení osvětlení prostoru kolem vozidla, které je tvořeno čtveřicí zářivek, zapuštěných do horní plochy, tvořící boční lem nástavby, takže nemůže dojít k jejich poškození a ani nijak designově nenarušují provedení nástavby, ba naopak. Z tohoto řešení by si mohl vzít ponaučení i náš největší výrobce hasičských vozidel, ostatně si myslím, že mi mnoho z vás dá za pravdu v tom, že na mnoha HS již muselo dojít k výměně poškozených krytů a i vnitřků zářivek v provedení THT, kdy vyčnívají mimo vozidlo a jsou tak náchylnější na vnější poškození. V části nástavby (lem či jakési zábradlí…), kde jsou, je zbytečně prázdné místo, proč je nezapustit dovnitř? Je to přitom jednoduché a efektivní řešení. Ale pojďme dál. Na automobilu nás dále zarazil výfuk, který je vyveden velmi nízko nad silnici. Ano, je to snížená verze podvozku, který je určený pro provoz ve fabrice, ale stejně. Bál bych se, že koncovku někde, jak se lidově říká ,,očešu". Samotné provedení nástavby vozidla vychází z klasické koncepce Zieglera, tedy čtyři velké roletové skříně a prostor čerpadla. Rolety a i zadní dveře mají podélná madla (u zadních dveří jsem se s tímto řešením osobně setkal ,,na živo" poprvé a musím říct, má to smysl a logiku).

V požární nástavbě je velmi přehledně uloženo velké množství nejrůznějšího vybavení. Všechno je pohodlně přístupné a snadno vyjímatelné za pomoci výsuvných plat a inteligentního umístění věcí. Začněme přední pravou roletou, ve které najdeme pod výklopnou stupačkou, jenž je zároveň krytem spodní části (tak je to po celé nástavbě), soupravu vyprošťovacího zařízení holandského výrobce Holmatro – Core technologie, na malém výsuvném platu pak hasící přístroje. Nahoře jsou protižárové obleky a v pravém kraji se nachází regál na 5 náhradních láhví k IDP s velmi šikovným uchycením bez možnosti pohybu. Jedna ,,páčka" a je to. Dále v této roletě najdeme klín a ovládání osvětlovacího stožáru. Jako zajímavost dále zmíním specialitu škodováckých hasičů, tou je madlo na otevírání nejrůznějších technologických šachet.

V pravé zadní roletě se nachází požární příslušenství, čili hadice B a C v kotoučích a koších, dále pěnové proudnice, savička na pěnidlo, dvojice turbojetů a průtokový naviják s hadicí o délce 60 m zakončenou proudnicí Akron.

Zadní část je určena čerpadlu. Jedná se o Zieglera modelové řady FPN s průtokem 2000 l/min s klasickým ,,německým" ovládáním. Nad ním je 100 l nádrž pěnidla.

Levá zadní roleta nabízí hasičům taktéž požární příslušenství, jako její pravá sestra vyjma hadicových košů. Průtokový naviják je stejný. Navíc zde nalezneme kalové čerpadlo HCP Pump s příslušenstvím, dále trojici pákových rozdělovačů, sběrač, turbo proudnice s kartuší, tedy obdobu známých Rambojetů včetně náhradních náplní.

Levá přední roleta je stejně jako pravá na vybavení poněkud rozmanitější. V její dolní části je na výsuvném platu elektrocentrála Eisemann, vedle ní pak dvojice stabilních monitorů. Nad centrálou má své místo chemický vysavač Wap, u kterého jsou na stěně uchyceny bourací sekyry. Vpravo je pak dvojice výsuvných hliníkových přepravek, horní ukrývá rozbrus a spodní záchranářskou motorovou pilu Stihl. Vedle nich je přetlakový ventilátor Tempest.

Tolik tedy nástavba uvnitř. I když ještě ,,maličkost", je v ní také nádrž na 2000 l vody. Na horní pochozí části nástavby, kam je zajištěn přístup pomocí žebříčku na pravé staně zadního čela, najdeme nastavovací žebříky a plnící hrdlo pěnidla. Když už hovoříme o exteriéru vozu, nesmím zapomenout na technickou vymoženost, kterou u nás zatím mnoho hasičských vozidel nemá. Je jí zadní couvací kamera. Tento malý pomocník je neocenitelný, kdo s ním má zkušenost, jistě ví, o čem mluvím. Jinak barevné provedení cisterny je dle standartu ČR, tedy kombinace červené barvy a bílých pruhů, doplněných reflexními prvky. V přední části vozu je dvojice modrých světel, na střeše pak rampa, kterou tvoří dvojice modrých stroboskopů Hänsch Warnsysteme DBS 2000 a dvojice reproduktorů. V zadní části jsou v rozích stejné, avšak půlené majáky + oranžová sváděné alej.

Z nástavby přejděme na kabinu. Je v ní dostatek prostoru pro přepravu osádky 1+8. Zadní část je určená pro mužstvo v uspořádání 4 po směru jízdy, 3 proti směru jízdy. Sedačky mají integrovaný držák dýchací techniky, HZS Škoda používá IDP Pluto. V přední části sedí strojník a velitel. Zde také najdeme dvojici ručních svítilen EMOS a dvojici populárních velkých svítilen MAG LITE. Dále je vpředu radiostanice Motorola, ovládání VRZ a monitor zpětné kamery.

Celkově hodnotíme automobil velmi dobře. O kvalitním dílenském provedení Zieglera nemá ani cenu psát. Vozidlo je šité na míru a tak škodováckým hasičům přejme, pokud s ním budou muset na výjezd, ať je vždy spolehlivě dopraví tam i zpět.

TTD CAS 20 MAN

Podvozek: MAN TGL 12.240

Typ: D 0836 LFL 53– snížená varianta

Max. výkon motoru: 176 kW

Zdvihový objem: 6871ccm

Celková délka: 7 500 mm

Šířka: 2500 mm

Výška: 2850 mm

Rozvor: 3900 mm

Provozní hmotnost:7 015 kg

Nejvyšší rychlost 100 km/h

Převodovka: automatická

Čerpadlo: Ziegler FPN

Výkon: 2000 l/min

Nádrž na vodu: 2000 l

Nádrž na pěnidlo: 100 l

-wap-, -swo-

Sdílet
Banner VIP: PO-BP 970